Begrijp het niet meer...

20-11-2019 om 20:05 uur

Ik begrijp er niets meer van... Veel hoesten veel schor. Afgelopen 2 x een langdurige benauwdheidaanval na parfum die in mijn omgeving gespoten werd en afgelopen zaterdag bij betreden chloorbad ging het ook volledig mis. Gisteren longfunctie test gedaan. Geen aanwijsbare astma. Maar wel sambutamol gekregen om acute aanvallen snel te kunnen stoppen...
Mijn omgeving begrijpt nu dat ik geen astma heb. Terwijl mij in mei gezegd is dat ik niet allergische-astma heb... Kan iemand mij uitleggen hoe ik het mijn omgeving en mezelf kan uitleggen wát ik heb... Is dit dan geeen astma?

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 08:52 uur

De diagnose astma is vaak lastig te stellen. In ongeveer de helft van de diagnoses gebeurt dat op basis van enkel het verhaal van de patiënt, omdat uit de testen geen astma blijkt.
Daarnaast is er tussen artsen onderling geen goede overeenstemming over de diagnose. Ondanks dat de diagnose astma is gesteld door een arts, kan een volgende arts de diagnose dus weer verwerpen.
Over astma is simpelweg nog relatief weinig bekend.
Dit is de verklaring die artsen mij altijd geven.

Succes en sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 10:51 uur

Ik ben het wel eens met Suus01 dat de diagnose vaak lastig te stellen is.
Ik ken mensen met ernstig astma waarbij het zelfs niet te constateren is.

Niet-allergische astma is ook astma , er zijn namelijk verschillende types astma volgens de schriftgeleerden.
Niet allergisch astma, allergisch astma, inspanningsastma en ernstig astma maar ja ik heb ernstig astma en die andere drie heb ik dus ook...kortom ik heb astma.

Als ik het zo lees kun je er vanuit gaan dat je wel astma hebt.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 12:16 uur

Dank jullie wel voor respons @Suus01 en @mark29 !

Ik vond het lastig te aanvaarden dat ik na 30 jaar te hebben gerookt en dacht na gestopt te zijn met deze verslaving en goed voor mezelf zorgde, de diagnose astma kreeg.

Ik reageer op parfum, deodorant, vocht, kou maar ook bij wandelen in een grot of hoogte verschillen. Voor mij is het nu duidelijk. Echter mijn omgeving begrijpt niet dat een longtest een moment opname is. Zij zijn van mening dat je dan eigenlijk geen goede testresultaten kan hebben.
Men denkt dat je dan altijd minder goed zou moeten scoren. Maar ik denk (weet het niet), dat je dan praat over chronische astma.

En ergens.. ergens zou ik willen dat dit waarheid was. Dus stuk acceptatie is weg nu. Mijn brein werkt denk ik raar.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 15:05 uur

Hallo, ik heb al mijn hele leven lang astma en ik heb het soort astma waardoor ik ook niet tegen sterke luchtjes, chloor en houtkachels kan. Ook ik word er erg benauwd van. En mijn longfunctie testen zijn ook de meeste tijd redelijk.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 23:27 uur

Bij mij kwam er niets uit uit de longfunctie testen van de huisarts. Door de huisarts doorverwezen naar de longarts omdat de klachten steeds erger werden. Longarts wist meteen dat het astma was, dus gingen we het testen. Uit de eerste 2 blaastesten kwam niets uit (soortgelijk als bij de longarts) bij de histamine test kwam eruit dat ik matig astma heb. Nu al een tijdje aan het proberen om het een beetje stabiel te krijgen (wat nog niet echt lukt). Ik heb eosinofiele astma en ik reageer ook heel erg op kou/warmte, luchtjes/geurtjes, weersomstandigheden, rook, inspanning, stof. Echter verschilt het hij mij per periode hoe ernstig ik erop reageer en op wat voor manier.

Ik hoop dat jouw omgeving meer begrip voor je gaat krijgen.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 14:53 uur

De ene keer kan ik verven dat het een lust heeft en een andere keer word ik na 10 minuten al benauwd zodat ik moet stoppen. Ik vraag me allang niet meer af waarom ik iets niet (meer) kan en plotseling toch weer wel.
Het is alleen heel vervelend en soms confronterend.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 19:42 uur

@kaatjepol1_ dank je wel voor het reageren. Ik houd me maar vast aan wat de arts zei. Dacht dat ik 't geaccepteerd had maar vrees dat dit nog niet 't geval is...
@Wik2001, nu al een paar weken aan de kuch. Ik vermijd op mijn werk de parfums. Laat de bewoners zelf wat spuiten en ik neem onderwijl de benen... Kan er nu deze periode van vocht echt minder goed tegen...
@thirzah, het is dus ook grillig bij jou...

Login of registreer om te reageren
23-11-2019 om 06:29 uur

Een klassieke longfunctie kan inderdaad normaal zijn ondanks dat je astma hebt. In België doen ze meestal een hystamineprovocatietest als een klassieke longfunctie normaal is en je toch vrij veel klachten hebt. Daarmee kunnen ze nagaan hoe gevoelig je luchtwegen reageren bij het inademen van histamine. Misschien is het de moeite om als je veel klachten behoudt, eens na te vragen of je dit onderzoek kan ondergaan?

Veel succes met het leren leven met astma! Het is moeilijk in het begin, maar het went gedeeltelijk echt!

Login of registreer om te reageren
26-11-2019 om 20:43 uur

@Tamia, dank je wel voor het geven van deze tip!

Login of registreer om te reageren
28-11-2019 om 20:45 uur

Lia lastig hoor. Ik moet ook nog erg wennen aan astma, vooral het er mee leren omgaan. In 2008 zei de huisarts in opleiding, gastric astma, later werd het steeds in inspanningsastma genoemd. Ik heb 10 jaar lang weinig klachten gehad als ik maar op tijd mijn medicijnen nam. Vorig jaar pas kwam ik voor het eerst bij de longarts. Longen niet optimaal. Na allerlei testen, niet-allergische astma. Wel astma, te zien aan mijn longen volgens de longarts. Maar uit de testen kwam werkelijk helemaal niets terwijl ik maar in de buurt van parfum hoef te komen of ik begin te hoesten. Of een houtkachel of..of.. en ik krijg het benauwd.
Het afgelopen jaar heb ik steeds meer klachten gekregen en nu is het zoeken naar de juiste medicijnen, want niet alles gaat even goed. En dat is wennen en leren en zoeken. Gelukkig is ook hier altijd veel hulp.

Veel sterkte, ik hoop dat je je weg erin vindt.
Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren