Twijfel over histamine provocatietest

29-06-2020 om 14:18 uur

Hallo,

Vanmiddag ben ik in het ziekenhuis geweest voor een histamine provocatietest.
Ik lees echter overal dat je meerdere doseringen (tot 6 max?) krijgt.
Ik kreeg eerst alleen damp. Daarna de 1e dosering waarop ik niet of amper reageerde en daarna de 2e waarbij ik een daling had van 9%. En toen was het onderzoek klaar en gaf de longverpleegkundige aan dat ik geen reactie had en geen gevoelige longen en dat er dus niks uit dit onderzoek komt.
Ik gaf zelf aan dat ik wel me benauwd voelde. Daarop was de reactie dat het hyperventilatie was en niet kwam door de histamine.
Ik kreeg vervolgens ventolin. Dit hielp 4% en ik had dus nog een daling van 5% ten opzichte van voor het onderzoek. Daarop was het allemaal prima en kon ik naar huis.

Wat is jullie gedachte hierover? Is dit onderzoek goed uitgevoerd zoals het hoort en klopt het ook voor jullie idee wat me gezegd werd?

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 15:37 uur

Misschien verschilt het per ziekenhuis welke doseringen ze testen en hoeveel verschillende dat zijn. Normaal moet je stoppen als je longfunctie 20% daalt. Als het goed is, bespreekt de longarts de uitslag met je.

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 16:15 uur

Zoals je het onderzoek beschrijft, en je reactie erop, komt op mij over alsof het onderzoek goed is uitgevoerd.
Hoe jij erop reageert sluit gevoelige longen niet zomaar uit, is mijn ervaring.

Wat Daantje al zegt, de longarts bespreekt de uitslag met je. Hij zal ook breder kijken dan alleen deze test.

Hopelijk hoor je snel meer van de arts. Succes!

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 17:49 uur

Hoi, de testen zeggen niet alles, ik heb ernstig astma en bij mij daalde mijn longfunctie (1sec.waarde) met 5% van begin tot het einde van de test maar ik heb de hele test niks anders gedaan dan kuchen en hoesten.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat een longverpleegkundige jou vertelt hoe de vork in de steel zit..., dat lijkt mij meer het werk van een longarts.

Uiteindelijk weet je zelf het beste wat je voelt.

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 18:12 uur

Dank jullie wel voor de reacties.
Helaas loopt het niet lekker met het ziekenhuis momenteel en heb ik weinig tot geen vertrouwen in mijn longarts. Er zijn al veel fouten gemaakt. Vandaar ook mijn vragen na dit onderzoek, omdat ik ook hier twijfel of het wel allemaal goed is gegaan.
Inmiddels heb ik wel een verwijzing voor een ander ziekenhuis, maar in overleg met mijn huisarts hadden we besproken om de onderzoeken nog wel hier te doen om enige voortgang te hebben. Ik zit inmiddels al 4,5e maand ziek thuis. Ik wil graag meer duidelijkheid en verbetering zodat ik mijn leven weer op kan gaan pakken. Ik merk dat dit er psychisch voort ook wel inhakt. Zeker als er dan ook nog zoveel fouten gemaakt worden en ik daar ook nog druk mee ben.

Login of registreer om te reageren