Corona - Covid-19

17-03-2020 om 06:20 uur

Kwam dit artikel tegen wellicht handig voor leden met hooikoorts om te weten.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037887/hooikoortsklachten-kunnen-worden-…

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 07:02 uur

Dank @Marcus. Het hooikoortsseizoen is al begonnen voor bepaalde plantensoorten. Degenen die gevoelig zijn voor hooikoorts weten dat zelf meestal wel, maar de waarschuwing kan natuurlijk beide kanten op werken. Denken dat je hooikoorts hebt terwijl niet planten, maar Corona je klachten veroorzaken.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 07:23 uur

Helaas Kakatoe weet ik dat uit eigen ervaring en is het lastig omdat uit te maken ... een test kan dan alleen uitkomst bieden.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 12:57 uur

[Mod] - Dit topic kan gebruikt worden voor alles wat met Corona / COVID-19 te maken heeft.

Wat mij persoonlijk intrigeert is dat ik weinig informatie kan vinden over de reeds overleden patienten. Genoeg onbevestigde geruchten zoals leeftijd, obesitas etc., maar zijn er ook harde cijfers uit betrouwbare bronnen? Het lijkt me immers erg belangrijk om te weten wie er met zekerheid tot de risicogroepen behoren.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 13:31 uur

Zelfs de iets meer officiële sites, zoals deze bijvoorbeeld, geven daar 123 geen duidelijkheid over... het zal de door geslagen privacy of iets dergelijks zijn...dan praten ze over "... gestorven aan de ziekte, allen hadden onderliggende ziekten ..." of onderliggend lijden zoals dat zo mooi verwoord wordt.

Was elf dagen geleden in het ziekenhuis of de long afdeling voor diverse onderzoeken toen werd mij verteld dat longpatiënten niet eens echt een risico groep zijn.

Misschien dat er gevraagd kan worden om een long arts daar wat meer over te vertellen.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 13:59 uur

Het meeste waar je misschien één en ander van kan afleiden is het volgende:

Welke patiënten behoren tot een risicogroep voor een gecompliceerd beloop van COVID-19?

Patiënten met een verhoogde kans op een ernstig beloop zijn dezelfde patiënten als die een indicatie hebben voor de jaarlijkse influenzavaccinatie, met als uitzondering dat de leeftijdsgrens is aangepast naar >70 jaar. Te weten patiënten met:

afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen.
chronische hartaandoeningen.
diabetes mellitus.
ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;.
verminderde weerstand tegen infecties: medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij kanker als de patiënt daarvoor chemotherapie en/of bestraling krijgt.
een hiv-infectie in overleg met de hiv-behandelaar.

* Kinderen tot 18 jaar met onderliggend lijden vallen vooralsnog ook buiten deze aanvullende adviezen. Op basis van gegevens over de leeftijdspecifieke incidentie, is het risico op COVID-19 aanzienlijk lager bij kinderen. Er worden daarnaast in de gegevens uit China vrijwel geen ernstige uitkomsten gemeld voor personen onder de 19 jaar.

Bron: web site Nederlandse huis arstsen genootschap

Op hun web site staat ook een pagina met veel gestelde vragen

Noot: Je kan natuurlijk enigszins afleiden dat mensen met obesitas tot de risico groep behoren omdat één van de belangrijkste oorzaken van diabetes mellitus obesitas of overgewicht is.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 14:38 uur

@Marcus
Ik zie wel dat veel info in de media kort door de bocht is en gebaseerd op aannames en 'horen zeggen'. Jij bent één van de weinigen die de moeite nemen om zich de complexe materie eigen te maken. Dat stel ik erg op prijs. Vooral toen ik je 'Noot' las viel er opeens een kwartje bij me. Lateraal denken is een gave die enorm veel relevante informatie kan opleveren.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 15:04 uur

Dank je, dat is beetje mijn tweede natuur maak graag mijn eigen oordeel op basis van "zelfstandig onderzoek" naar ""waarheden"'. Maar ik realiseer mij dat mijn waarheid zoals bij velen ook gekleurd is!

Kan eventueel een overzicht geven van de officiële sites.

In België waar wij al twee weken zitten hebben ze overal in diverse zaken en supermarkten bij de kassa's om de 1m75 geel / zwart tape op de grond geplakt, zodat mensen zeker de sociale afstand van 1m50 respecteren. Caissières met handschoenen om hand / hand contact zo veel mogelijk uit te sluiten.

https://www.tapeconcurrent.nl/media/catalog/product/cache/2/image/400x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/8/5880zg_-_5860zg_antislip_tape_met_korrel_50mm_zwart-geel_deleted_f02b211d518b18054dbba5722c6c2e89__4/tape-tapeconcurrent-Antislip-tape-met-korrel-ZWART-GEEL-31.jpg

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 15:12 uur

Trouwens tot het oorspronkelijke lijst van de NHG horen mensen die lever afwijkingen of falen hebben niet tot de lijst maar vele patiënten met diabetes mellitus hebben lever falen of andere aandoeningen aan hun lever. In sommige andere lijsten worden daarom mensen met lever falen of lever ziekten ook opgenomen.

Denk dat het komt omdat diabetes mellitus eigenlijk een systeemziekte is en door de slechtere doorbloeding diverse delen in het lichaam aantast.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 20:58 uur

Vanavond zag op het journaal foto’s van wat Corona kan doen. Beide longen vol
ontstekingsvocht.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 22:23 uur

Was inderdaad een niet zo fraai beeld van die longen en luchtwegen. Het is ook beslist geen fijne ontwikkeling als je geïnfecteerd bent. De cellen in de longblaasjes raken zo geïnfecteerd, en dat zorgt voor schade aan de blaasjes. Door die schade aan de blaasjes, kunnen zij vollopen met vocht. Ademen gaat dan zwaarder en zwaarder en gaat het op een gegeven moment helemaal niet meer. In mijn ogen, misschien nog het meest te vergelijken als zeer versneld in COPD laatste fase te komen en uiteindelijk komt er zoveel vocht in je longen dat je niet meer kan ademen. Met dien verstande dat het bij een corona infectie wel mogelijk is dat de blaasjes zich herstellen en bij COPD niet en COPD geen infectueuze ziekte is.

Ook andere organen hebben veel last door ons eigen afweer op die infectie, klinkt misschien onlogisch maar er is dan vaak sprake van een doorgeschoten afweerreactie. Bij opname wordt dan ook beademd en met medicatie getracht doorgeschoten afweerreactie te dempen. Ook dat de infectie zodanig is dat het longweefsel zo ernstig beschadigd is dat het ook makkelijker te bereiken is voor andere schadelijke bacteriën.

Maar er zijn ook verslagen van mensen die hersteld zijn en er zeer zeer weinig of geen last hebben ondervonden tijdens het ziek zijn. Bovenstaand ziekte verloop is dan ook met name van toepassing bij patiënten waarbij het immuunsysteem al is aangetast (of uit balans is) is door een achterliggende aandoening die mensen zijn extra kwetsbaar, zie eerder overzicht van risicogroep.

Het is een verschrikkelijk ziekte beeld en hoop dat de mensen die besmet zijn de ziekte door en overkomen en goed herstellen.

Login of registreer om te reageren