Astma door kapsalon?

07-10-2020 om 13:44 uur

Hallo iedereen (met Astma),

Ik heb meerdere verhalen gelezen over mensen met Astma die last krijgen van haarsalons en de producten die daar binnen worden gebruikt. Ook zie ik veel kapsters die hebben moeten stoppen omdat ze Astma kregen door het werk in een haarsalon. Nu is mijn vraag:

Wat zijn jullie ervaringen met kap/haarsalons?

Zouden jullie er bezwaar tegen hebben als er een kapsalon naast je voordeur word gevestigd?

Hier even wat achtergrond:
Mijn ouders hebben sinds een paar jaar nieuwe buren. Nu ruim een jaar geleden hebben zij een uitbouw gebouwt richting mijn ouderlijk huis en hebben daarin een kapsalon gevestigd. Sindsdien ligt mijn vader ziek op bed met Astma. Hij is inmiddels in de ziektewet en zijn levenskwaliteit is sterk achteruit gegaan.

Toen er vrijstelling werd gevraagd voor de vestiging van de kapsalon zijn mijn vaders bezwaren van tafel geveegd door de gemeente. Er is namelijk een wettelijke richtlijn van "geur" van 0 meter. Dat betekent dat de kapsalon minimaal 0 meter van een andere voordeur moet zijn. Nu zit er 3 meter tussen de deur van de kapsalon en de voordeur van mijn ouders en dus vind de gemeente het prima. De rechtsbijstand verzekering heeft naar de situatie gekeken en heeft mijn ouders verteld dat ze geen rechtzaak vergoeden omdat het niet te winnen valt.

Goed, niemand gelooft dat mijn vader ziek word van de kapsalon naast de deur, de kapsalon mag blijven en mijn ouders die er al langer dan 15 jaar wonen mogen verhuizen. Wat zouden jullie doen?

Login of registreer om te reageren
07-10-2020 om 15:00 uur

Wat een rotsituatie zijn je ouders in beland.
En Inderdaad voor veel.mensen moeilijk voor te stellen dat je ziek kunt worden van geuren.

Als alles juridisch klopt, heb je inderdaad geen poot om op te staan.
Ik verhuisde om een soortgelijke reden.
Verhuizen is duur en geeft geen garantie op herstel. Maar woongenot heeft wel veel invloed op welzijn en welbevinden.

Sterkte voor je vader met deze situatie.

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 11:26 uur

Ja als jullie zeker weten dat het door de kapsalon komt dan zou ik verhuizen. Denk dan wel goed na over waar je heen gaat verhuizen want op de nieuwe bestemming kunnen ook problemen zijn. Liever niet aan drukke weg, houtrook, dat soort dingen. Liefst afgelegen. Veel succes.

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 16:39 uur

Hallo, ik heb sinds 1 september 2016 ernstig moeilijk behandelbaar astma. Acuut ontstaan na inademing op 4 meter van de blondering vloeistoffen die bij mijn dochters is gebruikt om blonde highlights te maken in hun haar door de kapster. Uren ernstig benauwd geweest, ambulance geweest. Sinds die tijd reageer ik op allerlei luchtjes zoals haarverf, haarlak, deo etc. 10 weken gerevalideerd inmiddels aan het vernevelen en zeer vaak prednison. Dus ja ik ga niet naar een kapsalon door de daar gebruikte producten.

Login of registreer om te reageren