Blijkt al die jaren astma te zijn

18-09-2020 om 09:01 uur

Hoi allemaal, gisteren te horen gekregen dat astma heb. Straks word ik gebeld over hoe en wat.

Nu ik gisteren de provocatie test heb gedaan, weet ik nu hoe astma voelt. Toen de arts aangaf dat ik wel degelijk astma hem, moest ik even een traantje wegpinken. Het blijkt namelijk dat ik dit al vanaf mijn 18e ervaar en steeds erger is geworden.
Ik ben nu 38 en heb al die jaren met vage klachten rondgelopen wat werd afgedaan met hyperventilatie. Ik heb dit geaccepteerd, maar nu blijkt dat ik mij misschien helemaal niet zo hoef te voelen en dat er wat aan te doen is.

De reden dat ik in eerste instantie naar het ziekenhuis ging, was omdat ik snurk en soms niet kan uitademen. Via een omweg beland bij de longarts.

Ik ben nog een beetje in shock 🤣 Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die na jaren klachten de diagnose astma hebben gekregen?

Login of registreer om te reageren
18-09-2020 om 09:46 uur

Wat jammer, dat na al die jaren nu pas astma als diagnose wordt gesteld. Hopelijk krijg je de juiste behandeling en ervaar je gauw minder klachten.

Er zijn zeker meer mensen die pas na jaren klachten de diagnose astma krijgen. Omdat er nog te weinig consensus is over de definitie van astma, kan het zijn dat je volgens de ene arts wel astma hebt, en volgens de andere arts niet.

Login of registreer om te reageren
18-09-2020 om 11:49 uur

Ook hyperventileren kan bij astma horen.

Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
18-09-2020 om 19:57 uur

Ja ik heb jaren lang rond gelopen met klachten. Vaak benauwdheid, nasale klachten enz....
Maar werd niet serieus genomen.... Door een verhuizing kwam ik bij een andere huisarts terecht en die herkende de symptomen. Na de diagnose was het even zoeken naar de juiste medicatie. Verschillende soorten geprobeerd maar nu heb ik de astma goed onder controle.

Ik wens je veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
19-09-2020 om 13:15 uur

Hoi Jacqueline, erg vervelend allemaal en best wel een miskleun van de vorige artsen om 20 jaar lang astma af te doen als hyperventilatie. Dat je angstig kan worden omdat je iets mankeert is heel normaal. Je voelt jezelf niet goed, je bent kortademig en eventueel ook duizelig en zodoende word je angstig, zeker als ze je niet kunnen vertellen wat het is.

Nu je weet dat het astma is kan je proberen om er achter te komen waar je het meeste last van hebt zodat je hier misschien wat aan kan doen. Op wat voor prikkels reageer je ? Huis eventueel saneren. Goede medicatie, goed sporten en op tijd naar bed.

Heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 21:47 uur

Precies mijn verhaal. Jarenlang afgedaan onder kopje " hyperventilatie ". Totdat echt niet meer ging en ik onderzoek eistte bij de huisarts. Longarts had nog geen eens onderzoek gedaan en mijn verhaal was hem duidelijk.

Herken het dus helemaal. Na provocatie test heb ik ook traantje gelaten voor eindelijk erkenning dat niet tussen oren zit/zat.

Gebruik je nu pufjes? Hoe bevalt dat?" Hyperventilatie" klachten minder.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 22:37 uur

Pas op mijn 50 ste er achter gekomen dat mijn benauwdheid
Astma was

Login of registreer om te reageren