Atrovent en Seretide

28-01-2020 om 20:39 uur

Ik gebruik sinds vorig jaar zomer Atrovent i.p.v. Ventolin.
Ik gebruik 's morgens en 's avonds 2 puffen Atrovent en 2 puffen Seretide.
Ik loop sinds vorig jaar bij een ander ziekenhuis door verhuizing en heb dan ook vorig jaar pas voor het eerst mijn lvp gezien toen had ik zoveel vragen dat ze het niet over mijn medicijnen gehad heeft of hoe ik ze gebruik.
Vorige week was ik weer bij haar en zij vroeg naar het gebruik van mijn medicijnen. Nu heb ik net in november in het ziekenhuis gelegen met een longaanval en aansluitend in het revalidatie centrum en bij beide is gekeken hoe ik mijn medicijnen innam en dat was goed.
Oké, even later ging ze voor mij een longaanvalplan uitschrijven en toen zei ze dat als ik mijn Atrovent neem, ik 20 min. moest wachten voordat ik mijn Seretide in mag nemen.
Ik heb dat nooit gedaan, ook niet toen ik nog Ventolin gebruikte. Ik nam altijd mijn medicijnen terwijl ik mijn ontbijt klaarmaakte enz. en daar deed ik dan verdeeld zo'n 15 min. over.
Nu heb ik het idee dat ik niet meer zo lekker opstart als ik normaal deed, heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe doen jullie het?

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 22:55 uur

Vroeger leerde ik: eerst de luchtwegverwijder, 20 minuten wachten, dan de ontstekingsremmer. Reden: als de luchtwegen verwijd zijn, heb je een groter longoppervlak waarop de ontstekingsremmer zijn invloed kan uitoefenen.
Jaren later was er een periode dat zorgverleners zeiden dat het niks uitmaakte. De laatste paar jaar hoor ik weer de instructie waarmee ik begon.
Ik neem altijd volgens de eerst aangeleerde instructie de puffers.

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 23:17 uur

Ik ook, eerst luchtwegverwijder dan degene met ontstekingsremmer maar wacht geen 20 minuten maar 10 minuten.

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 07:58 uur
Reactie op goudvisje

Ik ook, eerst luchtwegverwijder dan degene met ontstekingsremmer maar wacht geen 20 minuten maar 10 minuten.

Ik ook, ik wacht 5 minuten. Toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik alles achterelkaar. Ja en dan vraag je je af....

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 10:03 uur
Reactie op Anna50
Reactie op goudvisje
Ik ook, eerst luchtwegverwijder dan degene met ontstekingsremmer maar wacht geen 20 minuten maar 10 minuten.

Ik ook, ik wacht 5 minuten. Toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik alles achterelkaar. Ja en dan vraag je je af....

In t zkhs kijken ze niet zo nauw, ik heb wel eens verneveld maar nam ook atrovent via aerochamber...bleek later dat dit niet mocht, zit in verneveling, de 1e keren weet je dat toch niet??kwas helemaal hyper, hart ging tekeer tja nu wel inmiddels....ervaring komt met de jaren...
Als ik t erg benauwd heb, puf ik alles achter elkaar...

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 10:38 uur

@goudvisje , wij moeten doen waar we ons goed bij voelen. Soms probeer ik te wachten met een puf nemen, maar dat werkt niet altijd.

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 11:01 uur
Reactie op Anna50

@goudvisje , wij moeten doen waar we ons goed bij voelen. Soms probeer ik te wachten met een puf nemen, maar dat werkt niet altijd.

Precies, doe ik ook! Uitstellen lukt niet altijd..

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 11:40 uur

Volgens mij is de techniek van inhaleren belangrijker dan de tijd die er tussen zou zitten. Ik neem zelf direkt bij het opstaan Serevent en na het ontbijt pas de Pulmicort. Het bevalt mij prima. Maar mensen die een combimiddel hebben, inhaleren dit tegelijk.

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 12:20 uur

Ik neem ook atrovent en seretide. voorheen ventolin en seretide. Mij is ook verteld eerst ventolin( nu atrovent) en dan seretide. Dan komt het onstekingsremmende deel van de seretide goed in de kleine luchtwegen.
Ventolin voel ik vrij snel werken, bij atrovent duurt dat langer. Ik wacht dus ook zon 15 tot 30 min na de atrovent alvorens ik seretide neem.

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 19:18 uur

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. ik vond het eigenlijk ook raar dat mijn vorige longverpleegkundige, die een enorme bak aan ervaring heeft, dit nooit gezegd heeft. Zij heeft mijn eerste medicijnen gegeven en laten zien hoe alles werkte toen ik voor het eerst in het ziekenhuis lag en aan de puffers ging ( bijna 4 jaar terug). Zij heeft nooit gezegd dat er 20 min, tussen moest zitten.
Het zal wel zo zijn als met de baby's eerst moesten ze hun fruithapje hebben en daarna pas groenten, toen weer eerst groenten en daarna pas fruithapje en nu is het geloof ik weer andersom. Dus het is maar net hoe de wind waait in dokterland.
Geniet van de dag allemaal.

Login of registreer om te reageren
30-01-2020 om 01:46 uur

Atrovent heeft een langere inwerktijd dan ventolin, ventolin werkt binnen 5 minuten als het goed is, atrovent binnen een half uur. Maar ik neem als ik opsta, berodual, dan spiriva, dan foster, daarna vernevel ik atrovent en dan neem ik pulmicort en was volgens iedereen goed. Deed eerst atrovent eerst maar in foster zit snelle luchtwegverwijder dus die liever eerst werd gezegd ondanks dat het een combinatiepreparaat is.

Duidelijk is dat de meningen erover verschillen en kijk wat voor jou het beste werkt en ga uit van je gevoel en vraag bij twijfel om hulp. Als je longtesten doet met atrovent dan moet je inderdaad een half uur wachten voor je weer kan blazen en met ventolin is het 10-15 minuten wachten
En zoals eerder gezegd al doende leert men en met de jaren leer je ook meer:)

Login of registreer om te reageren