8jaar en dwars

09-01-2020 om 14:28 uur

Hoi allemaal,
Ik heb een zoon(Sam) van bijna 9 met extreme inspannings astma en veel luchtweg problemen,een niet goed werkend imumm systeem. Daardoor pakt hij elk virusje op en is goed ziek. Daarvoor gebruiken we nu voor de 3e winter preventief antibiotica (in de hoop dat hij minder opgenomen hoeft te worden)
Hij kan gelukkig wel gewoon buiten spelen met zijn vriendjes maar is erg eigenwijs als het op puffen aankomt. Word boos,is dwars. Hebben inmiddels al veel geprobeerd om hem toch normaal te laten puffen zonder dat hij boos word. Hij zegt ook vaak "ik heb er geen last van" maar zijn lichaam en gezicht laten wat anders zien.
Hebben jullie misschien nog tips en trucs.
Groetjes Lot

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 14:55 uur

Ik heb geen kinderen. Maar misschien iets als een beloning geven! Of bij zoveel pufjes iets leuks doen.
Doe maar een gooi hoor! :)

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 15:43 uur

Je hebt de app astmaatje, maar misschien dat hij daar nog iets te jong voor is?

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 16:04 uur
Reactie op EmmaW

Je hebt de app astmaatje, maar misschien dat hij daar nog iets te jong voor is?

Dankje voor de tip maar daar is hij indd net nog te jong voor.

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 18:41 uur

Je zegt Dat je zoon boos en dwars wordt als het op puffen aankomt. En dat hij zelf zegt er geen last van te hebben, ondanks dat jij iets anders aan hem afleest.
Een vervelende situatie, voor allemaal. Zwaar ook denk ik, want niemand kan er afstand van nemen. Het is er iedere dag.

Er zijn al wat goede tips gegeven. Ik neem een andere aanvliegroute.

Uit preventief antibiotoca, maak ik op dat de astma vrij ernstig is.
Ik heb geen idee wat hij (jullie) al heeft geprobeerd.
Met 8 jaar kan hij al veel eigen verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van zijn astma.
In hoeverre wordt hij daarin gestimuleerd en durven jullie het "los te laten"?
Welke voordelen levert het dwars zijn hem op?

Krijgt je zoon begeleiding van een longverpleegkundige of gedragsdeskundige? Komt hij in aanmerking voor revalidatie?
Kent hij lotgenootjes? Al dan niet via een (sport)club voor chronisch zieke kinderen?

Bij zo ernstig ziek zijn is begeleiding van buitenaf op het gebied van acceptatie, boosheid, frustratie, het leren nemen van verantwoordelijkheid helemaal geen gek idee lijkt mij.
Hij is nog jong, en zijn astma blijft (hoewel het misschien naar de achtergrond gaat als hij ouder wordt). Als hij nu spelenderwijs ermee leert omgaan, kan hij daar zijn leven lang profijt van hebben.

Veel sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 22:27 uur

Ik zou net als @Anna50 hem gaan belonen, misschien is hij gek van bepaalde helden, bijv batman en dan stickertjes kopen en bij elke puf een stickertje?
En is het een stoer jongetje dan vooral vertellen hoe sterk hij wel niet wordt van dat puffen net als Batman...zoiets?
Desnoods als hij een hele maand/week goed puft mag hij een uurtje later naar bed in het weekend , al is dit missch lastig met broertjes /zusjes?
En vraag tips aan de longverpleegkundige , ze zullen dit vaker meemaken, misschien

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 09:14 uur

Ik zou ook gaan voor belonen!
Mijn jongste kreeg vroeger ook preventief antibiotica moest puffen en twee keer per dag zijn neus spoelen. En vernevelen.

Maar ook bij andere opvoedkundige dingetjes met de andere twee kocht ik een mooie kaart met ze, die knipte ik eerst in 6 stukken en elke keer goed gedrag in bijv pufjes nemen of neusspoelen dan mocht er een stuk op een wit vel geplakt worden.

Was de kaart weer heel, dan kwam de beloning, nee denk niet in grote dure cadeaus, maar in 1 op 1 dingen, als samen iets doen, of kwartiertje op ipad( alhoewel we die toen nog niet hadden) samen fietsen. Wat hij maar leuk vindt.

Straffen of boos worden helpt niet.
Mijn oudste in de brugklas kon computertijd verdienen, hahaha als ik er nog aan denk. Mijn man verzon het. Een 6 was 10 minuten geloof ik en zo steeds hoger en meer.

Op deze leeftijd is het nog bijna niet mogelijk om de verantwoordelijkheid bij het kind te leggen! Schakel wel alle hulp in die je kunt krijgen, van longverpleegkundige, tot wellicht haptonomie en zoek verhaaltjes en boekjes over kinderen met astma, vraag of hij er op school over mag vertellen en het ook voor laten doen, zodat hij meer ziekte inzicht krijgt. Misschien zijn er wel meer kinderen met astma op school en kunnen ze eens samen om tafel, bijv iemand uit groep acht.

Sterkte en goed dat je om tips vraagt,

Groet jippie

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 11:03 uur

Met 8 jaar kan hij al veel eigen verantwoordelijkheid nemen ...

Een nuancering hierop:

Hiermee bedoel ik dat je zoontje al veel verantwoordelijkheid aankan, met begeleiding en/ of hulpmiddelen die aansluiten bij zijn leeftijd.

Betrek hem erbij: welke oplossingen heeft hij voor het puffen of andere dingen waar jullie tegen aan lopen?
Beloning is altijd een positieve insteek, wat anderen al zeiden.
Laat hem zelf beloningen bedenken of geef hem een lijstje waaruit hij kan kiezen.

Heeft hij een geschreven actieplan? Die kun je bij het Longfonds bestellen en invullen met een bijvoorbeeld een longverpleegkundige. Daarop kan hij zelf zien of hij goed handelt.

Inderdaad goed dat je hulp durft te vragen, zoals Jippie zei.

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 12:26 uur

Hoi allemaal, dank jullie wel voor het meedenken. Wij krijgen gelukkig veel hulp vanuit het zk. Het lijntje met de kinderarts(longarts) is kort. Gaan vaak op controle. Hij krijgt hulp van de long verpleegkundige maar ook daar vaak boos(wat wij heel goed snappen,het is niet niks)
We proberen er altijd iets positiefs aan te hangen,als hij een dag zelf op tijd puft mag hij wat later naar bed of extra boekje voorlezen etc. Wat voor ons lastig is is dat hij blijft volhouden nergens last van te hebben (zal soms ook deels waar zijn,de angst dat het fout gaat is er bij ons altijd). Loslaten is moeilijk maar gebeurd wel(buiten spelen en zelf laten terug komen om te puffen). Bedankt voor jullie tips,ga er zeker mee aan de slag. @Suus01 dat van lotgenotjes ga ik zeker de volgende in het zk is overleggen of hun daar iets voor hebben.

Login of registreer om te reageren