Copd en blijven roken....

23-11-2019 om 20:15 uur

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met copd en blijven roken. Ik heb mensen gesproken met copd 3 die zijn gestopt maar het niet minder benauwd kregen......wat is jullie ervaring?

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 19:10 uur

@Richard50 , ik heb je verhaal wel gelezen, ook dat het kantje boord was, wil er ook zeker niet makkelijk over doen en onderschat het ook niet, het is ernstig en triest genoeg! want je stond er heel slecht voor maar nu je boven verwachting alsnog extra tijd hebt gekregen, zou dit toch een mooi cadeau zijn voor jezelf en je longen.
Ik zelf sta er ook niet bijzonder goed voor maar heb nooit gedacht, had ik maar doorgerookt, het voelde voor mij heel goed om er zelf alles aan gedaan te hebben.
Dit kan in alle fases, als je beginnend ziek bent maar zelfs nog als je erg ziek bent, je hebt weer iets meer tijd gekregen, wie weet wat voor goed er uit komt.
De onzekerheid is ook lastig maar herken ik ook heel goed! Ernstig ziek zijn geeft grote onzekerheden, angsten en twijfels.
Ik hoop het echt voor je dat je nog lang kunt genieten van het mooie curacao!
Sterkte!

Bedoelde je champix of zyban?

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 14:17 uur

@Richard50
Toch jammer dat 't je niet gelukt is.
Dan had je deze onzekerheid in ieder geval niet gehad.

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 15:02 uur

Mijn schoonvader blijft ook roken. Hij heeft bij zijn laatste ziekenhuisopname nicotinepleisters gekregen, is dan ruim 3 weken rookvrij geweest en steekt meteen bij thuiskomst gewoon weer een paf op. Met opgeplakte pleister! Onlangs weer een opname en op de SEH zei hij dat hij maar 2 sigaretten per dag rookt, terwijl zijn wijs- en middelvinger donkerbruin zijn. Hij rookt stiekem en denkt dat wij dat niet merken.
Als je bij hem binnenstapt, ben je meteen vergeven (veel ouderen zijn ook bang voor elk beetje frisse lucht dat door een open bovenlichtje binnen kan komen)
Wij hebben hem 100 x gewaarschuwd, hij luistert niet, dus dan houdt het op.

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 16:28 uur

@Thirza
Naast longklachten kun je met pleisters en roken ook nog eens een "nicotinevergiftiging" oplopen.
"Nicotinevergiftiging" tussen aanhalingstekens want dood eraan gaan kan niet. Wel kun je er goed ziek van worden. Misselijk, overgeven, hoofdpijn, duizeligheid.........

Als je schoonvader echt niet kan stoppen, ga naar een speciaalzaak en koop een damperset voor 'm.

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 18:15 uur

balling waarom een damperset? Ik denk dat hij niet wil stoppen en hoe pijnlijk dat ook is voor de omgeving is hij volwassen en is het zijn eigen keuze. Een dampset wordt dus weggegooid geld want dat verdwijnt dan ook stiekem in de kast.

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 18:21 uur

Stefanie,
Dat zou kunnen maar niet geschoten is altijd mis.
Misschien vind hij het toch dichtbij een rokerservaring komen en kan zo van die schadelijke rook af komen.
Het is nl. de rook die de schade aanricht. De damp uit een e-sigaret is minimaal 95% minder schadelijk dan tabaksrook. Dan heb je al een wereld gewonnen.
Waarom zou je dat iemand onthouden?

Login of registreer om te reageren
26-11-2019 om 07:20 uur

@Thirza , ik heb ook geprobeerd om te stoppen. Een paar keer gelukt voor een paar weken, maar toch weer begonnen. Stom, stom! :) Na opname in het ziekenhuis vanwege een longontsteking heb ik nooit meer 1 haaltje genomen. Wat ben ik trots op mezelf dat het gelukt is. Was het maar eerder gelukt! ;)

@balling , waarom promoot je toch die damper? Als het mensen lukt om te stoppen is dat alleen maar goed. Met dampen hou je de gewoonte vast. Ze hebben toch een soort van sigaret vast en krijgen toch de nicotine binnen. Nicotine is toch verslavend. Ik ken iemand die was verslaafd geraakt aan de nicotinekauwgom! Maar goed, zo denk ik erover.

Login of registreer om te reageren
26-11-2019 om 09:06 uur

@Anna50
"Promoten" suggereert dat ik er een bepaald (financieel?) belang bij heb.
Dat is niet het geval.
Het is meer mijn stomme verbazing dat ik na 46 jaar een zware roker te zijn geweest zonder moeilijkheden ben gestopt. Dat heb ik aan de damper te danken en ik ben zeer dankbaar dat er zoiets is. Dat zouden er meer moeten zijn want het dampen heeft de potentie om levensreddend te zijn voor miljoenen rokers.
Nicotine mag dan een (lichte) afhankelijkheid geven, het is niet schadelijker dan cafeine.
De stoffen in rook veroorzaken niet alleen de verslaving maar richt ook de schade aan.
Aan een gewoonte ga je niet zo snel dood.

Login of registreer om te reageren
26-11-2019 om 09:34 uur
Reactie op balling

@Thirza
Naast longklachten kun je met pleisters en roken ook nog eens een "nicotinevergiftiging" oplopen.
"Nicotinevergiftiging" tussen aanhalingstekens want dood eraan gaan kan niet. Wel kun je er goed ziek van worden. Misselijk, overgeven, hoofdpijn, duizeligheid.........

Als je schoonvader echt niet kan stoppen, ga naar een speciaalzaak en koop een damperset voor 'm.

@Balling , ik heb toen geen enkele van deze klachten gehad , voelde me met de dag zwakker worden , moest met spoed opgenomen worden , we zijn met eigen vervoer gegaan , da kon ik onderweg nog wat peukies roken ... Een half uur na de opname raakte ik in coma .. volgens de zaalarts ben ik ook ongeveer 2 minuten klinisch dood geweest en kwam toen bij aan de beademing .... begin nu te twijfelen of het dan wel nicotinevergiftiging was , zoals ze zeiden .......

Login of registreer om te reageren
26-11-2019 om 12:10 uur

Ach @Morena artsen zijn net mensen en zeggen soms ook maar wat als ze niet precies weten wat de oorzaak is. Dat is ook in eerste instantie niet zo belangrijk. Ze zijn eerder bezig met een patiënt weer aan de praat te krijgen. De oorzaak, indien belangrijk, komt pas op de tweede plaats.
Extra peukjes roken, helpt natuurlijk niet echt. Dan is het verband snel gelegd.
Echter, correlatie is nog geen causaliteit. Een verband is nog geen gevolg.
Een dodelijke nicotinevergiftiging kan bijna niet. Je wordt met een overdosis al zo ziek dat je het er allemaal weer uitkotst voordat het lichaam het überhaupt kan opnemen.
Alleen intraveneus zou kunnen lukken maar gewoon lucht inspuiten is dan nog veel efficiënter.
Nicotinevergiftiging is in principe een broodje aap verhaal.
Maar ja, voor de anti-rook/anti-alles lobby bekt 't zo lekker en is men gebaat bij de wijdverspreide misvattingen over nicotine.
De werkelijkheid is heel anders dan ons soms wordt voorgespiegeld.

Login of registreer om te reageren