Klaplong herstelt niet, hoelang kan je met een klaplong rondlopen?

09-01-2021 om 00:39 uur

Sinds begin augustus had ik pijn bij het in en uitademen. En enorm kortademig, ecg en fietsttest gehad, geen bijzonderheden dan wel dat ik enorm kortademig waa, moest een spirometrietest ondergaan bij huisarts, helaas vergat ik elke ochtend te bellen voor een afspraak en voor ik het wist waren e weken verder en mn klachten werden erger. Op 29 september heb ik een bloedonderzoek gehad en die avond werd ik gebeld door de hap en moest ik naar de SEH, omdat men longembolie vermoedde. Het bleek echter een klaplong te zijn met heel veel vocht. Opgenomen en de volgende ochtend een drain gekregen. Ruim een liter vocht eruit en er zat nog wel een beetje vocht maar dat kwam er niet uit omdat drain hoog zou zitten. Drain is eruit gehaald en ik mocht naar huis. 16 oktober afspraak op de poli en daar kreeg ik te horen dat mn long niet herstelde en dat ze ook nog een petscan wilde maken. Bij binnenkomst had ik hoge ontstekingswaarde nl. Pet scan toonde gelukkig geen kankercellen en de arts zei dat ik waarschijnlijk een longontsteking heb gehad en dat de rand van mn long is aangetast en dat daardoor mn long niet hersteld. Optie is om het te opereren. Het zou niet kunnen middels een kijkoperatie en het zou een grote operatie worden. Ik heb toen gevraagd om mn dossier over te dragen naar het Erasmus mc. op 7 december daar een afspraak gehad, advies om eerst de oorzaak te achterhalen, voordat ze opereren. Ze willen weten waarom er vocht is, ik blijk drager te zijn van tbc, dus wat is het evt effect op mn long en ik heb ook bullaes zowel in de long die ingeklapt is als mn andere long. Op 22 januari moet ik een punctie ondergaan om vocht eruit te halen voor onderzoek en dan heb ik 1 februari weer een afspraak bij de longarts. Wat ik graag wil weten is hoe lang kan je lopen met een ingeklapte long? Ik blijk het waarschijnlijk al vanaf begin augustus te hebben, wat voor gevolgen heeft het voor de ingeklapte long zelf en ook voor evt andere organen zoals mn hart. Merk dat mn zuurstof in bloed minder is bij inspanning en heftige hartkloppingen, kortademig. Er is mij nog zoveel onduidelijk en dat maakt mij ook erg onzeker en angstig.

Login of registreer om te reageren
13-01-2021 om 16:06 uur

Ik heb 2 jaar geleden een klaplong gekregen. Kwamen ze er achter dat ik een verdikte pleura heb met veel littekenweefsel ben na 2 jaar nog steeds benauwd en last van kortademigheid.
Mijn ingeklapt long is uit zichzelf terug gegaan maar hoelang dat heeft geduurd weet ik niet. Bij de half jaarlijkse controle zag ze dat het ineens was terug gegaan maar de klachten bleven het zelfde. Mijn zuurstof is prima maar conditie en alles is hopeloos.
Me long is ook kleiner waarschijnlijk is dat de reden van de klachten.
Ik hoop dat het bij u snel goed komt en dat de herstel periode goed gaat verlopen.
Wens u alle sterkte

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-01-2021 om 08:35 uur

Zonder de foto's en de scans te zien is deze vraag niet goed te beantwoorden.
Als een klaplong langer bestaat kan er vocht ophopen in de pleuraholte in de borstkas, de ruimte tussen de longvliezen. Meestal zitten er in dat vocht geen bacteriën of andere ziektekiemen. Je moet dat vocht wel altijd even in het laboratorium laten onderzoeken.
Een langer bestaande klaplong ontplooit maar langzaam als je een slangetje inbrengt in de pleuraholte. De long ontplooit meestal het beste als je het slangetje naar boven richt, maar inderdaad wordt dan vaak niet al het vocht ontlast. Als de long goed ontplooit na het inbrengen van het slangetje wordt het vocht meestal vanzelf geresorbeerd. Of de long inderdaad goed is ontplooid vertelt het verhaal niet. Omdat het slangetje snel kon worden verwijderd, ga ik er maar even vanuit dat dat wel het geval was. Is de long daarna opnieuw ingeklapt? Bleef er vocht aanwezig?
Een long die langere tijd ingeklapt is geweest kan makkelijk ontstoken raken en een beetje verstijven, wat het ontplooien moeilijker maakt. Als de long van tevoren al ziek was, kan die vooraf toch al wat stijver zijn geweest. Bij sommige longziekten kan er ook sneller lekkage en dus een klaplong ontstaan. Bij rokers is die kans nog weer groter. Bij blijvende lekkage kan het nodig zijn om het lek op te zoeken en eventueel te dichten. Wat precies de reden was om op dat moment een operatie te overwegen weet ik niet.
Als er nu nog vocht zit is het inderdaad raadzaam om dat opnieuw te onderzoeken. Dat is vorige week blijkbaar gebeurd. Het verdere beleid hangt af van de uitslagen van het vocht en van hoe de long er nu uitziet op de foto of de scan. Mij dunkt dat u bij de longartsen in het Erasmus MC in goede handen bent.

Login of registreer om te reageren
11-06-2021 om 07:44 uur

Sorry voor mn late reactie. Ben vrij nieuw op forum en zie nu pas de reacties, bedankt nog. Ik snap dat zonder fotos en scan lastig is om goed advies te kunnen geven. Mn klaplong is er nog steeds. Wel is mn long wat verder ontplooid. Echter weren ze niet of het zich volledig kan herstellen aangezien er zwoerd zit. Vermoeden van BHD syndroom en doorverwijzing gekregen naar klinisch genetica. 21 juli vervolgafspraak bij longarts, de hoofdvraag blijft wat ze gaan doen, opereren of niet opereren. Arts gaf nl aan dat ze niet zeker weten of met een operatie mn long zich volledig zal ontplooien en elk operatie heeft altijd risico’s. Maar wat is het alternatief?? Wat is het kwaliteit van leven ala je niet opereert ? Voel bij diepe ademhaling wel druk en spanning aan kant van ingeklapte long.

Login of registreer om te reageren