Voorkomen van een lege puffer

29-04-2018 om 18:14 uur

Om te voorkomen dat je een lege puffer gebruikt, de volgende tip. Koop een kleine elektronische weegschaal, tot een honderdste nauwkeurig, kosten ongeveer €15,- tot €20,- (internet of headshop)
Werkwijze: goed schudden, 3 pufjes eruit. Daarna weeg je de container terwijl hij in de houder zit.
Bij Ventolin is één pufje gelijk aan 0,03 gr. Er zitten 200 pufjes in een container. Een volle container weegt 25.75 gr. Als je 0.03 x 200 (dosissen) doet houd je 6 gram over. (De inhoud van de container)
Een volle container weegt 25.75, wanneer je daar de 6 gram (200 puffen) van af trekt houd je 19.75 over. Wanneer je dit gewicht bereikt hebt is je puffer echt helemaal leeg.
Goed, hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb een heleboel gelezen over dit probleem van lege puffers enz. Sommigen hadden het over de puffer in een bakje water doen en kijken of het blijft drijven, helemaal fout dus. Markeren of turven kan natuurlijk, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om dit direct te doen. Iemand schreef dat hij na zijn werk nog precies wist hoeveel en wanneer hij had gepuft, en dat schreef hij dan op de doos. Dat werkt voor hem misschien maar niet voor veel anderen. Nou, ik hoop dat in ieder geval iemand hier wat aan heeft. Dit idee kwam van mijn man, Johnny de Looff uit Stiens, Friesland. Ik vond het zo goed gevonden dat ik zijn naam er even bij vermeld.

Login of registreer om te reageren
24-09-2020 om 17:18 uur

Pas op met de puffers van Foster deze hebben wel een teller maar ik heb nu al minstens 3 keer gehad dat ze na ongeveer halve wegen het niet meer doen, de druk is weg en dan kan je hem weggooien of het spulletje zit verstopt dan komt er ook niets uit. Zonde want ze zijn nogal aan de prijs, en de apotheek doet er ook niets aan.

Login of registreer om te reageren
25-09-2020 om 06:12 uur

Ik laat de foster-puf ook niet volledig leeg gaan, stop bij 10. weet dat het daarna niet meer goed werkt.
halverwege al verstopt herken ik niet.

Login of registreer om te reageren
25-09-2020 om 11:51 uur

Bij schoonmaken volgens gebruik heb ik heel zelden dat mijn puffer soms verstopt, maar in de bijna 3 jaar is dit slechts 2x voorgekomen.
Ik stop inderdaad ook rond de 10 vaak en mocht mijn puffer het niet meer doen eerder dan ga ik ermee langs de apotheek, is dus een keer voorgekomen en ze hadden het nog nooit meegemaakt

Login of registreer om te reageren
25-09-2020 om 16:04 uur
Reactie op emsepems

Ik laat de foster-puf ook niet volledig leeg gaan, stop bij 10. weet dat het daarna niet meer goed werkt.
halverwege al verstopt herken ik niet.

oh, en ik gebruik hem met een voorzetkamer

Login of registreer om te reageren
24-10-2020 om 09:21 uur
Reactie op jan56

deze afbeeldingen stonden in mijn bijsluiter ( in Zweden )
zakt de puffer naar de bodem dan is deze vol
staat de puffer ( met opening ) rechtop, zoals een dobber dan is deze half vol
staat deze iets schuin in het water dan is deze 1/4 vol
ligt deze in een hoek van 45 graden l dan is deze leeg

onderstaande link gaat naar de zweedse handleiding voan atrovent

https://docetp.mpa.se/LMF/Atrovent%2020%20microgram%20per%20dose%20pres…

helaas is de bijsluiter aangepast en staan de afbeeldingen er niet meer bij

Login of registreer om te reageren