Longembolie en daarna trombose?

04-10-2020 om 17:13 uur

Even voorstellen, ik ben Andree, 68 jaar jong. Vorige week kreeg ik een zere voet, alsof er een zware steen op was gevallen, en mijn voet en onderbeen zwollen op. De dag erna voelde ik ook pijn in mijn onderbeen en merkte ik dat een ader ontstoken was, althans dat dacht ik. Naar de eerste hulp en na bloedonderzoek en later een echo was de uitslag trombose.
Van mijn zus hoorde ik dat alle broers en zussen van mijn moeder factor V Leiden hebben, dus mogelijk heb ik dat ook.
Al vanaf begin augustus heb ik last met ademen, maar dat weet ik aan een verschoven wervel, zoals ik we vaker heb gehad. Ik had/heb echter ook pijn in mijn schouder met ademen.
3 x Shiatsu therapie gehad en toen naar een Osteopaten die me vertelde dat mijn diafragma stijf aanvoelde en ook mijn ribben niet vrij voelden. Anyway, ademoefeningen en 3 x therapie gehad, maar eigenlijk nog steeds klachten.
Nu denk ik, zou dat wellicht een longembolie zijn?
Kan het dat je eerst een longembolie ontwikkelt en daarna pas een trombose?
Hopelijk kan iemand me antwoord geven.
Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts om te vragen of ik een test kan krijgen op die factor V Leiden.
Ik spuit nu dagelijks een anti stollingsmiddel en de zwellingen nemen af, dus op zich gaat dat goed (denk ik).
Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
13-10-2020 om 09:47 uur

Hallo Andree,
Ik kreeg ook longembolieën in beide longen in de boven- en onder velden. Ik had wel 10 jaar geleden na een operatie een trombosebeen gekregen maar dit was genezen. Het been was schoon gebleken na een echo.
Vorig jaar voelde het alsof iemand mij constant op mijn borstkas drukte, zwaar dus.
Ook het ademen ging moeilijk maar ik heb astma dus dat komt vaker voor.
Het bleek na een scan in het ziekenhuis dat ik dus die longembolieën had. Na veel onderzoek, van mijn been,
dit was niet hard, rood of opgezet en glansde niet, zoals vaak bij een trombose been.
Mijn been deed ook geen pijn en zat ook geen trombose in mijn been.
Ik het een week op de IC gelegen en heb nu veel longproblemen.
Sterkte en pas goed op jezelf, je kan altijd vragen om een scan.

Login of registreer om te reageren