Atrovent en Seretide

28-01-2020 om 20:39 uur

Ik gebruik sinds vorig jaar zomer Atrovent i.p.v. Ventolin.
Ik gebruik 's morgens en 's avonds 2 puffen Atrovent en 2 puffen Seretide.
Ik loop sinds vorig jaar bij een ander ziekenhuis door verhuizing en heb dan ook vorig jaar pas voor het eerst mijn lvp gezien toen had ik zoveel vragen dat ze het niet over mijn medicijnen gehad heeft of hoe ik ze gebruik.
Vorige week was ik weer bij haar en zij vroeg naar het gebruik van mijn medicijnen. Nu heb ik net in november in het ziekenhuis gelegen met een longaanval en aansluitend in het revalidatie centrum en bij beide is gekeken hoe ik mijn medicijnen innam en dat was goed.
Oké, even later ging ze voor mij een longaanvalplan uitschrijven en toen zei ze dat als ik mijn Atrovent neem, ik 20 min. moest wachten voordat ik mijn Seretide in mag nemen.
Ik heb dat nooit gedaan, ook niet toen ik nog Ventolin gebruikte. Ik nam altijd mijn medicijnen terwijl ik mijn ontbijt klaarmaakte enz. en daar deed ik dan verdeeld zo'n 15 min. over.
Nu heb ik het idee dat ik niet meer zo lekker opstart als ik normaal deed, heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe doen jullie het?

Login of registreer om te reageren
31-01-2020 om 18:04 uur
Reactie op Juno92

Atrovent heeft een langere inwerktijd dan ventolin, ventolin werkt binnen 5 minuten als het goed is, atrovent binnen een half uur. Maar ik neem als ik opsta, berodual, dan spiriva, dan foster, daarna vernevel ik atrovent en dan neem ik pulmicort en was volgens iedereen goed. Deed eerst atrovent eerst maar in foster zit snelle luchtwegverwijder dus die liever eerst werd gezegd ondanks dat het een combinatiepreparaat is.

Duidelijk is dat de meningen erover verschillen en kijk wat voor jou het beste werkt en ga uit van je gevoel en vraag bij twijfel om hulp. Als je longtesten doet met atrovent dan moet je inderdaad een half uur wachten voor je weer kan blazen en met ventolin is het 10-15 minuten wachten
En zoals eerder gezegd al doende leert men en met de jaren leer je ook meer:)

Dank je voor je antwoord. Het is inderdaad dat je met de jaren leert en van elkaar.
Bij al mijn longtesten, of dit nu gebeurde toen ik nog Ventolin had of nu met de Atrovent, moest ik 20 min. wachten dus dan denk ik dat er ook niet veel verschil in zit. Ik had zelf het idee dat de Atrovent sneller werkt bij mij dan de Ventolin.

Wordt je niet helemaal misselijk van alles achter elkaar innemen?
Ik mag mijn Spiriva ook gelijk 's morgens met mijn Atrovent en Seretide nemen maar werd gewoon misselijk van al die medicijnen "tegelijk".

Login of registreer om te reageren