Foster bij 13-jarige...

20-03-2020 om 17:51 uur

Hoi allemaal,
Onze dochter heeft al vanaf dat ze kleuter is astma. Het is een paar jaar redelijk goed gegaan, maar sinds de puberteit tobt ze weer enorm met haar longen. We hebben inmiddels seretide, flixotide en pulmicort (met ventolin erbij) achter de rug sinds juni 2019, maar de eerste 2 werkten niet goed genoeg en van pulmicort kreeg ze ontzettend depressieve gevoelens. Dus vandaag heeft de kinderarts Foster voorgeschreven. Ik kende het middel niet... Heb zojuist de bijsluiter eens zitten lezen en daarin staat dat het niet gebruikt mag worden bij kids onder de 18. Nu schrijft de kinderarts wel vaker een stuk hogere doseringen voor, dan in bijsluiters staan, maar ik ben toch wel heel benieuwd of hier veel mensen zijn die ervaring hebben met Foster bij kinderen/ tieners.
Dus ik zou graag eens wat reacties lezen van anderen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 11:59 uur

Ik heb foster gepuft toen ik 17 was. Ik ben er mee gestopt omdat ik er heel hees van werd. Het werkte wel goed.

Ik heb toen ik 16? was ook flixotide (FLUTICASON) gepuft. Er stond toen ook bij dat het pas vanaf 18 jaar kon. Ik denk dat het meer een soort richtlijn is. Dat er misschien te weinig onderzoeken zijn gedaan bij kinderen met deze middelen en dat ze daarom wat voorzichtiger zijn met de leeftijd.

Login of registreer om te reageren
25-03-2020 om 20:54 uur

Bedankt voor je reactie.
Goed te lezen dat het in elk geval goed werkte. Nu merken we het verschil nog niet zo, maar is ook nog geen week.
Het zal idd kunnen dat er weinig onderzoek gedaan is naar gebruik bij kinderen. Vind dat dan toch weer niet zo'n heel fijn idee. Wat doet het met een lichaam in de groei....

Login of registreer om te reageren
25-03-2020 om 21:19 uur

Ik snap dat je het een nier prettig idee vindt. Bij mij duurde het echt wel eventjes voordat de Foster goed werkte. Ik dnek dat het resultaat bij mij na zo'n 4 tot 6 weken goed merkbaar was.
Het was ook echt kijken naar welke dosering het beste was. Eerst had ik 2x per dag 2 pufjes 100/6. Dit weleens opgehoogd naa 4x2. En later toch over moeten stappen naar 200/6.

Ik hoop dat het middel goed aan zal slaan bij je dochter.

Wat ik mij nu bedenk, ik heb een vriend gehad en die had op zijn 12 de beclometason (is een van de middelen die in foster zit). Bij hem werkte dit ook goed en hij had er van het middel zelf weinig bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren