voedselallergie, doorverwezen naar allergoloog

17-10-2020 om 08:23 uur

Ik weet dat ik allergisch ben voor rauwe andijvie, spinzaie, rauwe paprika, rauwe komkommer, veel slasoorten, kiwi....
en in t voorjaar (als alles bloeit) nog meer.
ik krijg dan jeuk in mijn mond en soms wordt mijn keel wat, dus milde klachten.
25 jaar geleden hier eens voor naar de allergoloog geweest, en toen mocht ik bijna niets meer eten. niks aan.... na verloop van tijd bleef ik alleen van bovenstaande producten af. En mocht het per ongeluk wel eens voorkomen dan neem ik een allergiepilletje.

Maar nu ben ik bij een dietiste (longrevalidatie) en die geeft aan dat ook voedsel allergie kan zorgen voor meer astma klachten, advies allergoloog, dus de huisarts heeft mij weer doorverwezen.
Wie weet wat een allergoloog tegenwoordig doet/ onderzoekt. Komt er ook een dietiste bij kijken?

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 09:35 uur

Er zijn wel nieuwe testen op de markt vergeleken met jaren geleden dus dat zou je kunnen overwegen. Over het algemeen is het beleid om alleen te testen op dingen waarvan je zelf aangeeft dat je er last van krijgt omdat kruisallergie heel lastig is en je positief kan testen op dingen die je wel gewoon kan eten.

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 10:00 uur

EmmaW , bedankt voor je lieve meedenkende reactie. ook ik herken de verdraagzaamheid, deze is ook bij mij de ene keer heftiger dan de andere keer.

Ook jou reactie ga ik meenemen bij het gesprek met de arts over 3 weken, maar eerst een gesprek met de dietiste deze week.

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 11:33 uur

De allergoloog kan je verwijzen naar een allergiedietist. Zelf ben ik daar ook geweest en we hebben samen veel kunnen uitklaren kwa allergie en intollerantie. Voor de histamine intollerantie heb ik n eliminatiedieet gevolgd. Dat gaf veel duidelijkheid.
Uit testen kwam bij mij ook niet alle voedingsmiddelen uit waar ik last van heb/allergische reactie van krijg. Ben voor mn longen en huid, heb veel huidklachten van histamine, gestart met xolair. Nu is mijn voedingsmiddelenrepertoire wat groter daardoor. Als je door allergie en intolerantie eenzijdig eet, ik hield maar weinig veilige voeding over, heb je weer meer kans op allergie omdat je die bepaalde producten veel eet.

Als tip kreeg ik t volgende mee: bij producten die nieuw zijn, testen aan de binnenkant van je arm. Krijg je daar jeuk of uitslag, niet eten! Geen reactie, test t product op je lippen. Krijg je daar reactie, niet eten! Geen reactie, neem t product in je mond. Krijg je jeuk, prikkeligheid, oid uitspugen en niet eten. Geen reactie, eet smakelijk.

Hoop dat t gesprek met allergoloog je duidelijkheid geeft! Succes.

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 14:12 uur

Dank je wel Milly, dit is ook wat de dietiste bedoelt denk ik.

Login of registreer om te reageren
21-10-2020 om 12:33 uur

Inmiddels een goed gesprek met mijn dietitste. Deze gaf aan dat het goed is om inzicht te krijgen waar ik allergisch voor ben qua voeding. dit omdat ik naast mond keel klachten ook buikklachten heb. Daarom haar advies voor allergoloog, en allergologie dietitste

Duidelijk, ik wil dit wel ;-)
Oh, bedenk nu dat de mdl arts mij volgende week belt (jaarlijks consult ivm coeliakie) ik kan haar ook vragen naar allergie en en mond keel buikklachten/ dietitste. Wie weet kan ze mij ook helpen. Inmiddels heeft mijn ha een brief naar de allergoloog gestuurd, wachttijd consult 140 dagen...

iedereen bedankt voor het meedenken!

Login of registreer om te reageren