Vraag over onduidelijke afwijking op X-thorax

21-11-2020 om 12:57 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me ingeschreven omdat ik een vraag heb over een longfoto die ik eergisteren heb laten maken.

Drie maanden terug kreeg ik een paniekaanval die een aantal uren duurde, of in ieder geval het hyperventileren. Volgende dagen vooral veel last van spieren in m’n bovenlichaam gehad. Maar in de weken daarna begon ik me toch weer erg druk te maken en had ik veel last van hartkloppingen en was bang dat er iets met mijn hart aan de hand was. De huisarts heeft me toen doorverwezen voor een inspannings ECG welke helemaal in orde was.

Daags na deze opluchting voelde ik linksonder mijn ribbenkast iets wat ik op en neer kan bewegen. Veel duidelijker dan aan de linkerkant. Volgens huisarts en psychosomatische fysiotherapeut waar ik toen bij gestart ben zou dit komen door mijn scheefstand en is het waarschijnlijk mijn zwevende rib. Toch ben ik toen veel gaan proberen en forceren en uiteindelijk heb ik pijnklachten in mijn rug (ter hoogte van onderste ribben) gekregen uitstralend naar mijn flank en verder naar boven tot achter mijn linkerschouderblad. Hier heb ik nu al zo’n 2 maanden last van. Op advies van de psf ben ik weer begonnen met hardlopen en loop ik inmiddels zonder problemen 7 km.

Vanwege de aanhoudende pijnklachten in mijn rug ben eergisteren wederom naar de huisarts gegaan. Saturatie was 99, en de longen klonken goed. De huisarts heeft me op verzoek van mijzelf verwezen naar het ziekenhuis voor een longfoto, omdat ik toch duidelijkheid wil. Gisteren belde de huisarts met de uitslag; een kleine onduidelijke afwijking links dorsaal. In eerste instantie schrok ik natuurlijk, maar de huisarts zei al vlug dat ik niet moest denken aan enge dingen zoals een tumor. Tevens zei de huisarts dat dit vlekje er in 2018 ook al zat op een longfoto en sindsdien minimaal is veranderd. Maarja, veranderd is veranderd dacht ik toen. Omdat de huisarts weet dat ik me erg druk maak om mijn lichaam heeft hij me doorverwezen naar de longarts, maar ‘pas’ op 9 december heb ik deze afspraak.

Verdere informatie over mezelf: 31 jaar, ietwat overgewicht, op een enkele (maximaal 15 in m’n hele leven) sigaretjes tijdens het stappen nooit gerookt, en op mijn 8/9e een stevige longontsteking gehad. Hardlopen ging de laatste weken weer steeds beter tot 7 km zonder problemen. Verder een tijdje een ochtendhoestje gehad, maar die is nu weg en verder ook niet benauwd.

Ik krijg het woord tumor nu niet uit mijn hoofd, ook al heeft de huisarts gezegd dat ik hier niet aan moet denken. En doorverwijzen naar de longarts puur en alleen om mijn angsten heb ik zo mijn twijfels bij in deze tijd.

Heeft er iemand hier enig idee wat dit vlekje zou kunnen zijn, en, zou het tóch een tumor kunnen zijn?

Alvast dank voor de moeite nemen om dit verhaal te lezen en voor eventuele reacties.

Groet Niels

Login of registreer om te reageren
21-11-2020 om 23:42 uur

Hallo Niels

Ik snap je ongerustheid best hoor, je wilt gewoon weten wat het is en duidelijkheid.
Is heel logisch, alleen ik zou de woorden vd huisarts wel geloven, dat het waarschijnlijk meevalt.
Nu even wat het zou kunnen zijn buiten de enge dingen waar je zelf aan denkt, kan het heel goed een oud litteken zijn vd longontsteking uit t verleden.
Of een infiltraat, wat misschien een ontsteking of lichte infectie zou kunnen zijn of een nodus.
Wat dit precies betekent weet ik niet, nodus maar ik heb ze zelf ook in mijn longen, ik denk een soort littekenweefsel of id en is onschuldig bij mij.
Dus heel grote kans dat het meevalt en het zoiets is maar dat je bezorgd bent snap ik.
Wanneer het te erg wordt, gewoon nogmaals de huisarts opbellen en je zorgen delen, wie weet kan hij je toch meer gerust stellen alsnog.
Wens je sterkte met wachten en toch een fijn weekend.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren