efyseem?

19-01-2021 om 13:33 uur

Ik ben een vrouw van 51 en ben sinds een paar maanden gestopt met roken. Heb 3 jaar gerookt waarvan het laatste half jaar zeker een pakje per dag.. Ik kreeg last van benauwdheid en een rauwe stem, pijnlijke steken in mijn longen ( bovenkant rug) en ben onder begeleiding van de huisarts gestopt met roken. Echter mijn klachten bleven, de huisarts heeft een longfoto laten maken, geen afwijkingen, maar heeft me op mijn verzoek doorgestuurd naar een longarts. De uitslag van de bodybox test was prima, bij de diffustie test scoorde
ik 75, hetgeen nog net in het groen viel, dus goed.
De arts zei direct dat ik zeker geen copd had )dat was ook mijn vraag aan haar)
Over 3 maanden gaat de arts me bellen om te horen hoe het dan met me gaat.(Ook mijn stem en keel blijven rauw en geirriteerd.) k heb een puffer gekregen met een luchtwegverwijder en onstekingsremmer, dit had de arts mij al voorgeschreven na een eerste telefonisch consult een paar weken voordat ik de testen kreeg.. Deze mag ik gaan afbouwen, had er niet veel baat bij, alleen de slijmvorming is praktisch weg en heb geen zere longen meer. (Toen ik nog rookte heb ik nooit eerder slijmvorming gehad)
Mijn vraag is hoe "laag"de uitslag van de diffusietest is, wat zegt dat over mijn longen? Pas na het gesprek met de arts over de uitslagen loop ik met oa deze vraag rond in mijn hoofd, maak me zorgen.
En is er iets (buiten niet roken natuurlijk) wat ik zelf kan doen om de resultaten van de test te verbeteren?
Kan de oorzaak van de score ook iets anders zijn dan bv schade aan de longblaasjes en zo ja wat dan?

Hoop dat ik iets wijzer kan worden hier :)
Groeten, Claudia

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 09:59 uur

Ik neem aan dat je geen emfyseem hebt,wanneer de arts zegt:geen copd, emfyseem valt nl onder copd.
Je diffusie is niet erg laag hoor,dit kan ook nog weleens verschillen, dit zegt iets over de snelheid waarmee zuurstof wordt afgegeven aan longen en andere organen dacht ik!
Slijmvorming na stoppen met roken komt veel voor,je longen zijn zich aan het schoonmaken, de troep moet er uit .
Heb ik ook gehad,lang geleden, ik werd zelfs eerst benauwder na het stoppen ,logisch ook want in sigaretten zitten stofjes welke luchtverwijdend werken.
Je bent al heel goed bezig,stoppen is het allerbeste,daarnaast is bewegen heel goed , niet direct op je toppen maar je lichaam heeft aan wat wel lukt.
Veel wandelen,mee doen met Nederland in Beweging,thuis oefenen met gewichtjes ,er zijn veel mogelijkheden.
Op je voeding letten,wat meer eiwitrijk eten,is goed voor spieren en botten.
Misschien dat de diffusie alsnog verbeterd na een tijd gestopt te zijn,ik denk geen schade aan longen want je hebt geen copd maar die vraag kan alleen je longarts echt beantwoorden,er is meer dan copd alleen natuurlijk.
Sterkte en succes, groetjes, Jolie.
Echt knap dat je gestopt bent!!

Login of registreer om te reageren
25-01-2021 om 10:35 uur

Hoi Goudvisje, dank je wel voor het reageren. Volgens de l.a. zijn er meerdere oorzaken mogelijk dat de uitslag van de diffusietest is verlaagd. Omdat ik niet eerder onderzoeken heb gehad kan ze nu niet beoordelen of het inderdaad te maken heeft met een achteruitgang van de longfunctie door het roken.
Het kan bv ook met bloedarmoede te maken hebben. Maar omdat ik al benauwdheidsklachten had voordat ik ging stoppen met roken (heb me de laatste tijd echt te pletter gerookt) denk ik dan toch direct dat het daar mee te maken heeft (maar denk altijd wel het ergste, dat dan weer wel :))

Login of registreer om te reageren
27-01-2021 om 11:55 uur

Je hebt goede kans dat na een tijd stoppen je diffusie toch verbeterd, bloedarmoede is makkelijk te controleren,dat zal gedaan zijn neem ik aan?
Hij is verlaagd dat klopt maar niet erg schokkend hoor.
Stoppen met roken is nu het beste wat je kunt doen en blijven doen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren