puffers stoppen voor longfunctie onderzoek?

23-12-2020 om 14:43 uur

Hallo, ik heb in januari een afspraak bij de longarts en krijg daarvoor 2 onderzoeken, flow-volume-onderzoek en diffusie-onderzoek. Ik ben al jaren niet meer onder behandeling bij een longarts maar krijg deze onderzoeken nav mijn opname met Corona afgelopen november. Ik ken deze longarts ook niet. En omdat ik na 2 dagen in Haarlem ben overgeplaatst naar Groningen heb ik ook geen longarts uit Haarlem gesproken (volgens de brief zou deze mij gemeld moeten hebben wat te doen met de puffers). Heel ingewikkeld allemaal dus.
Maar mijn vraag is nu: kan ik de puffers 's morgens voor het onderzoek gewoon gebruiken of moet ik stoppen? Lijkt mij het laatste omdat je anders volgens mij een vertekende uitslag krijgt maar ik weet het dus niet zeker. Wat doen jullie?

Login of registreer om te reageren
23-12-2020 om 16:23 uur

De longarts bellen waar je de longfunctie blaast. Die weten het.

Login of registreer om te reageren
23-12-2020 om 22:28 uur

Dat hangt helemaal af van het doel van het onderzoek dus inderdaad wat Suus01 zegt bellen en vragen wat de bedoeling is. Per puffer verschilt het ook wanneer je moet stoppen, dus handig om duidelijkheid te hebben denk ik.
Succes alvast!

Login of registreer om te reageren
24-12-2020 om 16:53 uur

idd na de kerstdagen even naar de longpoli bellen. Het hangt er van af wat de longarts wil onderzoeken.

Login of registreer om te reageren
24-12-2020 om 19:20 uur

Dank voor de reacties.
Heb ze gebeld en daar werd gezegd dat ik gewoon kon puffen want dat kunnen ze berekenen???? Vind ik nogal een vaag antwoord, hoe en wat kunnen ze berekenen of ik wel of niet gepuft heb?
Gaat om de evt. schade die de corona heeft veroorzaakt.

Nckiie, wist dus niet dat er voor de verschillende puffers andere regels zijn. Dank voor het melden!

Ik ga nogmaals informeren.

Login of registreer om te reageren
24-12-2020 om 21:09 uur

Eind dit voorjaar had ik een uitgebreide longfunctie, onder andere vanwege corona. Ik kon alle puffers en vernevelen gebruiken als normaal. Dus wat je zegt klinkt mij niet vreemd.
Ik vermoed dat die berekeningen in de software ingebouwd zijn, als dat van toepassing is. Maar ik ben geen longfunctie-analist. VInd het wel een leuke vraag.

Desalniettemin: volgende week even bellen voor een check.

Login of registreer om te reageren
28-12-2020 om 21:25 uur

Het gaat om de schade die corona evt heeft veroorzaakt, als je stopt met je puffers die je normaal helpen heb je dus geen goede uitslag want dan verwar je astma symptomen met schade door corona. Ze vragen voor het onderzoek altijd of je puffers hebt gebruikt en dan nemen ze dat inderdaad mee in de uitslag.

Login of registreer om te reageren
30-12-2020 om 13:12 uur

Heb vanmorgen nogmaals het zxiekenhuis gebeld. Duidelijk erbij vermeld dat het ging om corona controle. In eerste instantie werd gezegd "volgens mij wel". Niet echt een betrouwbaar antwoord maar ze ging even navragen. Toen kwam ze terug met de opmerking "heeft de longarts dat niet met u besproken"? Tja, dat is nou net het probleem, die heb ik inderdaad niet gesproken omdat ik ben overgeplaatst naar Groningen. Dus ze ging nogmaals vragen en toen werd er dus gezegd dat ik wél moet stoppen met de puffers.
Dus dat ga ik dan maar doen, woensdagochtend voor het laatst puffen voor de onderzoeken op donderdag.

Bedankt voor het meedenken en de reacties!

Login of registreer om te reageren
30-12-2020 om 20:06 uur

@KarinT goed dat je het hebt nagevraagd, als het goed is heb je ook een boekje of brief gekregen met welke puffer je wanneer moet stoppen, zo niet zou ik dat nog wel goed informeren. Ik weet nog dat ik bepaalde puffers een paar dagen van te voren moest stoppen en sommige op de dag zelf pas.

Succes alvast met je onderzoek!

Login of registreer om te reageren
01-01-2021 om 13:51 uur

@Nckiie Boekje of brief hierover heb ik helaas niet ontvangen. Volgens de assistente die ik aan de telefoon had hoefde ik alleen de ochtend van het onderzoek niet te puffen. Omdat jij eerder al had gezegd dat er verschillen zijn per puffer heb ik dus maar op internet gezocht (niet goed, weet ik, maar ja, als je de juiste info niet van het ziekenhuis krijgt) en aan de hand daarvan besloten 24 uur van te voren voor het laatst te puffen.

Pfff, hoe moeilijk is het de juiste info te geven?
Word hier zo onzeker van, en zie er al vreselijk tegenop mede door mijn chronische depressie.
Geeft zoveel stress......

Reactie op Juno92

Succes alvast met je onderzoek!

Dank je!

Login of registreer om te reageren
01-01-2021 om 16:22 uur

@KarinT
Op 7 december schrijf je:
... Dus ze ging nogmaals vragen en toen werd er dus gezegd dat ik wél moet stoppen met de puffers.
Dus dat ga ik dan maar doen, woensdagochtend voor het laatst puffen voor de onderzoeken ...

Op 1 januari schrijf je:
... heb ik dus maar op internet gezocht (... als je de juiste info niet van het ziekenhuis krijgt) en aan de hand daarvan besloten 24 uur van te voren voor het laatst te puffen. ...

Geen idee of je nu stopt op advies van de longarts of op eigen houtje.
Maar als je gestopt bent, en dat was niet de bedoeling, heb je kans dat de longfunctie niet doorgaat. Juist als je er tegen op ziet, lijkt het me extra belangrijk dat je erheen gaat met de juiste voorbereiding.

Geen idee of je huisarts ook spirometrie doet? Anders kun je bij hem nog navragen hoe het zit, als het ziekenhuis onduidelijk blijft.

Succes. Hopelijk start je het jaar met een goede uitslag.

Login of registreer om te reageren