Tips gevraagd voor geluid grote concentrator in huis.

21-04-2020 om 11:59 uur

Sinds eind maart staat er een grote concentrator in mijn huiskamer en ben ik continue aan de zuurstof, helaas sinds het afgelopen weekend ook 's nachts. Nu heb ik een super gehoor, mijn echtgenoot is helaas 40 % fabrieksdoof, dus je kunt wel raden dat ik af en toe gestoord wordt van het geluid van de concentrator, 40 decibel is toch niet niets continue en daarnaast als mijn man tv kijkt gaat het geluid flink hard om boven de concentrator uit te komen. Zeker nu we met z'n alle binnen moeten blijven is dit niet altijd prettig
Ik heb al contact gehad met de leverancier en de concentrators maken allemaal hetzelfde lawaai.
Heeft iemand tips, trucs, ervaring? Dan hoor ik dit heel graag.

Login of registreer om te reageren
21-04-2020 om 12:53 uur

Zelf hoor ik het niet meer, geluid is er bij gaan horen lijkt wel, gebruik ook 24/7 zuurstof.
Zelf heb ik de concentrator in een hal staan, kan zo door hele verdieping met slang overal komen.
Maar kan wel deuren dicht doen, slang past onder deuren door.
Zo is 't wat rustiger in huiskamer en slaapkamer.
Weet niet of dit mogelijk is, concentrator ergens zetten waar je verder niet zit of slaapt.
't zijn lawaaipapegaaien maar 't went wel
Succes

Login of registreer om te reageren
21-04-2020 om 13:44 uur

Bij mij kan de slang ook onder dichte deur door dus ik heb de concentrator in andere kamer staan dan waar ik ben.
Vooral t gebonk vind ik irritant, maar t went wel vind ik, maar ben wel blij dat ik hem s nachts niet hoor
Maar de slang moet echt niet klem zitten anders helpt t natuurlijk niks.. sterkte!

Login of registreer om te reageren
22-04-2020 om 06:38 uur

Zo'n machine geeft meestal een laag, constant gebrom (mag ik aannemen). Dat geluid kan vaak sterk weggefilterd worden door b.v. een koptelefoon met anti-geluid. Ik kocht al meer dan 10 jaar geleden zo'n anti-geluid koptelefoon voor weinig geld bij de bouwmarkt. Hij is niet groter dan zo'n jaren '70 koptelefoon en hij werkt op een batterijtje. Ik gebruikte hem omdat ik knettergek werd van het gebrom van een batterij computers. De koptelefoon laat spraak en muziek gewoon door, maar filtert de bromtoon weg door de brom als anti-brom (z.g. in tegenfase) bij te voegen. Dat is natuurlijk geen leuke oplossing, maar het kan wel zorgen voor af en toe een uurtje rust in je oren.

Login of registreer om te reageren
22-04-2020 om 08:26 uur

Dat is ook een goede tip @Reuzenkakatoe , al moet ik zelf zeggen dat sinds ik zelf continu zuurstof gebruik , geen koptelefoon meer lekker zit, doordat de slangetjes achter je oren lopen, bij mij drukt dit dan te erg, misschien van die in ear dingetjes dat zou wel kunnen misschien, maar dit kan bij @HAJ59 anders aanvoelen.
Ik dacht later nog aan oordoppen in snachts, kan ook een idee zijn.
Zelf ben ik het geluid helemaal gewend, ja het is een gebrom en soms hard en soms zit het ineens in mijn erger zone...maar t is goed te doen zolang concentrator in andere ruimte staat.

Login of registreer om te reageren
22-04-2020 om 13:13 uur

Hallo @goudvisje, @Reuzenkakatoe en @Edelweiss
dank jullie wel voor het meedenken.
Voor het brommen heb ik al handdoeken er onder liggen en mocht het langer duren dan zal ik een speciale rubber mat kopen bij de bouwmarkt. Die zijn speciaal gemaakt om trillingen en daardoor vaak het brommen tegen te gaan. Deze heb ik ook voor de airco en werken vrij goed.
Helaas kan ik hem niet in een andere kamer of hal zetten omdat ik daar geen ruimte heb, gelukkig hoor ik hem niet 's nachts omdat hij dan in de kamer kan blijven staan.
De anti-geluid koptelefoon zit er voor mij ook niet in en in-ear doppen ook niet, ik heb al een eczeemachtig iets overgehouden aan langdurig gebruik van een thermometer in het ziekenhuis in 1 oor.
Als mijn man een zo'n koptelefoon op zet hoort hij de tv helemaal niet meer LOL, dus ook niet de oplossing.
Ik weet dat het went en voor mijn gevoel klinkt het de ene dag ook erger dan de andere dag.
Wel zei de zeer behulpzame man van de leverancier nog dat hij ooit een klant had die zei dat een kamerscherm die ze bij Ikea had gekocht ook voor een heel groot deel helpt. Ik vind alleen 100 euro uitgeven om het te proberen een beetje veel.
Ik zal er mee moeten leren leven, net als mijn huisgenoten, zeker als dit niet voor tijdelijk is.
Nogmaals bedankt en wie weet komt er een tijd dat er apparaten komen die minder lawaai maken.
Of zoals mijn echtgenoot zei, moeten er andere apparaten komen omdat de regels aangescherpt worden want zei hij, de regels in de nieuwbouw van woningen zijn ook al aangescherpt. Voor automatische ventilatie en andere apparaten die in nieuwe huizen zitten geldt dat ze nog maar 30 decibel geluid mogen maken en dat was vroeger ook 40. Wie weet dat fabrikanten van concentrators hier ook me bezig zijn.
Fijne dag allemaal.

Login of registreer om te reageren
22-04-2020 om 13:20 uur

Kan je niet van die doppen eronder doen die je ook voor een wasmachine kan gebruiken?

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 08:41 uur

Ik zit ook 24 uur per dag aan de zuurstof.
De concentrator staat in een ruimte naast de huiskamer en de slang.10 meter , kan onder de deur door
Ik heb verder geen last van het geluid . Ik kan me wel voorstellen dat als je het apparaat in de huiskamer hebt staan dat het erg irritant is. Misschien kun je hem dan beter iets verder weg zetten en wat meer slang gebruiken.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 09:30 uur
Reactie op liba59

Ik zit ook 24 uur per dag aan de zuurstof.
De concentrator staat in een ruimte naast de huiskamer en de slang.10 meter , kan onder de deur door
Ik heb verder geen last van het geluid . Ik kan me wel voorstellen dat als je het apparaat in de huiskamer hebt staan dat het erg irritant is. Misschien kun je hem dan beter iets verder weg zetten en wat meer slang gebruiken.

Meer meters slang mag vaak niet, dat schijnt met zuurstof te maken te hebben, hoe en wat precies weet ik niet maar werd verteld door leverancier.
Je zou het apparaat overdag naar de slaapkamer kunnen rollen en dan s'nachts weer naar de kamer?is even een rolletje maar is te doen , hij staat op wieltjes.
Maar weet niet of je dan het hele huis doorkunt?of overdag net naar de kamer zetten, heb je geen ruimte voor je woonkamer?bijvoorbeeld bij het toilet of id?
Moet altijd wel genoeg lucht bijkomen mag dus niet in afgesloten kast

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 17:16 uur

Ik heb hem op zolder staan, gratis wasdroger hahahaha, pfff wat geeft dat ding naast lawaai een warmte af. De slang gaat via trapgat naar of slaapkamer eerste verdieping, via haakje langs de muur naar mijn bed.
Of naar de begaande grond en dan via bovenkant deur, naar haakjes waar hij achter haakt.

Sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
30-04-2020 om 17:28 uur

@Daantje, die doppen ken ik niet, maar ik weet wel dat er matten voor wasmachines te koop zijn.
Ik weet ook niet of ik aan de zuurstof blijven moet. Dank je voor het meedenken.
@liba59 @goudvisje @jippie46 bedankt voor het meedenken, maar helaas is geen van de opties mogelijk. Hetzij omdat er geen ruimte genoeg is, geen ventilatie is of omdat mijn slang het dan niet haalt. En ja je mag je slang niet langer maken dan de geleverde slang + neusbril slang, volgens mij heeft het te maken met de druk van de zuurstof, bij een te lange weg zou je minder zuurstof binnenkrijgen.

@jippie46 hoelang is jouw slang als je het helemaal van zolder naar de begane grond haalt?

Login of registreer om te reageren