Astma en longembolieën in beide longen in boven- en onder velden.

13-10-2020 om 09:37 uur

Wie heeft tips voor mij om meer uithoudingsvermogen te krijgen na het weer opkrabbelen van de ziekte.
Bovendien heb ik artrose en veel allergieën, daardoor ben ik vaak erg moe, vooral s' avonds.

Ik ben bij een fysiotherapeut geweest voor mijn ademhaling, dit gaat nu redelijk maar ik moet er aan werken.
Ik fiets elke dag op een elektrische fiets maar wandelen lukt niet goed, dit is voor mij nog erg moeilijk.
Ook ben ik tijdelijk naar sport geweest alleen kan ik na een uur sporten het verder die dag wel vergeten.
Vooral bewegingen met mijn bovenlichaam beneemt mij mijn adem bv douchen.
Vaal zie ik het leven niet meer zitten omdat alles zo zwaar valt.
De longembolieën moeten nu genezen zijn maar de astma blijft, dit is veel zwaarder na de embolieën.
Er is niet 1 dag meer dat ik kan zeggen "vandaag valt ademen niet meer zo zwaar"

Login of registreer om te reageren
13-10-2020 om 11:00 uur

Wat een vervelende dingen die je allemaal hebt.
Misschien langdurig begeleiding door een longfysio? Als je na een uur sporten het die dag die verder kan vergeten, lijkt het mij dat je te zwaar traint in dat uur?
Een ergotherapeut kan je ook heel veel handigheidjes en hulpmiddelen aanreiken waarmee je energie kunt besparen. Hij kan ook je dagplanning met je doornemen.
Ben je goed ingesteld op je longmedicatie? Anders kan een longverpleegkundige je hierbij mogelijk ondersteunen.

Misschien heb je iets aan deze ideeën.
Succes en sterkte.

Login of registreer om te reageren
14-10-2020 om 05:23 uur

Zou longrevalidatie niks zijn?

Wat ik hier leer tijdens mijn revalidatie is dat je echt moet luisteren naar je lichaam en grenzen. Inderdaad een ergotherapeut kan daar enorm goed bij helpen. Heb ik zelf enorm veel aan gehad tot nu toe, PMT is ook heel nuttig.

Qua trainen is het belangrijk goor je lichaam om eigenlijk 2x per week (verspreid over de week) krachttraining te doen op jouw niveau! Dit kan gewoon thuis eventueel na wat oefeningen bijvoorbeeld onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Qua conditie vergeet niet dat het huishouden ook al enorm veel energie vreet en je daarmee dus ook al aan het trainen bent onbewust. Wat wandelen en/of fietsen is altijd goed om erbij te doen mits jij je lichaam ook hersteltijd geeft en niet continu je grenzen overgaat.

Als jij elke keer voldoende rust neemt tussen je activiteiten om te herstellen dan zul je merken dat je uiteindelijk elke dag of misschien merk je het per week wat meer kan. Als je te vroeg weer begint pleeg je roofbouw en ga je ipv meer steeds minder kunnen.

Daarbij kan je van longembolieën nog lang last hebben en zeker in combinatie met je astma maakt dat het lastig.

Hier ben ik begonnen met 10 minuten in het water bewegen en bij toenemende benauwdheid even rusten en dan daarna weer bewegen. Dit gingen we uiteindelijk uitbouwen naar 15 minuten. Dit is een extreem geval, maar probeer met sporten eerst eens elke 10 minuten te stoppen en rust te nemen en te kijken hoe voel ik me? Kan ik nog meer of ben ik eigenlijk al moe aan het worden en kost het me teveel. Dan kan je kiezen voor een lagere intensiteit of je kiest om te stoppen. Dan later evalueer je hoe dit op dit moment was. Ging het goed en herstel je snel probeer dan de volgende keer 10 minuten extra (als je fitheid hetzelfde is, pas daar continu je activiteiten op aan) en evalueer dan weer. Was dat teveel dan ga je kijken of het met 5 minuten extra wel te doen is. En zo bouw je langzaam op.
En de ene dag/week of zelfs dagdeel zal je meer kunnen dan de andere dat is nu eenmaal zo.

2 weken geleden kon ik 3 soorten oefeningen doen op een balansbal en daarna nog op de legpress, week later was 1 oefening op de balansbal teveel. Was weer een leermoment, ben eerder gestopt om te herstellen en de volgende keer kan ik hopelijk weer meer. Zo blijft het afwegen.
Nou zijn mijn voorbeelden enorm extreem, maar misschien helpt het je wel om zo met voorbeelden inzicht te krijgen.

Succes en ik hoop dat je je snel fitter voelt!

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 08:11 uur

Dank jullie wel voor de lieve adviezen, de fysio heb ik een half jaar gehad en daar heb ik weer enigszins weer goed leren ademen.
Leren wandelen, eerst 5 minuten en daarna verder gaat ook al blijft dit moeilijk, fietsen gaat altijd beter.
Ik heb er problemen mee dat ik nu toch ziek blijf er er maar af en toe een dag is dat ik denk het gaat beter.
Dank de adviezen zijn een steun in de rug.

Login of registreer om te reageren
19-10-2020 om 18:39 uur

@Emee het blijft lastig hoor en gewoon ronduit vervelend, spui hier lekker als je wil daar is het forum voor! En lees overal de tips en wie weet kom jij tot jouw oplossing waardoor het makkelijker gaat dat gun ik je!

Login of registreer om te reageren