Wanneer doorverwijzing naar kinderarts

07-07-2020 om 17:56 uur

Goedendag,

Onze kleine meid van net een jaar heeft vaak tot 8 pufjes salbutamol op een dag nodig. Dit is vooral nodig als ze verkouden begint te worden, wat onder de leden heeft en bij allergische reacties. Nu horen wij vaker van andere mensen dat ze best wel schrikken van de hoeveelheid pufjes die zei nodig heeft op bovenstaande momenten en hoe snel zei 'ziek' wordt. En krijgen vaker de vraag of wij ook bij een kinderarts lopen met haar (dit vragen ze ook om haar notenallergie, waarvan veel mensen vinden dat ze ook een epipen nodig heeft in plaats dat ze alleen de antihistamine drank heeft).

Waar onze huisarts vind dat als zei het nog opred met 8 pufjes dat prima kan en ze niks anders gaat voorschreven als ze zo jong zijn. De antihistamine voor haar heftige allergische reactie ging ook met veel moeite omdat ze het onder de 2 jaar eigenlijk niet mogen hebben volgens haar en haar eerst momeopatische korrels wou voorschrijven. Na een mail met fotos en de gehele beschrijving van de reactie plus ons ritje naar de eerste hulp, heeft ze het wel gekregen.

Nu vragen wij ons af wanneer zijn andere ouders met hun kinderen doorverwezen naar een kinderarts en is dit altijd via de huisarts gegaan?

Login of registreer om te reageren
07-07-2020 om 18:33 uur

Hallo Feline,

Wat vervelend zeg! Kan me erg voorstellen dat je je zorgen maakt. Je kan ook een verwijzing krijgen naar de kinderarts via het consultatiebureau, ik zou het zeker via die weg proberen!
Heel veel succes

Login of registreer om te reageren
07-07-2020 om 18:37 uur

Oh via het consultatiebureau kan het eventueel dus ook. Die vroegen zelf bij haar 11 maanden prikjes en. Na haar allergische reactie zelf ook of ze was doorverwezen naar een kinderarts. Dan kaarten wij dat eens aan met haar 14 maanden afspraak. Nemen wij dat mee op ons lijstje.

Wij maken ons zeker wat zorgen, ook vanwege haar voorgescheidenis (ons bonuskindje) en de snelheid waarop wij op de 8 pufjes op een dag komen en dan nog heel goed ons en haar best moeten doen om iniedergeval haar voldoende vocht binnen te krijgen.

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 10:24 uur

Ik vind 8 pufjes best veel voor zo'n klein kindje. Zeker als dit vaak of lang nodig is. Dan is volgens mij de volgende stap een verwijzing naar een kinderlongarts. Ik zou er gewoon op aandringen.

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 13:28 uur

Hallo Feline,

Ik snap zo dat je je zorgen maakt! Mijn oudste dochtertje had ook ventolin toen ze klein was, maar ze had vaak genoeg aan 4 pufjes, 8 vind ik ook veel!
Een verwijzing naar een kinderarts lijkt mij de eerste stap, daar heb ik ook met mijn dochtertje gelopen. Ze is nu 4 en eroverheen gegroeid, hopelijk gebeurt dat bij jouw kindje ook. Je kan ook het consultatiebureau bellen voor een verwijzing naar de kinderarts als je afspraak op het cb nog ver weg is.

Is ze zo benauwd dat je moeite moet doen om haar voldoende vocht binnen te laten krijgen?

Login of registreer om te reageren
08-07-2020 om 13:38 uur

Wij vinden 8 pufjes ook erg veel. Ze heeft er bij het begin van niet fit zijn gelijk 5 nodig en bij allergische reacties zoiezo 8. Het baart vooral zorgen dat als dit al komt met een verkoudheid wat er kan gebeuren bij een heftige griep etc (met beginend rsvirus zon 5 maanden terug heeft ze ook twee dagen in het ziekenhuis gelegen met zuurstofondersteuning en veel neusdruppels)

Ze lijkt ook last van reflux/maagzuur te hebben als ze zo benauwd is. Eten lijkt zwaar te vallen en wordt dan snel met hoesten weer opgegeven en het drinken bij benauwdheid gaat moeizaam, omdat de helft weer uit haar mond loopt. Daarom bieden wij haar in die tijden veelvoudig drinken aan om toch op voldoende vocht te komen. Maar dat ging de laatste keer niet goed. Er kwam met geluk zon 2 1/2 beker op een dag in en drie natte maar niet volle luiers. Maar de ha vond haar nog alert genoeg dus moesten het doen met de 8 pufjes, de neusspray en hoestdrank en terugbellen als se weer koorts kreeg of echt te weinig ging drinken

Ze heeft ook een periode gehad toen alles dicht ging dat het twee maanden heen goed ging. Maar ze lijkt heel vatbaar om wat op te pakken. Wij hopen ook zeker dat ze er wat overheen zal groeien maar maken ons wel wat zorgen om de hoeveelheid salbutamol die ze steeds binnen krijgt en die periode steeds weer minder eet en het drinken zo lastig gaat.

Op het moment is ze net weer fitter en zitten wij na bijna 2 1/2 week op 3 pufjes op een dag. Dus gaan het zeker proberen om een doorverwijzing of iniedergeval al een goed gesprek te hebben op het CB

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 09:40 uur

Gisteren het GB gebeld. En vandaag een goed gesprekje gehad. De arts vond het al snel meer dan duidelijk dat ze doorverwezen moet worden naar de kinderarts. Maar vanuit het ziekenhuis mag ze alleen doorverwezen worden door een ha omdat het om haar longen en allergie gaat. Gelukkig een heel meehelpende arts die ook vind dat er ingegrepen moet worden omdat het zo ook niet goed gaat. Ook omdat ze op alle vlakken (astmatisch, allergisch en met exzeem) gevoelig is.
Hopelijk schrijft de ha wel een verwijzing naar de KA nu.

Ook met het oog op het herfst/winterseizoen die er aan komt en haar reacties op een 'normale' verkoudheid.

Wat voelt het fijn om hier gehoord te worden (en mijn verhaal te mogen doen) en gehoord te worden door het CB en beaamd te worden dat het zo helemaal niet zo goed gaat als ze steeds zo benauwd is.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 10:30 uur

Pffff. Wat kan een mens blij zijn als de huisartsenpraktijk is overgenomen door een nieuwe huisarts en assistentes.

Deze schrokken ook van haar vaak 8 pufjes en het nu nog maar zijn afgebouwd naar 3 a 4 op een dag en ook gelijk aangaf dat de verwijzing er gaat komen. Nu de vraag of hij die gelijk uitschrijft of afwacht op contact met het cb. Dit is als het goed is voor het weekend geregeld.

Hopelijk krijgt de kleine dan de juiste behandeling en gaat het beter met haar gezondheid

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 12:10 uur

Dat zeker. Wij hopen dat de kinderarts haar goed kan helpen en haar gezondheid wat stabiel kan worden zonder zoveel pufjes op een dag. En ze dan de herfst en winter wat goed door gaat komen

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 12:12 uur

Wat misschien kan helpen in de herfst en winter qua extra ondersteuning is probiotica voor kinderen

En hopelijk kan je heel snel terecht bij de ka!

Login of registreer om te reageren