Fysiotherapie

30-06-2020 om 06:42 uur

Ik las ergens hier in een topic dat er ook fysiotherapeuten bestonden voor longziekten.
Hier ben ik verder op gaan zoeken en vond dat dit gericht is op COPD.
Is dat altijd zo of kan het ook met astma?

Ik merk bij mezelf dat ik wel wil sporten, maar zeker niet mijn grenzen herken. Dit betekent als het lukt ik ga sporten, ervan geniet, mezelf probeer te begrenzen, maar 9 van de 10 keer toch te ver ga. Ik voel het op dat moment niet, maar erna krijg ik koorts, ben ik benauwd en compleet opgebrand waardoor ik de rest van de dag niks meer kan. Soms voel ik me daarna ook niet lekker.

Niet elke dag is hetzelfde, de ene dag is een betere dag dan de andere. En dat maakt het zo lastig vind ik, want de ene dag kan ik wellicht best een half uurtje rustig skeeleren of rolschaatsen terwijl ik de dag erna niet meer dan 10 minuten zou kunnen. Alleen voel ik dat dus niet aan op het moment dat ik aan het sporten ben.

Ik vind het moeilijk om zelf het goed op te bouwen. Ik denk dat het ook niet goed is om jezelf te veel te begrenzen waardoor sporten minder effectief is als mogelijk kan zijn. Anderzijds is over de grens heen gaan steeds natuurlijk ook niet wenselijk.
Nadat ik hier ergens las van fysiotherapie vroeg ik me af of dat ook een hulp voor mij zou kunnen zijn, zowel voor de opbouw van conditie als het leren aanvoelen van de grenzen.

Login of registreer om te reageren
30-06-2020 om 08:27 uur

Een longfysio richt zich op meer dan alleen COPD. Alleen zie je dat op veel websites er niet bij staan.

Een longfysio kan een trainingsprogramma op maat maken voor je, en dat bijstellen op de trainingsdag zelf. Je bouwt dan heel verantwoord kracht en conditie op.

Je kunt eens een longfysio bellen en vragen wat hij jou te bieden heeft.

Hopelijk kun je hier al iets mee? Succes.

Login of registreer om te reageren
30-06-2020 om 09:14 uur

Dank je wel voor je reactie. Ik kan daar zeker wat mee, want neet als wat je zegt, op veel websites staat vaak COPD. Dus ik vroeg me daarmee af of het ook wel bedoeld was voor andere longziekten. Nu ik dit weet, is het de moeite waard om na te zoeken wie er in mijn buurt hier dat zou kunnen om te overleggen wat mogelijkheden zijn voor mij.

Login of registreer om te reageren