Peakflow meten

07-04-2021 om 09:45 uur

Hoi!
Ik hoop dat ik tussen alle ervarings deskundigen hier een vraag mag stellen.

De huisarts vermoed astma bij mij. Allergisch en niet allergisch. Ik zat sinds vorig jaar oktober aan de flixotide. In januari zo benauwd (ventolin werkte binnen uur uit, stem ook kwijt) dat ik aan de prednison moest. Daarna op qvar overgegaan. Sinds 2 jaar zit ik standaard overigens aan de mometason neusspray en in het hooikoorts seizoen nog levocetirizine erbij.

De spirometrie is al ruim een jaar uitgesteld vanwege helaas corona.

Ik zoek daarom toch zelf een beetje naar informatie en wil ook weten of ik het echt heb. Ik las veel over een peak flow meting. Ik heb een apparaatje gekocht en opgezocht wat normaal is voor mij. Dat is zo rond de 440-450. Dat blaas ik precies. Wordt wel slechter na meerdere metingen achter elkaar.

Mijn moeder heeft ernstig astma en die zegt dat ik de peak flow uitkomst niet zoveel zegt omdat er verder nog niks bekend is qua longfunctie test etc.

Is de peakflow zo te gebruiken voor mij en kan het mij inzichten geven of is het nog niet nuttig aangezien er verder nog geen onderzoek is gedaan?

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 10:46 uur

Ja, hoor, je piekflow is een prima hulpmiddel. Wel fluctueert in de loop van de tijd het enthousiasme hierover bij zorgverleners. Alsof het wel of niet in de mode is.

Als je een goede blaastechniek hebt, komt je personal best overeen met je spirometrie. Je personal best is persoonlijk. Je kunt hem niet opzoeken (misschien heb je referentiewaarden gevonden?).
In een week dat je je goed voelt meet je dagelijks je piekflow. Je blaast altijd 3x achter elkaar. De hoogste waarde schrijf je op.
Na een week pak je van alle metingen de hoogste waarde. Dat is je personal best = 100%.
Dan reken je 80% en 60% uit. Onder 80% is geel. Onder 60% is rood.
Pas bij rood gaan artsen zich zorgen maken (aldus de longarts).
Dalingen van 20% of meer, zonder gekke dingen, én piekflow geel, is zelf de puntjes op de i zetten. Met je zelfmanagement dus.

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd en kun je er wat mee.
Succes met blazen!

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 11:47 uur

Ik heb ook een tijd peakflow geblazen om inzicht te krijgen op advies van het revalidatiecentrum waar ik zat. Elke ochtend en avond blies ik voor en minimaal 15 minuten na medicatie 3x. En zoals Suus01 zegt de hoogste meting noteer je. Het is belangrijk dat je goed blaast en dat dit je goed wordt aangeleerd, je houding heeft namelijk ook veel invloed. Ik hield op een formulier een grafiekje bij en als ik twijfelde bij klachten dan werd me ook aanbevolen om te blazen om inzicht te krijgen voor en na medicatie.
De referentie is bij mij niet uitgerekend en ik heb zelf gekeken wat ik kon blazen.

Uiteindelijk had het voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Het is heel persoonlijk en ook onder de artsen verschillen de meningen over het nut ervan. Dus ik zou zeggen kijk of het jou wat biedt en wellicht geeft het veel inzicht en kan je daardoor beter op je klachten inspelen.

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 13:08 uur
Reactie op Suus01

Ja, hoor, je piekflow is een prima hulpmiddel. Wel fluctueert in de loop van de tijd het enthousiasme hierover bij zorgverleners. Alsof het wel of niet in de mode is.

Als je een goede blaastechniek hebt, komt je personal best overeen met je spirometrie. Je personal best is persoonlijk. Je kunt hem niet opzoeken (misschien heb je referentiewaarden gevonden?).
In een week dat je je goed voelt meet je dagelijks je piekflow. Je blaast altijd 3x achter elkaar. De hoogste waarde schrijf je op.
Na een week pak je van alle metingen de hoogste waarde. Dat is je personal best = 100%.
Dan reken je 80% en 60% uit. Onder 80% is geel. Onder 60% is rood.
Pas bij rood gaan artsen zich zorgen maken (aldus de longarts).
Dalingen van 20% of meer, zonder gekke dingen, én piekflow geel, is zelf de puntjes op de i zetten. Met je zelfmanagement dus.

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd en kun je er wat mee.
Succes met blazen!

Hoi Suus! Bedankt voor je reactie en je info.

Ik bedoel inderdaad dat ik hetzelfde blaas als dat de referentie waarde voor mij is. Soms zit ik er wel onder (390) maar dat is dus niet zo schokkend.

Ik heb er verder geen begeleiding bij (want corona). Ik blaas staand en adem dan heel diep in en blaas met alle kracht uit.

Ik denk dat de conclusie dus is dat ik gewoon de referentie waarde blaas zonder klachten. Al zit ik dus nu wel aan de qvar en mometason neusspray + levocetirizine. Weet niet hoe t gaat zonder. Eigenlijk wil ik de qvar wel afbouwen zo lang er nog geen echt diagnose door een arts is gesteld. Maar aan de ander kant: is t handig. Nu zeker in deze corona tijd.

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 13:13 uur
Reactie op Juno92

Ik heb ook een tijd peakflow geblazen om inzicht te krijgen op advies van het revalidatiecentrum waar ik zat. Elke ochtend en avond blies ik voor en minimaal 15 minuten na medicatie 3x. En zoals Suus01 zegt de hoogste meting noteer je. Het is belangrijk dat je goed blaast en dat dit je goed wordt aangeleerd, je houding heeft namelijk ook veel invloed. Ik hield op een formulier een grafiekje bij en als ik twijfelde bij klachten dan werd me ook aanbevolen om te blazen om inzicht te krijgen voor en na medicatie.
De referentie is bij mij niet uitgerekend en ik heb zelf gekeken wat ik kon blazen.

Uiteindelijk had het voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Het is heel persoonlijk en ook onder de artsen verschillen de meningen over het nut ervan. Dus ik zou zeggen kijk of het jou wat biedt en wellicht geeft het veel inzicht en kan je daardoor beter op je klachten inspelen.

Hoi!

Bedankt voor je reactie!

Momenteel heb ik niet echt benauwdheidsklachten dus heb het verschil na nemen salbutomol nog niet kunnen meten.

Met alle onstekingsremmende medicatie (neusspray en qvar) en allergie pilletje blaas ik in elk geval de referentie waarde.

Ik heb verder geen begeleiding van de huisarts behalve met medicatie tot er weer een test gedaan kan worden dus ik ben toch zelf maar me erin aan het verdiepen en zelf dingen aan het proberen.

Qua houding: ik blaas staand. Diep inademen en volle kracht weer uit.

Jammer dat het jou niet echt wat heeft gebracht. Ik las al veel wisselende ervaringen dus fijn om van meerdere het te lezen!

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 15:19 uur

Zoals je blaast heb ik het ook geleerd inderdaad en je hoofd goed recht. Je zou wel kunnen vragen of de praktijkondersteuner eventueel ondersteuning kan bieden, snap dat het allemaal lastiger te realiseren is met corona maar je “aan laten modderen” kan ook heel frustrerend werken en onzekerheid met zich meebrengen. Las wel dat je familie hebt met astma, daar heb je wellicht ook wel steun aan:)

Ik heb me in het begin ook enorm erin verdiept naast dat ik wel begeleiding kreeg gelukkig, waar ik ook heel dankbaar voor ben. Ook hier op het forum veel steun gehad en tips gekregen enzo.
Wel fijn dat je de salbutamol nog niet echt nodig hebt gehad nu, klinkt alsof je goed bent ingesteld nu:D
Ik wens je snel duidelijkheid en inzicht en dat je longklachten zo minimaal zijn als mogelijk!

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 17:51 uur

Mijn longarts zegt juist dat een peakflow geen meerwaarde heeft. Deze is te onbetrouwbaar.
Liever hoort hij bij mij mijn verhaal en gaat daarop medicatie aanpassen.

Zoals suus het heeft uitgelegd was bij mij ook 20 jaar geleden. Maar nu dus niet meer. Ook tijdens mijn revalidatie is hier niet over gesproken, en ging de arts af op mijn verhaal.

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 19:02 uur
Reactie op Juno92

Zoals je blaast heb ik het ook geleerd inderdaad en je hoofd goed recht. Je zou wel kunnen vragen of de praktijkondersteuner eventueel ondersteuning kan bieden, snap dat het allemaal lastiger te realiseren is met corona maar je “aan laten modderen” kan ook heel frustrerend werken en onzekerheid met zich meebrengen. Las wel dat je familie hebt met astma, daar heb je wellicht ook wel steun aan:)

Ik heb me in het begin ook enorm erin verdiept naast dat ik wel begeleiding kreeg gelukkig, waar ik ook heel dankbaar voor ben. Ook hier op het forum veel steun gehad en tips gekregen enzo.
Wel fijn dat je de salbutamol nog niet echt nodig hebt gehad nu, klinkt alsof je goed bent ingesteld nu:D
Ik wens je snel duidelijkheid en inzicht en dat je longklachten zo minimaal zijn als mogelijk!

Ik probeer eigenlijk te bewijzen dat ik het niet heb ipv wel. Lekker eigenwijs.
Mijn moeder heeft idd ernstig astma dus het is (gelukkig) qua klachten niet te vergelijken. Zij heeft altijd salbutomol nodig en Foster en Montelukast en is nog benauwd.

Ik denk ook dat ik qua medicatie nu goed zit. Mocht van huisarts na 4 weken klachtenvrij af bouwen met qvar om te kijken hoe t gaat maar dat vind ik dan ook wel weer spannend. Ik wil echt niet meer zo benauwd zijn als in januari. Die nachten waren de hel.
Soms heb ik salbutomol nodig. Op de manege waar ik veel in beweging ben en als ze dan aan het opstrooien zijn of hooi voeren. Dan gaat t ff niet helemaal lekker.
En onlangs naast collega gestaan buiten die ging roken. Toen voelde ik mijn longen een soort van knijpen. Kan t niet anders omschrijven. Benauwd niet echt. Wel gevoel van wat minder lucht en drukkend op borst daarna. Bleef de hele middag wel. Maar of dat dan echt benauwd genoemd wordt...

Je ziet. Veel vragen veel twijfel.
Maar ben erg blij met dit forum!

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 19:03 uur
Reactie op emsepems

Mijn longarts zegt juist dat een peakflow geen meerwaarde heeft. Deze is te onbetrouwbaar.
Liever hoort hij bij mij mijn verhaal en gaat daarop medicatie aanpassen.

Zoals suus het heeft uitgelegd was bij mij ook 20 jaar geleden. Maar nu dus niet meer. Ook tijdens mijn revalidatie is hier niet over gesproken, en ging de arts af op mijn verhaal.

Hoi! Bedankt voor je reactie. Ook goed om te weten!
Suus gaf ook al aan dat het wisselend is.
Ik zal het eens bij de huisarts neerleggen. Ga hem binnenkort weer benaderen hoe nu verder:)

Login of registreer om te reageren
07-04-2021 om 21:02 uur

@Marijke2021
Belangrijk is ook je prikkels leren kennen. Als je die weet, bijvoorbeeld met de paarden of rook, dan is het slim om preventief salbutamol (of een andere luchtwegverwijder) te nemen.
Eigenlijk begint goed zelfmanagement met preventief handelen. Voor zover dat kan natuurlijk.
Weet niet zeker of iemand dit hier al zei: Maar met je piekflow kun je heel goed controleren of salbutamol werkt. Voor, en 20 minuten na salbutamol piekflow blazen. Als die hoger is, was je vermkedelijk inderdaad benauwd. Zo niet, dan was het waarschijnlijk benauwd gevoel.

Maar zo te lezen doe je het al goed.
Afbouwen is altijd even spannend. Maar ook dat is proberen en ervaren hoe dat gaat. Opdoseren na afbouw kan ook. Hoewel dat ook afhangt van de afspraken met je arts natuurlijk.

Succes!

Login of registreer om te reageren
08-04-2021 om 08:06 uur

@Marijke2021 ja opstrooien geeft veel stof inderdaad, ik merk ook dat het verschilt per stal waar ik ben hoeveel last ik heb. Als ik bij mijn adoptiepaardje ben dan heb ik meer last, stro ligt opgeslagen boven de stallen (paard heeft ook astma) en er is minder ventilatie terwijl ze er wel echt alles aan doen. Op de manege hebben ze een aparte stroloods, elk paard zijn eigen luikje wat eigenlijk altijd open staat, de schuifdeuren helemaal open, dus geen tocht maar wel goed doorluchten en het plafond is vele malen hoger waardoor m3 per paard veel meer is en ik daar dus eigenlijk nauwelijks last heb. Nou werk ik er niet meer dus met opstrooien ben ik er niet, maar het scheelt wel enorm.
En ja rokende mensen:( enorm herkenbaar! Ik heb helaas ook ernstig astma en ben blij voor jou dat het gelukkig niet zo erg is.
En benauwd zijn is voor iedereen anders en iedereen ervaart het anders. Ga het niet vergelijken met je moeder omdat zij altijd benauwd is, dat is niet eerlijk tegenover jezelf. Als het voor jou op dat moment benauwd is is dat ook heel vervelend en qua benauwdheid heb je zoveel gradaties, een beetje benauwd tot ik krijg geen lucht meer benauwd.

Afbouwen is zeker spannend, maar geeft ook weer veel informatie:) misschien nu met de lente in aankomst (hoop ik dan de winter mag wel over zijn haha) dat je juist goed kan afbouwen, dat het mooie weer je gaat helpen.

Login of registreer om te reageren