Diabetes en COPD

03-09-2020 om 08:35 uur

Zijn er hier mensen die ook deze combinatie hebben? Ik kom namelijk regelmatig tegen dat bepaalde medicijnen gunstig werken bij de COPD en ongunstig voor de Diabetes. Bijvoorbeeld Prednison. Hierdoor worden mijn klachten van de COPD sterk verminderd maar schieten mijn bloedsuikers alle kanten op. Niet goed dus. Kent iemand dat?

Login of registreer om te reageren
05-10-2020 om 14:21 uur

Dat is ook bij mij ook het geval en daarom wil ik geen Prednison meer.

Login of registreer om te reageren
06-10-2020 om 09:32 uur

Beste Aggie,

Heb regelmatig dat ik prednison moet gebruiken daar is voor mij geen ontkomen aan. Heb ook onder andere diabetes en de ziekte van Paget. Zowel voor mijn bloedsuikers als wel de osteoporose (onderdeel van de ziekte van Paget) is prednison zeer ingrijpend en zeer nadelig. Heb al zoveel ervaring hiermee opgebouwd dat ik wel weet hoe deze schommeling in de bloedsuiker op te vangen. Ook gebruik ik de Freestyle Libre Sensor wat de controle van mijn bloedsuiker iets makkelijker maakt.

Denk met name veel overleg met je diabetes en long verpleegkundige tot jezelf de nodige ervaring heb opgebouwd. Mijn ervaring is dat een goede coachende diabetes en/of long verpleegkundige hierbij goud waard zijn. Niet iedereen heeft zo een goede coachende verpleegkundige, gelukkig had ik deze in het verleden wel. Heb je dat niet dan in ieder geval je verpleegkundige(n) laten weten dat je graag wat meer ondersteuning (zorg) hieromtrent wil en tijdig aan de bel trekken!

Het is per definitie van belang bij "verslechtering" van je copd en je longen tijdig aan de bel te trekken, hoe eerder je ingrijpt bij een dergelijke verslechtering hoe minder je moet ingrijpen en hoe korter je prednison nodig hebt. Hoe korter zo een kuur duurt hoe beter het voor jou is, helaas zal je dit niet altijd zelf in de hand hebben.

Er zijn vele copd en astma patiƫnten die ook diabetes zijn en hiermee te maken hebben.

Sterkte en heel veel succes.

Login of registreer om te reageren