Longfysio bij astma en psychische klachten?

13-11-2020 om 22:13 uur

Hoi allemaal,
Fijn dat hier veel informatie te vinden is. Ik heb echter nog niet goed kunnen vinden wat ik zoek, vandaar een nieuwe topic gemaakt.
Ik heb diagnose astma sinds mijn 19e en heb gelukkig ziekenhuis opname kunnen vermijden. Ik merk wel dat nu ik over de 50 ben dat de perioden lijken toe te nemen dat ik een astma aanval heb die dagen soms weken duurt tot aan het meemaken van longontstekingen. 2 a 3x per jaar ben ik een paar weken zoet ermee en heb dan prednison nodig.
Daarnaast ben ik onder behandeling bij een psychiater vanwege doorgemaakte depressie en angst klachten en wordt nu duidelijk dat er verbanden zijn met de astma en medicatie . Bijvoorbeeld onlangs had ik een Covid zieke in huis ,dus isolatie en de rest in quarantaine, wat zorgde onlangs voor exercebatie, hoewel ik zelf tot 2x toe negatief testte. De psychiater raadt mij nu aan op zoek te gaan naar longfysiotherapie of longrevalidatie om beter te leren omgaan met mijn astma. Klinkt als een goed plan, maar ik zie na een paar dagen zoeken online door alle bomen het bos niet meer. Kan ik in Ć¼berhaupt aanmerking komen voor revalidatie traject , of is longfysiotherapie op zich genoeg? Hoe erg moeten de klachten zijn en hoe vind ik een goede behandelaar , wat is er nodig om een behandeling te kunnen aanvragen?
Ik woon in de omgeving Amsterdam/Haarlem, heb een gezin met grote kinderen en werk in de zorg. Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen :-) Alvast heel hartelijk dank

Login of registreer om te reageren
20-11-2020 om 16:17 uur

Hoi Gf75
Heel erg bedankt voor het delen van jouw verhaal.
Normaal gesproken voel ik mij wel serieus genomen door mn huisarts, maar blijf tobben met energiehuishouding. Toen ik hulp vroeg bij snurken, heb ik slaaponderzoek gehad en bleek ademstops te hebben van 2 min. Toen werd mij ook duidelijker dat ik niet zomaar een depressie heb gekregen enzo.
Nog steeds geen goede behandeling voor mn neus die steeds dicht zit, behalve het spoelen met zoutoplossing advies van kNO arts. De neussprays maken de klachten eigenlijk alleen maar erger.
Ik heb nu een eerste consult gehad bij de longfysio en heb meteen al het gevoel dat ik iets praktisch kan doen tegen de benauwdheid , dat ik uit die vicieuze cirkel kan komen van getriggerde astma of ontsteking en dan gespannen raken door de nbenauwdheid wat weer meer astma klachten geeft en de medicatie die maakt dat ik slechter slaap, waardoor ik minder kan hebben, mer stress ervaar etc etc.
Ze gaat nu eerst werken aan een gezond adempatroon in rust en daarna bij inspanning en ook praten daarna over geschikte sport.
Ben het helemaal met je eens dat bevestiging dat er wel wat aan de hand is, heel belangrijk voor je zelfbeeld is. Ik ga zeker aan de slag, dank voor de motivatie allemaal!
Als tip, ik heb een goede masseur, acupuncturist gevonden die mijn borst helpt ontspannen en waardoor ik meer lucht weer krijg. Wordt gedeeltelijk vergoed door verzekering bij alternatieve geneeswijze zodat ik nog wel budget blijf houden voor de fysio.

Login of registreer om te reageren
20-11-2020 om 17:40 uur

Ja dat zoutspoelen elke dag en 2x2 mometason helpen mijn ook niet. Maar weet je de reden waarom je neus zo dicht zit?

Bij mij zijn mijn slijmvliezen gigantisch vandaar dat ze deze gaan wegbranden. Ze kunnen wel weer terugkomen, maarja een paar jaar vrij kunnen ademen is ook veel waard.

Heb je een slaapmasker? Bij mij is een mra beugel aangemeten. Ik krijg hem in december.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
27-11-2020 om 04:56 uur

Ik heb een mra nu al anderhalf jaar. Soms irriteer ik mij eraan maar als ik weer eens zonder slaap merk ik hoeveel uitgeruster ik ervan word.
Ik weet niet de reden waarom mijn neus zo droog is en gezwollen voelt. Momenteel doet mn keel en luchtpijp ook mee in dat gevoel.
Misschien eens kijken of de lucht te droog is en overgang doet daar een schepje bovenop.
Alles is gewoon overprikkeld denk ik.

Dat is wel prettig dat het aanwijsbaar is bij jou, ik ben benieuwd hoe de behandeling uitpakt voor jou, ik lees er uiteenlopende ervaringen mee.
Ik zag dat een druppeltje kokos-, olijf-, sesamolie kan helpen de neus weer prettiger te laten voelen. Elke dag een druppeltje doen. Ga ik vandaag mee beginnen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2020 om 13:15 uur

Ohhh zie je bericht nu pas, sorry.

22 december krijg ik de mra, hoop zo dat het wat doet. En wat je neusproblemen betreft zou ik toch echt naar kno gaan. Ik krijg over 2 weken weer een allergie test, moet zeggen dat ze me goed helpen.

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 07:27 uur

Zal even wennen worden, een mra. Ik had spierpijn in mn hoofd en kaken eerst maar dat trok na een week of 2 weg.
Ik ben nu een paar keer bij de longfysio geweest en hoorde candaag dat ik hyperventileer. Dat verklaart ook de spierkrampen en duixeligheid na inspanning af en toe.
Ik lees hier op het longforum dat astam en hyperventilatie regelmatig samen voorkomen vooral na een astma aanval. Dus daar heb ik nu last van. Goede oefeningen meegekregen, maar moet het ff verwerken allemaal.
Succes de 22ste GF75

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 07:42 uur

Ja dat hyperventileren speelt hier ook, niet dat ik gelijk in een hyperventilatie aanval schiet, maar doordat ik te hoog ga ademen bij een astma aanval zit ik er tegenaan. Ik krijg dan hyperfocus en dan gaat het helemaal mis.

Oefeningen kreeg ik daarom niet mee, maar wel het advies om bezig te blijven en afleiding te zoeken.

Neem de tijd om de boel op een rijtje te zetten, je komt er wel uit ook al lijkt dit nu niet zo. Ik herken het allemaal.

En lekker van je afschrijven hier.

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 12:29 uur

Fijn, dank je wel. Dat diet me echt goed zošŸ¤—

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 12:42 uur

Nou weet je, een half jaar geleden zat ik zo in de penarie en werd mijn hier ook gezegd van doe rustig aan het komt allemaal goed. Het heeft alleen tijd nodig en een goed luisterend oor. Ik kon me dat toen niet voorstellen, maar nu ben ik diegene die het tegen jou zegt. Dus heb maar vertrouwen dat je hier even doorheen moet.

Login of registreer om te reageren
15-12-2020 om 07:07 uur

Hallo

Hoe gaat het nu met je?

Ik heb mijn mra al kunnen ophalen vorige week. Nu nacht 5 gehad, maar jeetje wat een pijn in mijn rechterkaak bij mijn oor, zit de ochtend aan de maaltijdshake, en pas tegen 3 uur kunnen mijn kiezen een beetje op elkaar. Heb van de tandarts hem helemaal terug mogen draaien. Hoop dat mijn beet hierdoor niet verandert, want heb het idee dat het centenbakje pas tegen de avond bijtrekt. En op dat rubbertje bijten wat je erbij krijgt gaat niet.

Login of registreer om te reageren