Ervaringen en tips gevraagd: Conditie opbouwen

30-11-2019 om 17:47 uur

Hey allemaal,

Het afgelopen jaar ging het verrassend goed met mijn longen, en ik speel dan ook met de gedachte om mijn hardloophobby (na een stop van bijna 2 jaar) weer op te pakken. Nu ik de eerste kilometers achter de rug heb voel ik dat ik het hardlopen fysiek goed aankan, maar mijn longen hebben het er erg moeilijk mee. Na een meter of 200/300 ben ik volledig buiten adem, en het duurt dan ook wel even voordat ik weer rustig kan ademhalen. Als dat punt eenmaal is bereikt is er niets meer aan de hand, en kan ik gerust weer 200 meter. Het allerliefst werk ik toe naar verbetering (dus van 1 minuut hardlopen,4 minuten wandelen richting 4 minuten hardlopen, 2 minuten rust) en ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen.
Hoe beïnvloed jouw longgezondheid de manieren waarop je beweegt? Hoe pak jij het aan als je conditie op willen bouwen? Laten jullie je (qua duur en intensiteit van activiteiten) leiden door jullie huidige longconditie, of proberen jullie de grenzen (in stabielere periodes) actief te verleggen? En specifiek voor mede -hardlopers: Watvoor tempo houden jullie aan en waarom? Creëren jullie expres rustmomentjes voor jullie longen en hoe vaak doen jullie dat ongeveer? En wat maakt voor jou een geslaagde run? :)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Enne: alle enerverende activiteiten tellen wat mij betreft mee, dus ook de wandeling naar de voordeur en de minuut extra in de douche. ;)

Login of registreer om te reageren
20-12-2019 om 10:57 uur

Revalideren is een breed begrip. Ik revalideer officieel maar loop gewoon bij een fysio.
En daarbij mag ik vragen waarom revalidatie niet aan de orde zou zijn als ze astma heeft?
En ik blijf bij achter mijn bericht staan. Veel longfysio’s doen hartrevalidatie, terwijl in toen nog Heideheuvel en nu Merem wetenschappelijk is onderzocht hoe je met een longziekte het beste je conditie kan opbouwen. Op basis daarvan ging mijn conditie vooruit terwijl met de longrevalidatie zoals hij op veel plaatsen wordt gegeven ik roofbouw zou plegen op mijn lichaam.
Het is de bedoeling dat je na het sporten voelt det je wat hebt gedaan, maar niet dat je bekaf bent. Als je daarna uren moet slapen en dagen verrot bent, dan ben je veel te ver gegaan. Vandaar dat ik aanraadde om de fysio dat artikel te laten lezen. Het is een artikel wat gebaseerd is op copd, maar dus geldt voor meerdere longziekten is in de praktijk gebleken. Sinds zij zo trainen zijn de resultaten flink gegroeid! Mijn kracht bijvoorbeeld was enorm vooruit gegaan! Mijn conditie was op dat moment niet te testen maar ik kon weer boodschappen doen.
Zij wil haar conditie uitbreiden en vandaar dat ik heb aangeraden om een fysio dit wetenschappelijk bewezen artikel te laten lezen, zodat ze gestaagd vooruit gaat en ook nog wat heeft aan haar dag. Ze hoeft niet meteen bij merem te revalideren dat staat nergens, alleen dat een (long)fysio op basis van dat artikel met haar aan de slag zou kunnen en zij zo zou kunnen werken aan haar conditie. En officieel ben je dan aan het trainen maar als het is naar iets waar je vandaan komt dan heet het vaak revalideren. Het is maar net welke term je er aangeeft.
Je kan het ook gewoon trainen noemen.
En dankjewel @Stefanie !

En beste Nathalie als je goed lees zeg ik niet dat ze copd heeft. Maar dat het onderzoek copd in de titel heeft maar is voor alle longziekten:) ik heb zelf namelijk astma, de ernstige variant, en ik weet hoe de meeste longfysio’s trainen en ik weet hoe in hh wordt getraind. En ik weet uiteindelijk het verschil in resultaat ook:) dus vandaar mijn advies en daar blijf ik zelf achter staan.

Login of registreer om te reageren
20-12-2019 om 16:23 uur

Nckiie, ik ben fan van je en alles wat je altijd schrijft maar dat wist u al ;)

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 22:07 uur

Hey Vera, lukt het sporten intussen? Hier helpt het me soms om na een periode met weinig sporten gewoon rustig op te bouwen en wat trager te lopen. Lopen op hartslag (max 130) kan ook helpend zijn om op te bouwen.

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 16:23 uur

Hi allemaal, superlief dat jullie hebben gereageerd en bedankt voor jullie tips en het meedenken. :)

Om jullie vragen te beantwoorden: Ik heb inderdaad astma, maar het weer heeft zeker invloed op hoe mijn longen "voelen". Koude en mist triggeren mijn longen wel, en dat probeer ik dus een beetje te vermijden. Maar buiten zijn vind ik heerlijk, en met een milde winter als deze ben ik dan ook graag buiten de deur.

Revalidatie of niet: bij het trainen zijn mijn longen mijn zwakke punt en bij inspanning gaan ze ook echt pijn doen. Mijn hoofd en mijn benen kunnen een stuk meer hebben dan mijn longen en ik ben dan ook al snel geneigd om tot het naadje te gaan en inderdaad roofbouw te plegen op mijn longen. Een paar uur uitgeteld in bed liggen (en soms de dagen erna helemaal uitgeblust zijn) na een rondje hardlopen is me ook absoluut niet vreemd.

Het voornemen is dan ook om het deze keer anders aan te pakken en op een meer duurzame/gezonde manier te gaan sporten. Ik ben nu dus erg zoekende hoe gezond sporten er voor mij precies uitziet. Mijn hoofd wil vaak meer dan mijn longen aankunnen, dus dat is een leerproces.

Ik ga me binnenkort eens uitgebreid inlezen in jullie methodes, en ik zal eens rustig kijken of een hartslagmeter of een fysiotherapeut van meerwaarde kan zijn voor me. :) Bedankt voor al jullie tips. Ik waardeer het!

Ik ben het op dit moment heel rustig op aan het bouwen. "Iets" later dan gepland ivm een langdurige griep. Ik probeer nu inderdaad expres heel traag te lopen, ruime wandelpauzes in te lassen en mezelf niet te veel doelen te stellen. Dat gaat me tot nu toe relatief goed af (al put ik mezelf nog steeds flink uit soms). Bovendien probeer ik mezelf niet te veel op de vingers te tikken als het er een keer echt niet in zit. Dan keer ik gewoon om en maak ik er een wandeling van. (🎉) Mentaal gaat de knop langzaam maar zeker om, nu fysiek nog 😁

Login of registreer om te reageren
22-06-2020 om 14:00 uur

Sporten is altijd goed voor je longen. Als mountainbiker train ik ook veel in de winter(opbouw) en heb ik ook last van de koude lucht. Daardoor heb ik in mijn jeugd al 2 longonstekingen gehad. Als het echt minder is dan 5 graden durf ik gebruik te maken van mijn lung plus sport https://www.rideit.nu/gear/lungplus/ .
Het kan handig zijn omdat het warme lucht geeft (zie website) en ik heb er superveel mee gefietst en het is echt een topproduct vind ikzelf, ik ben er heel blij van.

Conditie heel rustig opbouwen en zeker raad en advies vragen.
Veel succes

Login of registreer om te reageren