Naar de sportschool tijdens deze corona crisis

08-10-2020 om 10:32 uur

Ik zit met een klein persoonlijk dilemma en ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Of wat jullie is geadviseerd door de 'huis'arts.

Ik ben 52 jaar en ik heb astma en ben woonachtig in Rotterdam waar momenteel het Covid virus flink aan het oplopen is. Ik sport normaliter 2x per week op de sportschool, maar de afgelopen anderhalve week durf ik niet meer zo omdat ik bang ben om besmet te raken.

Ben ik te voorzichtig en kan ik gewoon daar naartoe met inachtneming van de Corona regels? Blijven jullie ook weg van de sportschool en word dit geadviseerd door jullie 'huis'arts?

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 19:40 uur

@emsepems
Als het kan: op de fiets naar de fysio, dan heb je je cardio al gehad.

Misschien een optie voor sommigen om de fysio een paar keer thuis te laten komen?
Hij kan je thuis dezelfde oefeningen laten doen als in de praktijk. Liggend of zittend, met gebruik van bed, stoel, deur, aanrecht of muur. En eventueel een elastiek, kussen en wat losse gewichtjes.
Als je bij milde klachten thuis blijft, dan kun je toch je oefeningen doen. En je leert gelijk oefeningen die je kunt doen als je veel in bed ligt.

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 20:56 uur

Ik heb in de lockdownperiode ook videobelafspraken gehad met de fysio, dat is ook een optie.

En ik fiets idd naar de fysio. Ik mag nu maar een uur dus dan doe ik daar alleen kracht. Cardio doe ik met fietsen, lopen en roeien.

Login of registreer om te reageren
10-10-2020 om 15:42 uur
Reactie op Daantje
Reactie op emsepems
Ook hier is niet sporten erg slecht.
Ik fiets veel en wandel veel, en nu ik aan het revalidaren ben voor mijn astma wordt ook nagedacht wat ik zou kunnen gaan doen, er wordt nu gedacht aan nordic walking.
Zelf wil ik de sportschool waar ik al 20 jaar sport vragen of ze een fiets/hometrainer voor me neer willen zetten op een plek waar verder niemand komt. Maar dat moet ik dus nog even overleggen met de revalidatie en met de sportschool

Fietsen is toch juist iets wat je ook zelf buiten kan doen?

hoi daantje, is deze reactie voor mij? Denk ik wel ;-)
idd fiets ik veel buiten, maar fietsen zorgt alleen voor sterke bovenbeenspieren. nordic wandelen is voor het hele lichaam/ alle spieren gunstig, is me verteld

oh, ik denk dat je bedoelt dat ik een fiets op de sportschool wil regelen. ja fietsen kan ook buiten, maar interval bv is om een betere conditie te krijgen of houden (dit doe ik nu veel bij de revalidatie) en dat is iets wat buiten moeilijk kan.

Login of registreer om te reageren
10-10-2020 om 15:43 uur

Suus1, ik ga idd op de fiets naar de fysio (die ik nodig heb voor mijn arm/schouder)

Login of registreer om te reageren
10-10-2020 om 20:22 uur
Reactie op emsepems

oh, ik denk dat je bedoelt dat ik een fiets op de sportschool wil regelen. ja fietsen kan ook buiten, maar interval bv is om een betere conditie te krijgen of houden (dit doe ik nu veel bij de revalidatie) en dat is iets wat buiten moeilijk kan.

Dat is een goed idee van je en ik hoop dat ze daar voor open zullen staan. Dan kan je in
elk geval je spiermassa en conditie blijven trainen. Anders eventueel ergens een fiets huren als dat mogelijk is.

Login of registreer om te reageren
10-10-2020 om 20:55 uur

@emsepems
Waarom kun je buiten moeilijk interval doen met je eigen fiets?
Zonder machtiging voor de fysio doe ik dat altijd zo. De fysio maakt dan een schema. Soms met hartslagmeter, soms op gevoel.
Op een simpele stadsfiets (elektrische fiets kan ook, maar is heel veel moeilijker vind ik).
Het is dan wel handig om een route te hebben zonder stoplichten of veel ander verkeer. En dat stukje ernaar toe fietsen is dan de warming-up of de cooling down.
Alleen als het glad was verviel deze training. Maar dat is zelden.

Misschien toch een optie in deze periode?

Veel fietsplezier, binnen of buiten!

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 05:43 uur

Ik sport normaal gesproken bij de fysio
Daar zijn maar maximaal 5 mensen in de zaal
Voorlopig lig ik meer op de tafel bij de fysio dan dat ik in de sportzaal ben

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 05:56 uur

@emsepems : als je sportschool er niet in mee wil gaan, kan je ook overwegen om je eigen fiets op rollen te zetten om intervaltrainingen te doen. Op die manier kan je thuis binnen trainen.

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 08:23 uur

Bedankt voor al jullie tips! Hier heb ik wat aan, het zou zo jammer zijn dat de conditie die ik in 9 weken opbouw bij de revalidatie door corona weer naar beneden zou zakken..

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 08:31 uur

@emsepems Buiten intervaltraining kan ook toch? Zeker met een e-bike dat je een bepaalde afstand hem op een hogere ondersteuning zet en dan weer lager. Scheelt weer enorm lijkt mij. Ik weet dat je graag wandelt, maar volgens mij ook fietst en je kent vast leuke routes en dan kan je nog meteen genieten ook van de natuur:)

Even algemeen:
Voor krachttraining zijn er thuis vaak ook veel mogelijkheden met zo’n stinkende elastische band je grote spiergroepen trainen en dit 2x per week inplannen zodat je genoeg hersteltijd hebt.
Ik train zelf thuis mijn core-stability met een grote bal dat kan ik thuis wel gelukkig. En met de band trainen ook:)

Login of registreer om te reageren