Lab/pijn/kramp bij astmatische bronchitis en atelectase

01-08-2020 om 07:02 uur

Goedemorgen,

Ik slik nu 12 weken onderhoudsdosering azitromycine vanwege astmatische bronchitis. Desondanks waren mn labwaarden als volgt; crp 15, trombocyten 460 en lymfocyten 12. Is het normaal dat dit na zo lange tijd nog zo is?

Daarnaast word ik iedere nacht wakker van de pijn aan de re-zijde waar de atelectase rmk zit.

Ook heb ik veel spierpijn en spierkramp in voeten, kuiten, onderlig en vingers.

Ik probeer per week ongeveer 70 km te fietsen op mn e bike.

En wat kan ik eraan doen om dit te verbeteren?

Vriendelijke
Groet!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-08-2020 om 11:23 uur

De labwaardes die u noemt zijn normale waardes. Een CRP is vaak licht verhoogd, rond de 15 zonder dat er sprake is van een ontsteking. Dan zou de CRP 50 of hoger zijn.

De pijn in de rechter zij bij de atelectase kan bij de astma horen. Indien er nog geen CTthorax is gemaakt dan zou ik dat wel adviseren om te laten verrichten om verder te kijken wat de oorzaak van de atelectase is.

De spierkramp/spierpijn kan soms van de astma medicatie komen. Dit kan je noemen als mogelijke bijwerking bij degene die het heeft voorgeschreven, de huisarts of longarts. Je kan dan een ander middel proberen met dezelfde werking maar die misschien bij jou minder bijwerkingen geeft.

70 km per week fietsen is heel goed. Je kan proberen of je in aanmerking komt voor begeleiding van de fysiotherapie om het met hun hulp verder uit te breiden en conditie te verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren