puffers stoppen voor longfunctie onderzoek?

23-12-2020 om 14:43 uur

Hallo, ik heb in januari een afspraak bij de longarts en krijg daarvoor 2 onderzoeken, flow-volume-onderzoek en diffusie-onderzoek. Ik ben al jaren niet meer onder behandeling bij een longarts maar krijg deze onderzoeken nav mijn opname met Corona afgelopen november. Ik ken deze longarts ook niet. En omdat ik na 2 dagen in Haarlem ben overgeplaatst naar Groningen heb ik ook geen longarts uit Haarlem gesproken (volgens de brief zou deze mij gemeld moeten hebben wat te doen met de puffers). Heel ingewikkeld allemaal dus.
Maar mijn vraag is nu: kan ik de puffers 's morgens voor het onderzoek gewoon gebruiken of moet ik stoppen? Lijkt mij het laatste omdat je anders volgens mij een vertekende uitslag krijgt maar ik weet het dus niet zeker. Wat doen jullie?

Login of registreer om te reageren
02-01-2021 om 09:31 uur

Volgens het boekje van mijn ziekenhuis moet je de kortwerkende minimaal 12 uur van te voren stoppen zoals berodual, salbutamol/ventolin, atrovent en dergelijke
Formoterol (foster, atimos) en andere langwerkende 24 uur en spiriva 48 uur van te voren. Als ik ga googelen kom ik dit verder ook tegen bij andere ziekenhuizen. Dit gaat wel echt alleen over luchtwegverwijders en niet over inhalatiecortico’s, maar als het niet om een histamineprovocatietest gaat dan denk ik niet dat het veel uitmaakt of je die blijft gebruiken.

Wel enorm raar dat de assistente dus in mijn ogen gewoon wat roept en niet weet over welke medicatie het gaat neem ik aan of er vanuitgaande dat iedereen alleen maar ventolin puft?

Heb toevallig vorige week spirometrie moeten blazen en kreeg tot 2x toe een boekje mee waarin stond welke medicatie ik wanneer moest stoppen, hoe alles werkt en welke soorten longfunctieonderzoeken er zijn en ik hoefde niks te stoppen:p de assistent was net nieuw en wist nauwelijks hoe hij een afspraak in moest plannen, hij deed enorm zijn best dus heb het hem maar niet nog moeilijker gemaakt. Hij was al een half uur aan het ploeteren voor een afspraak xD

Login of registreer om te reageren
02-01-2021 om 14:39 uur
Reactie op Suus01

@KarinT
Op 7 december schrijf je:
... Dus ze ging nogmaals vragen en toen werd er dus gezegd dat ik wél moet stoppen met de puffers.
Dus dat ga ik dan maar doen, woensdagochtend voor het laatst puffen voor de onderzoeken ...

Op 1 januari schrijf je:
... heb ik dus maar op internet gezocht (... als je de juiste info niet van het ziekenhuis krijgt) en aan de hand daarvan besloten 24 uur van te voren voor het laatst te puffen. ...

Geen idee of je nu stopt op advies van de longarts of op eigen houtje.
Maar als je gestopt bent, en dat was niet de bedoeling, heb je kans dat de longfunctie niet doorgaat. Juist als je er tegen op ziet, lijkt het me extra belangrijk dat je erheen gaat met de juiste voorbereiding.

Geen idee of je huisarts ook spirometrie doet? Anders kun je bij hem nog navragen hoe het zit, als het ziekenhuis onduidelijk blijft.

Succes. Hopelijk start je het jaar met een goede uitslag.

Als je goed gelezen had had je kunnen zien dat het stukje van 1 januari ging over hoelang van tevoren te stoppen met welke puffer (assistente zei namelijk alleen de ochtend zelf) en dat ik dat heb opgezocht op internet.
Het stukje daarvoor ging erover dat de assistente had gezegd dat ik wél moest stoppen.

Dus nee, ik stop niet op eigen houtje maar in overleg met de poli.

Login of registreer om te reageren
02-01-2021 om 14:50 uur
Reactie op Juno92

Volgens het boekje van mijn ziekenhuis moet je de kortwerkende minimaal 12 uur van te voren stoppen zoals berodual, salbutamol/ventolin, atrovent en dergelijke
Formoterol (foster, atimos) en andere langwerkende 24 uur en spiriva 48 uur van te voren. Als ik ga googelen kom ik dit verder ook tegen bij andere ziekenhuizen. Dit gaat wel echt alleen over luchtwegverwijders en niet over inhalatiecortico’s, maar als het niet om een histamineprovocatietest gaat dan denk ik niet dat het veel uitmaakt of je die blijft gebruiken.

Wel enorm raar dat de assistente dus in mijn ogen gewoon wat roept en niet weet over welke medicatie het gaat neem ik aan of er vanuitgaande dat iedereen alleen maar ventolin puft?

Heb toevallig vorige week spirometrie moeten blazen en kreeg tot 2x toe een boekje mee waarin stond welke medicatie ik wanneer moest stoppen, hoe alles werkt en welke soorten longfunctieonderzoeken er zijn en ik hoefde niks te stoppen:p de assistent was net nieuw en wist nauwelijks hoe hij een afspraak in moest plannen, hij deed enorm zijn best dus heb het hem maar niet nog moeilijker gemaakt. Hij was al een half uur aan het ploeteren voor een afspraak xD

Dank je wel voor de info @Nckiie, super, helemaal duidelijk!
Ik gebruik Foster en Spiriva (en zonodig salbutamol maar alleen bij inspanning) en had inderdaad al gezien dat ik de Spiriva nog eerder moet stoppen.
Krijg een flow-volume en een diffusie onderzoek dus geen histamineprovocatietest.

Ja, vind het ook een rare gang van zaken, hadden ze veel duidelijker in moeten zijn. Vooral omdat ik uiteindelijk ben overgeplaatst naar Groningen tijdens mijn opname en ik daardoor dus geen contact heb gehad met deze longarts. Neem aan dat dat in mijn dossier bekend is. Dat boekje waar jij het over hebt heb ik dus niet gehad. Zal het wel melden bij de longarts als ik daar ben.

Och arme assistent ;-).
Heb je wel een goede spirometrie gehad?

Login of registreer om te reageren
02-01-2021 om 16:27 uur

Haha ja de longarts vraagt gewoon alles aan en dat staat in de pc en zien de laboranten ook als het goed is, ik heb alleen flowmeting en NO-meting:p
Hahaha ik heb weer een boekje gekregen met alle longfunctieonderzoeken, zal ik jouw adres opgeven? XD
Ze hebben ipv over 3 maanden over 2 weken alles ingepland hahaha dus zal ze maandag even wakker bellen en vragen of het wel klopt:p lijkt me sterk dat hij mij zo snel weer wil zien, ik vind hem heel aardig maar 5-6x per jaar vind ik wel genoeg haha

Login of registreer om te reageren
03-01-2021 om 13:17 uur

@Nckiie Gaat bij jou ook goed in het ziekenhuis ;-)
Joh, jij komt om in de boekjes inmiddels, kan je mee behangen.
Ik kom al jaren niet meer bij de longarts, hij heeft me na 3 jaar controle terugverwezen naar de huisarts. Ga jaarlijks naar de poh voor een test. Dus ben ergens wel blij dat ik nu weer goed getest word, is toch anders.

Login of registreer om te reageren
03-01-2021 om 20:29 uur

@KarinT agh als dit het enige is:p kan er wel om lachen haha maar ik vind het wel zonde van het papier en inderdaad kan er bijna mee behangen haha.
Ik loop pas 3 jaar bij de longarts haha ben pas zolang bekend met astma en ja is denk ik wel fijn om een keer weer even goed getest worden, niet dat het bij de huisarts niet goed is, maar in het ziekenhuis kunnen ze toch meer en uitgebreider testen:)

Login of registreer om te reageren
17-01-2021 om 14:27 uur

Inmiddels het ziekenhuisbezoek gehad, zeer vermoeiend. En dan zat ik nog in een rolstoel, lopend had ik echt niet gered. Was de hele ochtend zoet.
De testen moesten inderdaad zónder medicijnen, zo had de longarts het ook aangevraagd. Dus blij dat ik 2x gebeld heb en ik gestopt ben. Vond de testmevrouw niet zo'n prettig persoon maar heb het doorstaan.
Uitslagen waren oké, in ieder geval geen extra schade door Corona dus dat was wel een opluchting. Op de foto's was nog een beetje restschade te zien.
COPD is er natuurlijk nog, maar is redelijk stabiel.

Login of registreer om te reageren
17-01-2021 om 15:35 uur

Wat goed dat je inderdaad hebt gebeld en agh de ene laborant is de andere niet, gelukkig geen extra schade!

Login of registreer om te reageren