fentanylpleister

05-11-2019 om 00:23 uur

hallo , allemaal,
ik heb even een vraag, ik heb copd4 en ik heb fentanylpleisters ,ik gebruik deze al lange tijd, maar de laatste paar maanden heb ik het wel erg benauwd, nu had ik ergens gelezen, dat dit geen goed idee is als je copd hebt, omdat de benauwdheid door die fentanylpleisters erg kan verergeren, heeft iemand daar ervaring mee
bijvoorbaat dank,

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 09:03 uur

Hallo muffin,

Dit gaat om morfine begrijp ik? Dit kan benauwdheid erger maken maar soms ook juist verminderen, ik zelf gebruik ook morfine, oramorph, juist ivm benauwdheid maar het is heel erg oppassen hoeveel je neemt, teveel is extra benauwd.
Dus misschien zijn de pleisters net teveel en kun je beter minder mg nemen?
Ik zou het overleggen met je arts van wie je ze krijgt, ik neem aan dat je ze als pijnstiller hebt, wie weet kan er iets aan veranderd worden of misschien overstappen op een ander middel.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 09:05 uur

fentanyl pleisters is idd een medicijn met morfine

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 09:08 uur

Dacht ik al, dan is het goed oppassen, morfine kan benauwdheid erger maken en in kleine hoeveelheden verlichten maar voor benauwdheid wordt eerder oramorph gegeven ipv pleisters.
Tegen de pijn is het dan goed om te kijken wat er meer mogelijk is of minder mg met bijv pcm erbij.
Het is en blijft heel erg uitkijken met zulke middelen

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 09:10 uur

Maar even overleggen met de arts Muffin. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 16:59 uur

dank jullie wel, allemaal, als de arts volgende week voor een huisbezoek komt zal ik overleggen of oramorph misschien beter is voor de pijn , ik denk zelf dat fentanylpleisters niet zo'n goed idee is, heb ik ergens gelezen

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 17:17 uur

ik had zonet mijn vraag ingetoetst, ik heb fentanylpleisters, maar ik heb gelezen dat dit niet goed was bij copd4
nu kreeg ik bij een paar mensen, zonet , dat ik met mijn arts moest overleggen, misschien dat de Oramorph, beter is, maar wat zijn dit...zijn het tabletten of ook pleisters
bijvoorbaat nogmaals dank

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 18:45 uur

Ik heb oramorph in soort pipetjes, drank dus,
Maar ook met oramorph blijft 't oppassen, teveel kan ook extra benauwd maken dus voorzichtigheid blijft ook met dit.
Alkeen met drankje kun je makkelijk uittesten door met weinig te beginnen bij
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 18:53 uur

medicatie, en zeker stevige medicatie zoals morfine, is echt dokterswerk. die kan aangeven hoeveel je mag hebben van welke soort.
op dit moment slik ik oxynorm, ook dat kan invloed hebben op de longen, gelukkig bij mij niet. het is ook per persoon heel afhankelijk wat je wel of niet verdraagt.
sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 22:12 uur

Precies wat @emsepems ook schrijft, medicatie is maatwerk en moet altijd op advies van een arts, goed overleggen wat voor jou goed kan zijn.
Er zijn geen 2 patienten hetzelfde dus ook de medicatie niet.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren