"Grensgevalletje" en toediening van Corticosteroïden bij IC opnames

18-02-2021 om 21:41 uur

Vraag in het algemeen - die ook al gesteld heb aan het RIVM - Ik ben van 10 april 1956 en heb de diagnose COPD Gold lll
Nu zag ik in de publicaties dat binnenkort de 60+ ers van 1956 en 1957 een oproep tot vaccinatie gaan krijgen bij de huisarts met het vaccin Astra Zeneca.
Ik zit nog maar 6 weken af van de grens van 65 jaar die in Nederland gesteld is voor de toediening van dit vaccin, wat een dekkingsgraad heeft van 60%.
Tegen de tijd dat ik de oproep krijg zal ik er waarschijnlijk 4 weken vanaf zitten en dan krijg ik dus mijn 2e prik als ik al 65 ben geworden... Zou het prikbeleid iets verder opgeschoven zijn dan zou ik gewoon onder die groep van 65 jaar vallen voor wie dit vaccin in iets mindere mate werkt....
Is het gek als ik dan denk; ik weiger eventjes om mij in te laten enten en til dit over naar midden April, want dan kom ik in een andere groep terecht; die van de 65 plusser die geent worden met Pfizer of Moderna?
Ik zit al een jaar in vrijwillige isolatie/ quarantaine/lockdown, of hoe je het ook mag noemen - heb al een jaar geen bezoek meer gehad, behalve de Picnic die de boodschappen voor de deur neerzet, dus mijn licht in de duisternis is dan ook een vaccin waarmee ik iets meer ruimte en minder angst mag krijgen - wetende dat ik na de vaccinatie nog steeds niet heel de wereld mag of kan omarmen - maar het geeft iets meer lucht! We mogen niet kiezen welk vaccin we willen hebben, maar ik bungel nu dus tussen 2 vaccins in...eentje die maar 60% dekking geeft en misschien wel minder omdat ik haast 65 ben en bij de tweede prik 65 ben geworden - waardoor de dekking waarschijnlijk nog lager komt te liggen (45%?) en ik met Pfizer of Moderna een dekkingsgraad krijg van 90 tot 94 %....
Ik heb deze vraag neergelegd bij landelijk informatienummer van het RIVM.
Het antwoord was: "Mevrouw" het is te hopen dat u geluk heeft, en het juiste vaccin krijgt".................

Zijn er meer mensen die in deze situatie zitten???

En mijn tweede vraag: Al verder zoekende wat er zou gebeuren als ik de vaccinatie uit stel, kwam ik een artikel tegen van Lenie Derde - UMC Utrecht - Coördinatie Remap-Cap Studie ( vindt plaats in 300 ziekenhuizen wereldwijd) betreffende vaccins tegen Covid 19.
Tot mijn grote verbazing lees ik dan dat zwaar zieke patiënten op de IC behandeld worden met corticosteroïden en dat daar uitmuntend goede resultaten mee worden geboekt. Het wordt dan ook op grote schaal toegepast.
Ik zelf gebruik "Trimbow", maar iedereen die aan de "puffer" zit zal over het algemeen ook een onstekingsremmer gebruiken dus een: corticosteroïde...... Mag ik dan een rare vraag stellen; Houdt dit in dat alle longpatiënten die regelmatig ontstekingsremmers gebruiken eigenlijk al een soort van buffertje hebben tegen de Covid19 ?
Hoop dat iemand antwoorden heeft op mijn vragen...

Login of registreer om te reageren
20-02-2021 om 14:38 uur

Beste Triskel,

Als ik zou kunnen kiezen tussen Pfizer/Moderna of Astrazenica dan zou ik ook voor de eerste groep gaan, maar anderzijds is elk vaccin beter dan geen vaccin (en zijn er nu eenmaal niet genoeg Pfizer/Moderna vaccins voor iedereen!). Wat gebeurt er als je de uitnodiging afslaat? Kom je dan in April nog in aanmerking om prioritair gevaccineerd te worden?

Er bestaat nogal wat discussie over hoe goed Astrazenica is en hier wil ik dan ook geen uitspraak over doen. Ik denk echter niet dat je kan zeggen dat de werking bij jou nog slechter gaat zijn omdat je tegen de 65 bent. Het vaccin is gewoon nooit getest op de oudere populatie, waardoor ze nu uit voorzorg besloten hebben het niet aan 65+ te geven.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
23-02-2021 om 00:45 uur

Waarom zit u al een jaar in vrijwillige isolatie.?Waarom gaat u niet naar buiten? Waarom doet u de boodschappen niet zelf? Heb ik iets gemist?? Ik ben 77, ga bijna iedere dag de frisse lucht in voor verse zuurstof. Ga de winkels in, zonder mondkap want ik heb 24/7 extra zuurstof. Let gewoon goed op en desinfecteer mijn handen . Gebruik trouwens ook Trimbow. IK heb de griepprik gehad, de pneumaprik en de corona vaccinatie haal ik niet. Het is een schande dat mensen zo bang gemaakt worden! Het is een ernstige griep en als het je tijd is ga je. Stap er een beetje overheen. Het land is al helemaal kapot!!

Login of registreer om te reageren
23-02-2021 om 05:58 uur

@Triskel99
Jammer, zo op de grens. Hopelijk valt het vaccinkwartje de goede kant op voor je.
Naar dat je zoveel angst ervaart. Heb je hulp om daarmee om te gaan?
Sterkte met je situatie. Hopelijk voel je je snel weer minder beperkt!

@Laurina
Ja, als het je tijd is ga je.
Nee, het is geen ernstige griep. Er is verschil tussen influenzavirussen en coronavirussen.
Het hoeft niet, en gelukkig vaker niet dan wel. Maar Covid-19 kan verstrekkende gevolgen hebben, die ik van griep nooit ervaren of gehoord heb.

Hopelijk blijft iedereen vrij van corona of knapt er goed van op!

Login of registreer om te reageren
04-03-2021 om 20:45 uur

ik begrijp je vragen wel het is gewoon allemaal onduidelijk....ik wil wachten totdat ik maar 1 prik hoef......en ik las laatst een stuk dat er beduidend nagenoeg geen copd patienten op de IC liggen . Dus ik denk dat die puffers van ons toch extra goed werken maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.

Login of registreer om te reageren
05-03-2021 om 11:11 uur
Reactie op malika

ik begrijp je vragen wel het is gewoon allemaal onduidelijk....ik wil wachten totdat ik maar 1 prik hoef......en ik las laatst een stuk dat er beduidend nagenoeg geen copd patienten op de IC liggen . Dus ik denk dat die puffers van ons toch extra goed werken maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.

Ik denk niet dat je het zo kunt zien helemaal,er zijn ook genoeg ernstige copd patiënten die niet in aanmerking komen voor intensieve beademing,ik zelf heb ook met mijn arts afgesproken om niet naar een ic te willen aan de beademing,alleen via non invasieve beademing.
Hier was de arts het helemaal mee eens want bij mij is dat ook niet meer echt mogelijk, althans ik zou er alleen slechter van worden.
Dus er zijn genoeg copd patiënten die er voor kiezen niet naar een ic te willen in samenspraak met hun arts, dit geldt ook voor andere longziekten waarbij het meer kwaad kan dan goed doet.
Daarom zul je minder copd mensen zien op een ic....

Login of registreer om te reageren
06-03-2021 om 12:19 uur

Ik ben voor controle en proeven in jan. geweest en de longarts begon gelijk met de toespraak.
Voor jou geen beademing geen ic en geen reanimatie, omdat de longen te ver weg zijn. Als je aan de beademing komt worden de rest van de longblaasjes verwoest zei hij, dat was niet zo'n leuke binnen komst.

Login of registreer om te reageren