Assistentes

12-10-2019 om 12:24 uur

Hebben jullie weleens te maken (gehad) met assistentes die kattig zijn, irritant, onredelijk, buiten hun boekje gaan?
Ik werd gisteren gebeld door de assistente van de huisarts. Ik had o.m. bloeddrukmedicijnen besteld. Die kreeg ik niet, zo zei ze, omdat het 13 maanden geleden was dat ik voor bloeddrukcontrole geweest ben. Okay, dat is mogelijk.
U moet elke 3 maanden bloeddruk laten meten bij de assistente, zei ze.
Nee hoor, ik heb met de h.a. afgesproken dat ik dat zelf heel goed kan regelen, en 1 x per jaar laat ik bloed prikken en bespreek dan e.e.a. met hem.
Nou volgens haar klopte dat niet.
Het klopt wel, zei ik.
Het werd verder een irritant gesprek. Ik bleef netjes en beleefd maar wel met innerlijke stijgende ergernis. (heel goed voor mijn bloeddruk dus :D maar niet heus)
Mijn dochter die naast me op de bank zat, hoorde haar gerebbel door de telefoon heen.
Nou mam, zei ze, ik denk dat ik hem erop had gegooid.
Die neiging had ik ook, maar dan krijg ik mn medicijnen niet.

Alles ging op zeer belerende toon, terwijl ik al zo'n ruim 15 jaar dit beleid,. samen met de huisarts, voer.
Ik ben geen onnozele troela, maar weet heel goed waar mijn grenzen liggen en wat de oorzaak van mijn hoge bloeddruk is.
Ik weet zonder dit te meten, wanneer hij te hoog of te laag is.

Maar hebben jullie ook weleens iets dergelijks aan de hand gehad en zo ja, wat gebeurde er dan verder?

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 20:45 uur

Ja zulke assistentes maak je wel eens mee ja.
Een paar jaar terug had ik een allergische reactie op m’n notenallergie.
Ik was zo koppig om m’n epipen niet te zetten omdat ik nog overeind kom blijven zitten.
Ik de huisarts gebeld, zegt de assistente dat hij cursus heeft en ik na het weekend terug kan bellen om een afspraak te maken.
Een collega belde de ambu maar en ja die kwamen wel met zwaailicht en sirene de stad in gesjeesd om mij uit m’n winkel te halen...
Het is verschrikkelijk wat voor fouten er soms gemaakt worden!
Nou was mijn actie natuurlijk ook niet denderend en had ik gewoon die epipen moeten zetten maar het minste wat die assistente had kunnen doen is daar naar vragen en een iemand die op stikken staat niet een weekend laten wachten...

Na een klacht bij m’n huisarts te hebben neergelegd heb ik haar nooit meer aan de telefoon gehad?

Login of registreer om te reageren
15-10-2019 om 11:35 uur

Een diabetesverpleegkundig assistente, die zich profileert het beter te weten dan de diabetespatiënt. Mijn zoon was daar gisteren en het gesprek liep niet bepaald gladjes. Zij veranderde iets aan zijn insulinedosering waar hij het niet mee eens was. Maar hij moest het toch maar doen, zei ze. Gevolg: ik zat vannacht met een zoon die een hypo had. Trillend als een rietje, misselijk, gelukkig was hij wakker geworden en naar beneden gegaan. Ik heb hem twee glazen vruchtensap gegeven. Toen begon hij al snel op te knappen.
Hij vertelde vannacht dat ze had gezegd, toen hij zei dat hij het niet eens was met haar "advies". : ach, maar je doet het best wel goed hoor! Dat is zo'n opmerking waarvan je eerst denkt, aardig, maar later het belerende toontje pas goed er in hoort.
Hij zou vandaag naar zijn arts mailen.

Login of registreer om te reageren
15-10-2019 om 11:39 uur
Reactie op balling

@goudvisje
Werkelijk briljante beschrijving van je ervaringen. Kan zo richting Koot & Bie of een andere komediant.
Gelukkig zijn de assistenten bij mij in het deurrup behoorlijk down to earth en lezen, denk ik, niet al te vaak de Viva of de Linda.

Ik heb weleens een sketch gehoord van een cabaretier, ik weet niet meer wie het was. ik denk dat het Jochem Myjer was: als hij met een open botbeenbreuk op de SEH ligt. Komt er een assistent-arts: zo meneer, vertelt u eens, wat is er gebeurd? HET BOT STEEKT ERHUIHUIT!!! Je ziet het voor je. :))

Login of registreer om te reageren
15-10-2019 om 11:58 uur

@Thirza
Bepaalde mensen zijn net geprogrammeerde robotten.
Vooral politici hebben daar een handje van (noem geen namen).
Ze draaien al dan niet lachend en grijnzend hun voorgeprogrammeerde riedeltje af en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Als dat dan niet zo is dan zie je de radeloosheid maar vooral machteloosheid in hun ogen.
Als je pech hebt dan beginnen ze gewoon je uit te schelden.
Vooral zg. "beleidsmedewerkers" kunnen er wat van.

Login of registreer om te reageren
15-10-2019 om 17:24 uur

@Thirza hahaha!het zou heel goed Jochem Meijer kunnen zijn idd, geweldige cabaretier
wat akelig voor je zoon en vooral die opmerking er achter aan.... enorm irritant!

Login of registreer om te reageren
15-10-2019 om 20:08 uur

Haha @Thirza zou goed kunnen ik vind het erl een opmerking voor hem!
En dan altijd die vraag: hoe gaat het met u?
Nou ik dacht laat ik eens even gezellig langsgaan bij de seh voel me namelijk zo lekker... ik zeg dan soms ook gewoon geweldig en dan zie je ze denken ohja verkeerde vraagstelling

Login of registreer om te reageren
16-10-2019 om 08:12 uur

Ik had een half jaar geleden ook een aparte ervaring met de kno-poli. Ik belde met een vraag over medicatie, zegt de assistente: "Dat kunt u toch gewoon googelen mevrouw?"
Ik antwoordde dat ik de bijsluiter onduidelijk vond en liever een advies van de arts wilde. "Wacht maar even." zegt de assistente, en toen ging ze mijn vraag zelf googelen. Haar advies begon ook met de woorden "Nou op internet lees ik dat.... " :))

Ik vertrouwde dat advies niet helemaal en heb naar de huisarts gebeld. Waar de assistente gelukkig wel gewoon met de huisarts overlegde en mij terugbelde. Toen bleek het gegoogelde advies ook nog eens fout te zijn.

Maar gelukkig zijn in mijn ervaring de meeste huisarts en poli-assistentes gewoon aardige mensen die hun werk netjes doen :)

Login of registreer om te reageren
17-10-2019 om 09:32 uur
Reactie op Juno92

Haha @Thirza zou goed kunnen ik vind het erl een opmerking voor hem!
En dan altijd die vraag: hoe gaat het met u?
Nou ik dacht laat ik eens even gezellig langsgaan bij de seh voel me namelijk zo lekker... ik zeg dan soms ook gewoon geweldig en dan zie je ze denken ohja verkeerde vraagstelling

Ik ging met mijn dochter naar de gipspoli, foto was gemaakt en ze had een gebroken arm. Gaat die arts toch nog trekken en duwen aan die arm en vragen wat er gebeurd is.
Het doet pijn he? vroeg hij nog. :))
Ik had bijna gezegd: wat denk je zelluf?
Nee het is duidelijk hoor, op de foto was duidelijk een breuk te zien.

Klopt zo niet met de series op tv. :D Daar wordt hardgelopen achter een brancard, meteen een lieve en knappe arts naast het bed, intussen flirtend met de verpleegkundige.
Dokters die je omhelzen (dokter pimple popper) waar je meteen geholpen wordt. Lieve assistentes die intussen hulpvaardig zijn.

Helaas, this is the real world en dokter Doug Ross is met pensioen intussen.

Login of registreer om te reageren
17-10-2019 om 11:36 uur

@Thirza haha nou de noodsituaties heb ik wel gezien dat se echt hard lopen. Maar ook ja ik heb pijn in mijn buik en dan op alle pijnlijke plekken voelen en vragen welke meer pijn doet, dus ik: geen idee het doet verdomd veel zeer, nog een keer drukken. Wel drie keer op alle plekken nou zat daarna te huilen had een leverontsteking... kon hem wel wurgen op dat moment!

Of op de hap voor astma aanval: ik zie niet dat u benauwd bent... ik hoestte de longen uit mijn lijf zoals meestal bij een aanval, hartslag was na 3 stappen 170 en in rust 150. Nee kwam door de atrovent die ik vernevel. Thuis maar weer verneveld nog 2x met atrovent en had weer een normalere hartslag. Volgende dag zkh gebeld en moest meteen naar seh komen en werd voor 10 dagen opgenomen. Maar gelukkig was ik niet benauwd:) sindsdien afgesproken dat ik meteen de seh bel.

Maar inderdaad als je de breuk al hebt gezien vraag ik me af waarom ze alle testen nog een keer doen, vooraf snap ik maar achteraf nog een keer? En soms zo vaak mij pijnigen zoals toen met die leverontsteking, man ik verging gewoon al van de pijn, was wakker geworden door de pijn:(
Volgende keer ga ik het ook vragen waarom ze dat doen:p

Oh die lieve knappe arts heb ik wel naast mijn bed gehad na een operatie hahahaha, mag hem binnenkort weer Opzoeken! Reden is minder, maar de meest aardige arts die ik ook heb ontmoet! en zag hem niet flirten haha hij is heel betrokken maar toch zakelijk, zou willen dat alle artsen zo waren waar ik mee te maken heb. Goed in hun Werk, goed in communicatie en ook nog knap haha

Login of registreer om te reageren
17-10-2019 om 11:39 uur

mensen, het is duidelijk dat t niet altijd slim gaat bij de assistentes en artsen.
mijn mening, direct zeggen, want alleen dat helpt... en ben je overvallen, dan een afspraak maken om dit te bespreken.

hier kunnen we namelijk eindeloos verhalen vertellend... maar volgens mij voegt dat nu niet meer zoveel toe

Login of registreer om te reageren