augustus 2014 - Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

04-08-2014 om 11:37 uur

Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Elke patiënt is anders en heeft dan ook last van andere ‘prikkels’.
Bij de keuze van een vakantiebestemming kun je proberen rekening te houden met de prikkels waar je gevoelig voor bent.
We horen regelmatig van mensen met luchtwegklachten die op vakantie zijn geweest naar een warm oord waar de lucht droog is, dat ze minder last hebben van hun luchtwegen.
Voor mensen met een huisstofmijtallergie is het prettig toeven in de bergen boven de 1500 meter, omdat hier de huisstofmijt niet overleeft.

Het is goed om voor jezelf op een rijtje te zetten waar je veel last van hebt en dan te zoeken naar een bestemming waar de condities voor jou optimaal zijn.

Enkele tips die je kunnen helpen:

• De lucht is meestal schoner in plaatsen vlak aan zee.
• Hou rekening met plaatselijke omstandigheden, bijvoorbeeld pollenseizoen in het gekozen land of bijvoorbeeld de zandstorm calima, vanuit de Sahara.
• Vermijd grote/drukke steden in verband met luchtvervuiling.

Heb jij nog tips? Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 21:50 uur

Absoluut Oostenrijk en boven de 1500 meter (geen huisstofmijt). Deze vakantie waren we er ook weer en na even acclimatiseren voel ik me zoveel beter en heb ik zoveel meer energie. Slovenië was ook een goede bestemming, had mijn longarts ook al verwacht.

Login of registreer om te reageren
10-10-2019 om 10:59 uur

Vorige week teruggekomen van 3 weken Zeeland (Breskens) waar ik mij steeds beter ging voelen.
Ons appartement staat op 10 meter van de zee en met een stevige noordwesten wind is de aanvoer van "schone" lucht optimaal.
Voor de vakantie was mijn saturatie ongeveer 92/93.
Mijn saturatie steeg in Zeeland naar een gemiddelde van 98/99.
Nu bijna een week weer thuis en voel geleidelijk aan me weer wat minder.
De saturatiegemiddelde begint nu ook weer te dalen richting 95/96.
Niet echt alarmerend natuurlijk maar toch.......

Zelfs dicht bij huis is het voor longpatiënten goed toeven.

Login of registreer om te reageren
10-10-2019 om 20:27 uur

Ben een weekendje naar Texel geweest, een verademing!!

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 09:44 uur

Ik heb geen eurootjes meer voor vakantie .... in 2014 toen ik nog maar copd 2 had , ben ik nog in Chili geweest . heerlijke warme , droge zeelucht ... en voor een paar pesos iedere dag een zakje coca kauwen .. ik voelde me zo gezond ...

Login of registreer om te reageren