longinfiltraat + laag CRP - kan nog longontsteking zijn?

28-06-2020 om 09:13 uur

Hallo,
ik woon een paar jaar in het buitenland en wil graag advies in mijn moedertaal.

Ik hoest al meer dan 4 maanden, nadat mijn man een longontsteking had. Hij heeft een rontgenfoto en bloedonderzoek in het ziekenhuis gehad.
Hij is goed behandeld met 2 antibiotica tegelijk: 5 dagen Azithromycin en Cefuroxime (Zinnat), en heeft geen klachten meer.

In dezelfde tijd had ik ook een hoest. De huisarts luisterde naar mijn borst en zei dat het wel meeviel en bronchitis was, en gaf mij alleen Azithromycin, 4 dagen.

De ergste hoest werd in 1 dag al minder, maar een klein kuchje bleef.
Na een paar weken begon ik weer erg te hoesten, nu met veel geel en soms groen slijm.
Omdat het de corona-lockdownperiode was, ging alles telefonisch en heb ik geen rontgenfoto's of bloedtest gehad.
Wel een coronatest - die was negatief.
Ik kreeg weer antibiotica: 3 dagen Azithromycin en 10 dagen Augmentin (Amoxicilline/clavulaanzuur).
De hoest werd langzaam beter, maar een kuchje bleef.
Het leek de goede kant op te gaan, maar een paar weken later kwam weer de hoest met slijm terug.

Nu eindelijk doorgestuurd naar een longarts.
Op de rontgenfoto was 2x longinfiltraat te zien van 0,6 cm, linker boven long.
De huisarts zegt dat dat een longontsteking betekent (ik heb nog geen afspraak met de longarts)
en wil me nu een hele sterke antibiotica voorschrijven - Levofloxacin.
In de bloedtest was er geen CRP ontsteking - onder de 0,5 mg/dL (5 mg/L).
WBC Leukocyten ook laag (3.8).

Ook willen ze nog een sputumtest doen, voordat ik de antibiotica begin.

Mijn vraag is:
als de ontsteking CRP nu laag is, is het dan wel (nog) een longontsteking?
(misschien was de CRP eerst wel hoog, maar is het door de antibiotica naar beneden gegaan, ik heb geen eerdere bloedtest gehad).

Betekent een longinfiltraat op de longfoto altijd het huidige moment, of kan het ook nog een restant betekenen?

PS Mijn hoest is niet zo hevig als voor de antibiotica, maar het ging even wat beter en de komt de hoest weer terug - kuchjes en 1-2x per dag hoestbui met geel(groen) slijm (vooral als ik op mijn rug ga liggen of na inspanning).

Graag advies.
Heb ik (nog) een longontsteking?
Ik neem liever niet een hele sterke antibiotica, want ik had na de vorige keer al veel darmklachten en diarree.
Kan het nog vanzelf met rust overgaan?

Heel erg bedankt.
Annika

Login of registreer om te reageren
28-06-2020 om 09:19 uur

PS: Ik heb geen koorts (alleen 1 dag voor de 1e antibiotica).
Wel zweten (nachtzweten).
Koude borst.
Meer hoest als ik op mijn rug ga liggen, bij koud windje en na inspanning.
Als ik rustig zit, gaat het ok.

Hopelijk weet iemand meer.
Bedankt

Login of registreer om te reageren
02-07-2020 om 06:42 uur

Is er misschien een longarts die meeleest?
Vriendelijk dank.

Login of registreer om te reageren
02-07-2020 om 07:31 uur

Voor zover ik weet stuurt de Advieslijn vragen door naar een deskundige. Voor de deskundigen is het beantwoorden van onze vragen vrijwilligerswerk. Soms heb je heel snel antwoord, soms duurt het langer.

Hopelijk krijg je snel antwoord in je moedertaal.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-07-2020 om 13:50 uur

Beste Annika

Het lijkt erop dat jij en je man allebei een longontsteking hebben gehad. Misschien allebei corona. Omdat het CRP zo laag is lijkt er nu geen longontsteking maar zijn de afwijkingen op de thoraxfoto veel waarschijnlijker restafwijkingen na eerdere longontsteking. Mijn advies. Nu niet opnieuw een antibiotica kuur nemen. Vragen om bloedtest, serologie, om te kijken of je corona hebt doorgemaakt. Een PCR kan namelijk negatief zijn en je kan toch corona hebben gehad. Een controle xthorax na 6 tot 8 weken of de afwijkingen weg zijn. Sputumkweek wel laten doen. De longarts zal longfunctie testen laten doen. Ik zou ook afwachten wat daar uit komt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
06-07-2020 om 09:50 uur

Vriendelijk dank mijnheer van Wolferen, voor uw uitleg en advies.

Als het corona was en de antibiotica hielp in eerste instantie totdat de hoest weer na een tijdje terugkwam, betekent dat dan corona en een bacterie tegelijkertijd?
(over corona twijfel ik nog, het zou kunnen, maar verder had helemaal niemand in mijn omgeving klachten, dan zouden er in februari voor de lockdown meer mensen aangestoken moeten zijn).

Hoe kan ik zonder antibiotica van de klachten afkomen? Zouden er nog resten van een bacterie kunnen zitten?

De sputumkweek is nog niet gelukt, omdat ik meestal 's middags pas veel groengeel slijm heb, en het ophoesten 's ochtends moet gebeuren en worden ingeleverd.

Het geelgroene slijm komt meestal pas 's middags als ik (na inspanning) op mijn rug ga liggen.
Heeft dat nog een betekenis? (het is geen maagzuur).

Vriendelijk dank.
Annika

Login of registreer om te reageren
06-07-2020 om 11:59 uur

Beste Annika

Je vervolgvragen worden door de arts niet meer beantwoord in dit topic, je kunt dan beter even een nieuw topic aanmaken!

Groetjes

Login of registreer om te reageren