Astma, verkouden en jeuk

03-12-2019 om 07:50 uur

Ik heb astma, ben momenteel weer eens verkouden en voel dat m'n longen wat meer ontstoken zijn. Ik krijg dan altijd vreselijke jeuk op m'n rug en rondom m'n sleutelbeenderen. Het is niet m'n huid die jeukt, het voelt alsof de jeuk wat dieper zit.
Kan dat door de ontsteking komen? Het is echt om gek van te worden soms.

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 09:45 uur

Ze zeggen dat jeuk bij ontstekingen goed is dan gaat het helen. Maar zou er eens mee naar je huisarts gaan, wellicht is er wat anders aan de hand.

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 12:45 uur

Ik heb het al eens aan de huisarts gevraagd en die wist het niet. Het is juist altijd aan het begin van de verkoudheid, eigenlijk voor het hoesten begint, en het duurt dan meestal een dag of twee. Nu heb ik bijvoorbeeld geen last meer van de jeuk, maar ik hoest wel flink.

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 12:55 uur

ik wil altijd zout dus soep en rookworst eten bij begin van verkoudheid, ook zo maf

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 13:49 uur

Ik heb ook vaak een jeukend gevoel bij een ontsteking of id aan de longen, diep van binnen en ook bij dieper ademhalen jeukt het dan meer.

Dat zoute herken ik ook, ik drink dan ineens tomatensap met snufje peper en zout, altijd zin in als ik ziek ben en in tosti's met ketchup :)

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 21:07 uur

Klinkt misschien gek, maar zou je jeuk in je longen kunnen hebben? Dat heb ik namelijk wel als mijn longen op het punt staan om een driftbui te hebben...

Dit artikeltje (Engels) beschrijft het goed. https://asthma.net/living/itchy-lungs/

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 22:11 uur

Oh jee longen een driftbui? Die ken ik nog niet,,, zie 2 stampende longen voor me :)
Maar zou best kunnen, al snap ik de term niet, artikel in het engels is niet mijn cup of tea, aha toch engels hihi.
Sterkte in ieder geval!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-12-2019 om 13:31 uur

Beste Maartje,

Ik ken het niet als jeuk, wel een soort kriebelhoest maar what's in a name.
Kan natuurlijk best dat dit een voorbode is bij jou, die ik dan in ieder geval zou gebruiken in je eigen stappenplan bij astma om aanvallen adequaat te couperen en de astma score laag te houden.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren