Wanneer doorverwijzing naar kinderarts

07-07-2020 om 17:56 uur

Goedendag,

Onze kleine meid van net een jaar heeft vaak tot 8 pufjes salbutamol op een dag nodig. Dit is vooral nodig als ze verkouden begint te worden, wat onder de leden heeft en bij allergische reacties. Nu horen wij vaker van andere mensen dat ze best wel schrikken van de hoeveelheid pufjes die zei nodig heeft op bovenstaande momenten en hoe snel zei 'ziek' wordt. En krijgen vaker de vraag of wij ook bij een kinderarts lopen met haar (dit vragen ze ook om haar notenallergie, waarvan veel mensen vinden dat ze ook een epipen nodig heeft in plaats dat ze alleen de antihistamine drank heeft).

Waar onze huisarts vind dat als zei het nog opred met 8 pufjes dat prima kan en ze niks anders gaat voorschreven als ze zo jong zijn. De antihistamine voor haar heftige allergische reactie ging ook met veel moeite omdat ze het onder de 2 jaar eigenlijk niet mogen hebben volgens haar en haar eerst momeopatische korrels wou voorschrijven. Na een mail met fotos en de gehele beschrijving van de reactie plus ons ritje naar de eerste hulp, heeft ze het wel gekregen.

Nu vragen wij ons af wanneer zijn andere ouders met hun kinderen doorverwezen naar een kinderarts en is dit altijd via de huisarts gegaan?

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 12:16 uur

Hebben ze dat ook voor de kleintjes? Zal op zoektocht gaan. Wij geven haar al wel multi vitamine naast de vitamine d druppels, voor wat extra ondersteuning.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 15:37 uur

Ja dat hebben ze zeker! Die van orthiflor is geschikt voor kindjes vanaf 6 maanden in ieder geval (even goed kijken dat je de goede hebt) en je hebt ook andere merken. Die kan je denk ik vinden als je googelt. Maar van orthiflor weet ik in ieder geval dat die goed is!

Login of registreer om te reageren
13-07-2020 om 07:53 uur

De (telefonische) afspraak met de kinderarts staat gepland voor 18 augutus.

Net nog overleg gehad net de huisarts over dat het afbouwen met de salbutamol niet lijkt te lukken dit keer. Wij zitten met 4 weken van puffen nog steeds op 4 of 5 op een dag. Natuurlijk de oude ha die beoordeelde vandaag en aangeeft dat het prima kan tot 18 augustus elke dag. Maar de 5de puf alleen als het echt nodig is.

Gelukkig gaat het drinken wel al iets beter en drinkt ze nu vaak zon 4 bekers op een dag (normaal wel 6 of 7) en vanmorgen voor de eerst keer in weken al beker nummer 1 leeg. Eten gaat nog steeds wat moeizaam maar ook iets meer als de afgelopen weken (wij zijn blij als er 3/4 broodje in komt, terwijl ze normaal 1 1/2 tot soms 2 broodjes eet) Wel blijft ze snel miepig, hangerig en hyper van de salbutamol.

Login of registreer om te reageren
13-07-2020 om 11:03 uur

Ja logisch dat ze hyper wordt. En kinderen ervaren benauwdheid vaak anders. Noemen het buikpijn of zo.
Jammer dat je zo lang moet wachten, maar dat zal komen omdat het vakantietijd is. Maar als ze deze klachten echt serieus gaan nemen, zal een lange weg volgen van onderzoek e.d. bij verschillende artsen.
En dan hoop ik dat er iets gericht uit komt, want nu is het schieten op een mug met een kanon.

Login of registreer om te reageren
13-07-2020 om 11:24 uur

Dat vinden wij ook meer dan logisch. Ze heeft idd vaak als ze benauwd is dat ze minder goed wil eten en drinken gaat dan moeizamer en ze spuugt het dan snel weer uit. Het is ons ook opgevallen dat ze altijd koude handen heeft als ze benauwd is.

Het duurt idd vast langer door de vakantietijd. Maar wij zijn allang blij dat de nieuwe huisarts en het CB het nu serieus nemen en haar hebben doorverwezen (de oude ha blijft volhouden dat het gewoon kan met 5 tot 8 pufjes als ze het er goed op doet. Alleen vanaf de 5de puf pas geven als het echt nodig is. Alsof de andere 4 pufjes voor de lol worden gegeven).

Kunnen ze al veel onderzoeken doen bij de hele kleintjes dan? Zover wij nu weten hebben wij een gesprek met de kinderarts en wordt er eerst alleen gesproken omdat dit ook telefonisch gebeurt. Wij hopen ook zeker dat deze arts het serieus zal nemen en er een gerichtere aanpak komt. Maar vooral hoop ik voor de kleine dat de minder lang benauwd zal zijn en het liefst minder vaak.

Login of registreer om te reageren
13-07-2020 om 21:17 uur

Geen ervaring met kleintjes en benauwdheid, heb zelf astma en als ik benauwd ben gaat eten ook veel lastiger en drinken heb je ook geen zin in. Je voelt je gewoon ellendig en bent uitgeput is mijn ervaring.

Wat fijn dat je bij een arts terecht kwam die het wel serieus nam en het CB ook en ik hoop dat jullie een heel goede en fijne kinderarts treffen!!!

Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
15-07-2020 om 07:49 uur

Ik heb zelf ook astma en heb idd ook als ik het benauwd weinig zin in eten of alles valt erg zwaar. Ik weet dan wel dat ik moet blijven eten om niet af te vallen of niet te veel.

Maar de kleine niet als die niet wil komt er weinig in, gelukkig gaat haar pap dan wel nog redelijk en fruit gelukkig altijd. Met de rest wil ze na 2 a 3 happen al vertellen dat het 'op' en 'kaar' is. Bij het broodje eet ze gelukkig nog wel wat verder als wij het bord terug schuiven.

Alleen is er al bijna 1 1/2 kilo af bij haar en ze is al absoluut niet zwaar, zelf iets te licht (dat had ze gelukkig wel net ingehaald).

Login of registreer om te reageren
15-07-2020 om 12:15 uur
Reactie op Feline2014

Kunnen ze al veel onderzoeken doen bij de hele kleintjes dan? Zover wij nu weten hebben wij een gesprek met de kinderarts en wordt er eerst alleen gesproken omdat dit ook telefonisch gebeurt. Wij hopen ook zeker dat deze arts het serieus zal nemen en er een gerichtere aanpak komt. Maar vooral hoop ik voor de kleine dat de minder lang benauwd zal zijn en het liefst minder vaak.

Jawel hoor. Sowieso bloedprikken, saturatie meten, en als het nodig is een foto of een scan. Gekeken wordt of gewicht en lengte goed zijn, want benauwdheid kost energie, dus kan er stagnatie in groei zijn.

Login of registreer om te reageren
16-07-2020 om 07:57 uur

Ah zo. Gelukkig groeit ze qua lengte goed en zit ze zelfs aan de bovenkant van het gemiddelde. Ze is nu met 13 1/2 maand 78,5 cm en 9.1 kilo.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 13:18 uur

Allereerst wat fijn dat je een belafspraak hebt met de kinderarts. Hier helaas ervaring genoeg, mijn kind is inmiddels 11 en vanaf dat hij een maand of 4 was begon de ellende. 8 puffen salbutamol is wel veel, mijn zoon kreeg dat ook al vrij jong. Maar hij kreeg er wel een ontstekingsremmer bij voorgeschreven, ook een pufje. Hier zijn we overigens wel serieus genomen door de huisarts en door het cb. Hij kreeg ook al vrij jong fysio bij de huisarts in het gebouw en de huisarts is er regelmatig bij geroepen. Mijn zoon eet en drinkt ook bijna niet in benauwde periodes, ik lees dat jouw dochter wel fruit eet. Misschien is ze wel gek op smoothies waaraan je dan makkelijk wat extra's kan toevoegen? Hier gaven en geven wij dan wel dingen die hij echt eet, anders kost hem dat weer extra energie. Hier kreeg hij dan bijvoorbeeld een waterijsje als hij echt niet wilde drinken, dan had hij in elk geval vocht.

Login of registreer om te reageren