Discriminatie door niet gebruik mondkapje

15-11-2020 om 21:09 uur

Doordat er op veel plaatsen verplicht wordt een mondkapje te dragen en doordat het voor veel astma patiƫnten, waaronder mijzelf, niet mogelijk is hier aan te voldoen, loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat je wordt geweigerd en dat terwijl de regering en het RIVM voorziet in uitzonderingen. Ikzelf vind dit nogal discriminerend en er zou voor dit groeiend probleem meer aandacht moeten zijn in de media. Zelf heb ik onlangs een heel vervelende ervaring gehad bij Hornbach waar ik zelfs werd uitgescholden door beveiligers en bijna werd beetgepakt omdat ik geen mondkapje kon dragen. (zie voor het hele verhaal de review in Google en Trustpilot) Ik heb ook contact gehad met het longfonds en die hebben ook steeds vaker meldingen binnen gekregen en beraden zich op - hoe hier mee om te gaan. Ik vroeg mij af of er al meerdere mensen zijn die tegen deze toch wel zeer discriminerende en stigmatiserende problemen zijn aangelopen.

Login of registreer om te reageren
15-11-2020 om 21:50 uur

De ervaring dat ik geweigerd word in een winkel is herkenbaar.

Ik voel me niet gediscrimeerd of gestigmatiseerd.

Ik heb verschillende opties die ik dan toepas. Afhankelijk van de vorm van de dag en hoe noodzakelijk mijn boodschap en/of doel is.
Soms keer ik direct om, soms leg mijn situatie uit. Als de winkelmedewerker of beveiliger dan nog vindt dat ik niet naar binnen mag, dan is dat zo. Dan bestel ik op internet, of vraag ik een bekende of die voor mij datgene kan kopen wat ik per se nodig heb.
Soms vind ik de situatie er niet naar om een discussie aan te gaan of een ander in de problemen te brengen. Terwijl ik dus wel per se iets wil hebben of doen. Voor die gevallen heb ik een mondkapje bij me. Op die situaties bereid ik me mentaal voor (hoe ga ik erheen, waar en waneer rust ik onderweg, waar ligt het, welke dag en tijd kies ik, wat doe ik als het niet naar wens gaat). Dan ben ik zo rustig mogelijk en is een mondkapje ook het minst belastend.

Wat ik jammer vind, is dat sommige mensen echt heel bang voor me zijn als ik hoest of nies. Dat heb ik in februari al ervaren, en nu nog veel erger. Als ik dat merk (of als mensen mij daarop aanspreken), dan neem ik extra afstand. Als dat niet kan, dan loop naar een andere ruimte of ga ik weg.

Als het goed is komt er per 1 december op de website van het RIVM een kaartje wat je kunt printen als je geen mondkapje op kunt. Dat kun je dan laten zien.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
16-11-2020 om 12:28 uur

Mondkapjes het zijn niet de meest prettige dingen om te dragen en soms dus onmogelijk.
De hele maatschappij is inmiddels ingesteld op wel dragen dus wanneer je hem niet op hebt kun je op z'n minst vragen verwachten. Dat is acceptabel maar wanneer na je uitleg mensen moeilijk blijven doen dan wordt de situatie erg vervelend. Zeker wanneer je toch echt met het ov moet reizen.
Bedenk dat men niet aan je ziet waarom je geen mondkapje op heb. Andere mensen zijn bang om met corona besmet te worden, dus kunnen ze behoorlijk fel reageren.
Misschien is er een tussenweg nl. zo'n spatscherm (gezicht) wat om je hoofd vastzit. Zo laat je zien dat je rekening houdt met anderen en je hen en jezelf zo goed mogelijk wil beschermen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
16-11-2020 om 15:20 uur

Zo'n kap overweeg ik ook. Er zijn ook kappen die niet om je hoof zitten, maar aan een plastic brilmontuur. Die kan ook over een bril heen. De betreffende gebruikers vonden dat het prettigste alternatief.

Login of registreer om te reageren
Moderator
16-11-2020 om 18:21 uur
Reactie op Suus01

Zo'n kap overweeg ik ook. Er zijn ook kappen die niet om je hoof zitten, maar aan een plastic brilmontuur. Die kan ook over een bril heen. De betreffende gebruikers vonden dat het prettigste alternatief.

Die ken ik niet.
Weet je ook waar die verkrijgbaar zijn.

Login of registreer om te reageren
16-11-2020 om 20:49 uur

@trijnko
Geen idee of ik hier een degelijke link mag plaatsen.
Mijn deze trefwoorden op Google vind je ze: [i]face shield bril[i]

@LBW01
Goede tip, bedankt!

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 12:58 uur

tijdens mijn longrevalidatie mogen we dit niet dragen, maar ik weet niet wat de overheid hier van vindt...

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 19:53 uur

helaas is ook niet bekend of en hoe goed een stoffen of papieren mondkapje van de supermarkt beschermd. Medische mondkapjes is een ander verhaal......

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 20:04 uur

Omdat ik dit een interessant onderwerp vind, denk ik eventjes mee. Enerzijds begrijp ik als longpatient heel goed dat het niet altijd eenvoudig is om een masker te dragen, zeker niet als je longschade zou hebben en hoest ik zelf ook altijd wel een beetje. Anderzijds erger ik mij persoonlijk ook als mensen geen masker dragen of ga ik meer afstand houden van iemand die hoest of niest. Het probleem is, ik weet niet of je nu gewoon geen zin hebt om een masker te dragen of je echt een goeie medische reden hebt. Er zijn echt veel mensen die moeiteloos zouden misbruik maken van de uitzondering omdat het gewoon niet aangenaam is om te dragen. Ik weet ook niet als je hoest of je dit altijd doet of je het gewoon niet de moeite vindt om thuis te blijven als je wat ziek bent. En uiteraard kan je door geen masker te dragen of door te hoesten ook anderen ongewild in gevaar brengen. Persoonlijk denk ik dat een spatscherm of je mondmasker niet helemaal optimaal dragen (je kan ook proberen de koortjes gedraaid rond je oren te doen, maakt ademen iets gemakkelijker), misschien toch een vorm van respect tonen is als een masker dragen echt niet lukt. Het geeft niet dezelfde bescherming, maar je geeft toch tenminste een teken dat je probeert anderen te beschermen.

Login of registreer om te reageren