Allergische reactie baby 10 maanden, pinda allergie?

26-04-2020 om 07:46 uur

Goedendag,

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met voedselallergie bij baby's?

Onze kleine meid van 10 maanden heeft afgelopen week een allergische gekregen. Dit begon met wat vlekjes op haar been maar breide zich snel uit naar galbulten over haar hele lijfje en een uiteindelijk een grote plakkaat van haar onderrug tot achter haar oren. Ze heeft er ook een aantal in haar mond gehad en is benauwd. Gelukkig werken haar slabutamol pufje wel wat.

Wij hebben overleg gehad met de huisarts en die wou haar niet laten komen en gaf aan te denken aan een voedselallergie en haar gewoon in te smeren met menthol zalf en haar pufjes blijven te geven en alleen terug te bellen als ze koorts kreeg en verder door bleef gaan met spugen.

Nu verdenken wij dat deze reactie is gekomen van de pindakaas die ze afgelopen week wel een aantal keer heeft gehad vooral omdat het de dag waarop ze geen pindakaas kreeg de galbulten wat minder leeken te worden. Maar de dag dat ze wel pindakaas kreeg de grote plakkaat ontstond.

Wij smeren haar nu in met een vette zalf voor droge huid. Want wij konden geen menthol zalf vinden die mocht bij kinderen onder een jaar.

Nu vind ik het geen fijn gevoel dat ze wat benauwd blijft en de blaasjes ook in haar mond kwamen. En ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die ervaring hebben met allergie bij hele jonge kinderen en hoe dat is vastgesteld. En mensen die tips hebben

Onze huisarts wil namelijk pas met 6 jaar testen op allergieën en astma.

Wij bellen zoiezo dinsdag naar het consultatiebureau bellen om te vragen of ze nu wel haar prikjes mag hebben en naar de huisarts met ons vermoeden van de reactie op pinda

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 09:13 uur

Dank je wel voor de tip. Die zal ik goed onthouden.

Ik ga dinsdag eerst nogmaals proberen via de huisarts of ze wel willen gaan testen nu met deze allergische reactie die Maar niet weg lijkt te gaan. Ze blijven komen en gaan en betreft haar longen haar toch wel willen doorsturen naar de kinderarts. En anders via het consultatiebureau via de arts.

Ik wil namelijk erg graag uitsluitsel of dit echt de pinda is. Want ik vind dat maar een gevaarlijke allergie, vooral nu met de blaasjes in haar mond en haar benauwdheid. Ik ken meerdere kinderen op werk met onder andere een pinda allergisch en met epipennen.

Wij weten al wel dat ze ook absoluut niet over curry kan. Dan krijgt ze open blaartjes om en in haar mond

Wij vinden tot 6 jaar wachten ook lang. Zo wil de ha ook zo lang mogelijk wachten tot het starten van een ontstekingsremmende puffer( of paf zoals de kleine het noemd). Ze mag dan wel weer tot 8 keer de sulbatamol op een dag. Pas als dat niet genoeg is wil de ha verder kijken. Gelukkig hebben we vaak nog genoeg aan 5 pufjes op een dag.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 09:18 uur

Ik weet niet waar je woont maar in Delft en Utrecht is er ook een pinda-poli.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 09:52 uur

Delft en Utrecht wordt een beetje ver. Wij wonen redelijk tussen het MCL, UMCG, Martiniziekenhuis en het Anthoniusziekenhuis in. Daar kunnen wij allemaal binnen een uur komen.

Wij hopen dat de huisarts haar wil doorsturen. Het is mooi om te weten dat het dus wel met van die kleintjes kan. Mocht het niet via die route kunnen. Dan proberen wij het via het ziekenhuis. Willen namelijk graag weten of het echt een allergie is, zodat wij ook de mensen om ons heen kunnen inlichten bij wie ze vaker komt. Dan wordt hopelijk een nieuwe heftige reactie voorkomen.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 10:14 uur

Mijn jongste reageerde ook op pinda. Ook toen werd gezegd dat ze dat pas testen vanaf ong 6 jaar. Tot die tijd advies om pinda te vermijden. Pinda is geen eerste levensbehoefte dus goed te doen. Reactie was ook niet anafylactisch dus geen epipen nodig. Zowel thuis als peuterspeelzaal en school zijn er altijd heel secuur mee omgegaan.

Wanneer je nu geen pinda(kaas) meer geeft en de klachten verdwijnen, weet je al best veel. Opnieuw provoceren kun je dan beter later en gecontroleerd doen.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 10:21 uur

Wij hebben wel voor de zekerheid alles nagekeken wat ze eet en idd nu wij de producten waar pinda's of sporen van noten kunnen bevatten niet meer gegeven, lijkt het vandaag eindelijk iets op de klaren, zolang wij maar een keer of 5 op een dag haar insmeren tegen de jeuk en haar om de 3 uur een pufje salbutamol geven.

Omdat zij ook een reactie op curry krijgt en voor meer overgevoelig is (o.a rook, veel billendoekjes en sommige luiers, mayonaise). Zouden wij toch graag een goed gesprek met de ha willen. Vooral om de reacties die haar benauwd maken en haar blaasjes in haar mond geven. Maar ook deze galbulten zijn voor haar absoluut niet fijn.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 17:12 uur

Heel naar allemaal, maar een kind van 10 maanden curry geven?
Ik denk dat ik het verkeerd begrijp, maar voor mijn kleinzoon kookte ( tot de corona😢) ik verse groente zonder zout en kruiden.

Waarom zo’n jong kind uberhaupt al pindakaas of pinda’s of kruiden.
Zeker bij jeuk en blaasjes zou ik zeggen terug naar groente en fruithapjes aangevuld met opvolgmelk voor haar leeftijd.

En ik vind dat ze best veel salbutamol krijgt, maar dat is mijn mening, of heeft een kinder(long)arts dit voorgeschreven?

Hebben jullie huisdieren? Is haar kamertje allergeenvrij inclusief matrasje

Heel veel sterkte, misschien geef je nog borstvoeding, dan zelf even geen pinda’s curry enz eten
Groet
Jippie

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 17:28 uur

Ze adviseren nu juist om jong te starten met pindakaas omdat het de kans op een pinda allergie juist verkleind.

Login of registreer om te reageren
26-04-2020 om 17:52 uur

De pindakaas wouden wij omdat het geadviseerd wordt jong te beginnen introduceren. Maar dat dus niet nog een keer. Maar zo zijn wij er wel ook achter gekomen dat ook dingen met sporen van noten ook een reactie geven.

Ze krijgt verder zo weinig mogelijk kant en klare dingen op haar organix fruitzakjes na. Wij maken het liefst alles zelf (ook vanwege mijn eigen allergieën) en eten een keer in de maand een patatje. Maar omdat ze mayonaise niet kan hebben, heeft iemand haar een klein beetje curry gegeven bij het patatje. Dat was dus een keer en nooit weer.
Voor haar zo goed als altijd zonder kruiden. Maar een sausje krijgt ze wel af en toe erbij. Wij houden het zoveel mogelijk neutraal maar staan wel toe als ze eens iets wil proeven of krijgt van de familie.

Bijna al haar snacks zijn nog steeds vanaf de babyafdeling en biologisch met zo weinig mogelijk toevoegingen. En een of twee nieuwe dingen per keer aanbieden. Zodat wij wel bij kunnen houden wat het voor reacties geeft. Waardoor wij gelukkig wel snel de mogelijke oorzaken kunnen achterhalen

De hoeveelheid pufjes vinden wij ook veel voor zo'n kleintje. Maar ze heeft ze wel nodig met deze reactie en als ze weer eens een virusje te pakken heeft. Die pikt ze heel snel op. Dan heeft ze ook snel de 4 a 5 pufjes op een dag nodig. Het is wel een gesprekspunt dat steeds op het consultatiebureau wordt besproken. Wij hebben een huisarts die niet als ze zo jong zijn snel over wil op een ontstekingsremmende puf als ze het op de salbutamol nog redden. Gelukkig hebben wij ook een aantal keren zonder gekund. Hiervoor waren wij bijna een maand afgebouwd.
Wij hebben wel gevraagd voor een verwijzing naar de kinderarts (ook op basis van haar geschiedenis) maar dat hebben wij nog niet voor elkaar gekregen bij de huisarts. Wij gaan dit dinsdag weer aankaarten.

Wij hebben honden en dat hebben wij al uitgetest door uit logeren te gaan voor een week. Maar daar lijkt ze niet op te reageren. Verdenkt de huisarts ook niet. Het huis is gesaneerd door mijn allergie en daardoor stofzuigen wij elke dag en als de honden verharen zelfs vaak twee keer per dag en maken vaak schoon.

Login of registreer om te reageren
27-04-2020 om 11:00 uur

Vandaag toch de dokterswacht gebeld omdat haar oog ook wat dik werd en wat benauwd bleef. Die vond haar reactie heftig en heeft gelijk een anti histamine drankje voor geschreven. En beaamt dat deze reactie kan komen van de pindakaas. Hier gaat dus alles met pinda's en noten de deur uit. En bellen wij morgen dr huisarts voor hoe nu verder. Wij zouden dat ze haar testen op de pinda allergie.

Login of registreer om te reageren