Voorzorgsmaatregelen ivm corona als je asthma hebt

08-03-2020 om 23:11 uur

Hoi! Ik wil vragen wat voor voorzorgsmaatregelen jullie nemen in deze tijden. Ik heb allergisch asthma en vraag me af hoe anderen met soortgelijke
Ziekte acteren nu dat de ziekte vrijwel vaak opduikt.

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 13:34 uur
Reactie op emsepems

Mel, je maakt het jezelf nu moeilijk. mocht het niet veilig zijn om naar de verpleegkundige te gaan zou het ziekenhuis echt afbellen.

Ja dat dacht ik indd ook al , tis meer mijn ouders die zeiden ga maar afbellen .

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 13:43 uur

@mel ik zou ook gewoon gaan hoor.
Hopelijk heb je prednison stootkuur gehad om je door virusinfectie te helpen.
Hadden ze crp geprikt op de vinger? Erg verhoogd?

Ook belangrijk om dit met lvp te bespreken

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 13:56 uur
Reactie op Chantal80

@mel ik zou ook gewoon gaan hoor.
Hopelijk heb je prednison stootkuur gehad om je door virusinfectie te helpen.
Hadden ze crp geprikt op de vinger? Erg verhoogd?

Ook belangrijk om dit met lvp te bespreken

Crp was 5 dus net niet verhoogd
Heb nog geen kuur gehad ze willen ff kijken of het doorzet want het loopt te rommelen , had ik zelf ook al door ..

Ja vind het zelf ook belangrijk om te gaan naar de lvk want die heeft misschien ook tips en ik heb een hoop vragen

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 14:03 uur

Vervelend allemaal @Mel

Gewoon gaan. Als ze het inderdaad een risico vinden bellen ze wel af.

Login of registreer om te reageren
09-03-2020 om 14:20 uur
Reactie op Chantal80

Vervelend allemaal @Mel

Gewoon gaan. Als ze het inderdaad een risico vinden bellen ze wel af.

Overbezorgde ouders heb ik 😉

Er is wel ook iets positiefs nu met de foster gaat de pijn uit mijn rechterlong verminderen 👍🎉

En ik heb heerlijk gewandeld 🙏

Login of registreer om te reageren
12-03-2020 om 00:14 uur

Was heel erg rustig in het ziekenhuis viel wel op ... stonden overal desinfectie pompjes maar werd weinig gebruik van gemaakt vond ik dan weer apart 🤔

Login of registreer om te reageren
12-03-2020 om 23:31 uur

Vandaag zijn er zowel door het longfonds als Vereniging Davos Nederland op Facebook goede tips uitgedeeld, zelf vind ik die van het VND nog beter en duidelijker en zal ik grotendeels ook plaatsen.

Wat ik zelf doe is geen zieke mensen in mijn omgeving laten, aangezien ik enorm vatbaar ben, maar die mensen zijn al nooit welkom.
Nu is er een persconferentie geweest en zijn alle regels aangescherpt. Ik maak me zelf niet zo druk om corona, extra handen wassen, goed de handen wassen met water er zeep en op de medische manier dus inderdaad 20 seconde en ik was eigenlijk altijd mijn handen zo, heb deels een medische studie gedaan. Hoesthygiëne is belangrijk en ik verspreid dit ook en spreek mensen erop aan, mijn moeder werkt in de kinderopvang en leert het de kinderen al aan, jong geleerd is oud gedaan.
Zelf ben ik enorm vatbaar en zou daarom kijken om op rustigere tijdstippen naar de winkel te gaan of te laten bezorgen, maar dit heeft altijd mijn voorkeur en niet alleen door corona.
Zoals emspems al zegt gewoon alert blijven en je gezond verstand gebruiken.
En denk dat het meeste nuttige al is gezegd:)

Zal beide linkjes even plaatsen:
https://longfonds.nl/nieuws/het-coronavirus-in-nederland-wat-betekent-dat-voor-mensen-met-een-longziekte?utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=Coronavirus

https://www.facebook.com/343578892337194/posts/3250375991657455/?d=n

Kortom

Sander de Hosson, longarts, geeft uitleg over het coronavirus.

“Het coronavirus krijgt steeds meer grip op Europa en Nederland. De ziekte wordt Covid19 genoemd en wordt veroorzaakt door het SARSCoV2-virus. Dit is een mutatie (ofwel verandering) van het ‘normale’ coronavirus, een bekend verkoudheidsvirus. Ons afweersysteem heeft door die mutatie niet direct afweerstoffen klaarstaan als we het inademen.

Het overgrote gedeelte van de patiënten krijgt bij besmetting van het coronavirus milde tot matige klachten, vergelijkbaar met de griep (influenza).
Van griep kan je behoorlijk ziek worden. Men gaat van milde tot matige ziekte bij 80-85% uit, maar dit getal kan nog hoger liggen; in China/Italië worden vooral de ziekere mensen getest.

Hoewel je nog steeds flink ziek van griep kan zijn, hoeven de meeste mensen uiteraard niet in het ziekenhuis behandeld te worden. Maar: overleg (bel!) met je huisarts. Ga daar niet langs!

Het virus is besmettelijk. Besmettelijker dan de griep. Elke patiënt besmet gemiddeld 2,5 andere mensen. Dat ligt bij griep op 1,3.
In absolute getallen kan deze besmettelijkheid dus leiden tot veel zieken met een grote maatschappelijke impact en grote druk op ons gezondheidssysteem met ook economische gevolgen.
Afremmen van uitbraak is dus in elke fase van de epidemie van belang.

Deze adviezen zijn zeer belangrijk:
- was je handen meerdere keren per dag met zeep gedurende minimaal 20 seconden (zing bijv 2x Happy Birthday, duurt precies zo lang);
- hoest in je elleboog;
- houd afstand van hoestende mensen;
- blijf thuis als je zelf ziek bent.
Dit soort adviezen zijn écht van levensbelang.

Wanneer worden mensen met Covid19 nu precies opgenomen?
Meerdere redenen: Bij griep kunnen zeker kwetsbare patiënten (ouderen/chronisch zieken) uitgedroogd raken door slecht drinken. Patiënten moeten dan worden opgenomen voor een infuus. Ook kan er toegenomen hulpbehoevendheid zijn.

Covid19 geeft zeer vaak bronchitisklachten, hierbij zijn de luchtwegen (niet de longen zelf) ontstoken. Zeker mensen met onderliggende luchtweg- of hartziekten kunnen meer last krijgen van deze onderliggende ziekten.
De symptomen bij een grote groep Chinese patiënten, we kennen ze van de griep: vaak hoesten, koorts en vermoeidheid.
Bij Covid19 kunnen ook de longen zelf ontstoken raken. Dit is de plaats waar de longblaasjes zitten en het zuurstof in het bloed wordt opgenomen. Patiënten hebben dan extra zuurstof nodig en beademing als de longen het niet goed volhouden.

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 07:45 uur

Dank dat je deze betrouwbare info deelt.

Ik heb wat aanvullingen op basis van mijn ervaringen deze week.
Ben erg ziek nu, van meer luchtweginfecties tegelijk, die ook zwaarder zijn dan normaal.
Monitor je klachten goed. Als je een piekflowkaart en piekflowmeter hebt, gebruik hem dan. Je ziet direct het beloop. Handig als je je arts belt: je hoeft niks te onthouden en kunt makkelijk antwoord geven op de vragen. Gewoon vertellen wat op je piekflowkaart staat.

Daarbij kun je enigszins aan de vroege kant ingrijpen en inzetten met antibiotica en/of prednisolon. Uiteraard in overleg met je arts of conform de gemaakte afspraken met je arts.
Doel is om ziekenhuisopname te voorkomen. Altijd natuurlijk, maar nu wil je dat helemaal.
Je zelfmanagement deze weken tip-top in orde met de puntjes op de i heb je zelf in de hand.

Zelf pak ik "iedere" infectie mee, vaak meer tegelijk.
Mijn ervaring is dat mijn artsen deze week erg blij waren dat ik in een vroeg stadium belde, waar ik normaal gesproken langer zou afwachten. We zaten allemaal op dezelfde lijn: dit keer liever iets vroeger dan gebruikelijk ingrijpen, met als doel thuis te kunnen blijven.

Iedereen veel succes en sterkte. En als nodig beterschap.

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 08:33 uur

Beterschap Suus01!

Zelf ga ik nu niet meer met de bus trein, vermijd grote groepen ( rouwdienst, lezingen, bios), ga niet naar de sporthal maar ga buiten wandelen of fietsen.
werk nog wel (late diensten in een ouderen/zorgcentrum), de ouderen hebben dezelfde bescherming nodig als ik nodig heb.
En idd snel reageren op verkoudheid en benauwdheid, sneller dan ik normaal zou doen.
Maar ook: 2 benen op de grond en geen paniek

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 10:40 uur

Wellicht vreemde vraag, maar gaan jullie nu wel naar bijvoorbeeld fysio?
Ik ben begonnen daar met revalidatietraject ivm instabiel astma. Dit is 2x in de week.

Login of registreer om te reageren