Klachten na longontsteking

09-04-2020 om 14:03 uur

Hallo,

Ik heb op 16 februari een griepje opgelopen wat uitmondde in een milde longontsteking. Na enkele dagen had ik al geen last meer van koorts. Nu mijn vraag, ik weet dat het herstel lang zou duren maar ik ben nu inmiddels bijna 2 maanden verder en voel me nog de hele dag erg moe en heb geen energie om dingen te ondernemen. (Veel liggen). Ook word ik elke ochtend wakker met keelpijn en taai slijm achterin mijn keel. Dit verkouden gevoel verdwijnt steevast als ik een tijdje uit bed ben. Ook word ik elke ochtend vreselijk moe wakker, of ik nou 7 8 of 9 uur geslapen heb ik voel me erg moe. Ook heb ik soms ochtends last van een piepende inademing. Kan me nooit herinneren dat ik dat eerder gehad heb. Op sommige momenten begin ik ook erg te hoesten en krijg ik het benauwd. Tijdens het hoesten heb ik soms dan ook pijn op mijn borst. Reden dat ik mijn vraag stel is dat ik na een week van alle ziekte klachten af was maar ik blijf me nu al meer dan een maand zo erg moe voelen. Waar ik eigenlijk ook geen verbetering in zie. Ik heb altijd al wel wat gehoest maar zover bekend geen ziektes van de luchtwegen gehad. Nu mijn vraag is het normaal dat ik elke ochtend last heb van slijm en me maar zo moe blijf voelen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-04-2020 om 07:43 uur

Beste Alexander

Het is niet ongebruikelijk dat het wat langer dan 1 week duurt om weer bovenop de griep te komen. 2 maanden is wel te lang. De klachten die je beschrijft: moe, slijm, piepende ademhaling, hoesten, benauwdheid, pijn op de borst en het af en toe hoesten in het verleden doen mij denken aan astma. Het is mogelijk dat je onderliggend astma hebt dat nu is geactiveerd door de griep. Mijn advies is hiervoor naar de huisarts te gaan en een longfunctie te laten verrichten. Indien niet mogelijk bij de huisarts of een onduidelijke diagnose dat om een verwijzing naar de longarts te vragen. Ik vind het geen goed idee om op proef inhalatie medicatie voor te schrijven en om dan te kijken of de klachten over gaan, wat soms bij de huisarts voorgesteld wordt om te doen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
15-04-2020 om 18:21 uur

Dit is bij mij wel gebeurd
Zelfde klachten na griep en longontsteking
Vanaf 6 april gebruik ik salbutamol met voorkamer
Dit geeft meer lucht maar blijf moe en ook piepen bij tijden en snel buiten adem.
Moet wel bij vertellen dat ik allergisch ben voor de berk die toen ging bloeien
Mijn vraag :
Hoelang moet ik hiermee nog doorgaan en of moet in doorverwijzing longarts vragen?

Login of registreer om te reageren