Peakflow meten

07-04-2021 om 09:45 uur

Hoi!
Ik hoop dat ik tussen alle ervarings deskundigen hier een vraag mag stellen.

De huisarts vermoed astma bij mij. Allergisch en niet allergisch. Ik zat sinds vorig jaar oktober aan de flixotide. In januari zo benauwd (ventolin werkte binnen uur uit, stem ook kwijt) dat ik aan de prednison moest. Daarna op qvar overgegaan. Sinds 2 jaar zit ik standaard overigens aan de mometason neusspray en in het hooikoorts seizoen nog levocetirizine erbij.

De spirometrie is al ruim een jaar uitgesteld vanwege helaas corona.

Ik zoek daarom toch zelf een beetje naar informatie en wil ook weten of ik het echt heb. Ik las veel over een peak flow meting. Ik heb een apparaatje gekocht en opgezocht wat normaal is voor mij. Dat is zo rond de 440-450. Dat blaas ik precies. Wordt wel slechter na meerdere metingen achter elkaar.

Mijn moeder heeft ernstig astma en die zegt dat ik de peak flow uitkomst niet zoveel zegt omdat er verder nog niks bekend is qua longfunctie test etc.

Is de peakflow zo te gebruiken voor mij en kan het mij inzichten geven of is het nog niet nuttig aangezien er verder nog geen onderzoek is gedaan?

Login of registreer om te reageren
12-04-2021 om 10:43 uur

Sinds donderdag ben ik aan t afbouwen. Van 2x pd 2 pufjes naar 2x pd 1 pufje. Sinds gisteren voel ik me benauwder. Heb ook weer een hoestje.
Hoe snel werkt qvar uit? Moet wel eerlijk zeggen dat ik het vorige week paar keer helemaal vergeten ben. Oeps.

Met peakflow gekeken of er verandering is. Zit normaal rond 450 en met ventolin wat hoger. Nu zo rond 400- 420. Niet dramatisch volgens mij maar ik ben dus bang dat dit weer net zo afloopt als begin vh jaar. En dat was niet fijn :)

Login of registreer om te reageren
12-04-2021 om 14:18 uur

t kan prima dat het hoestje en de benauwdheid komt van de vermindering van de pufjes.
Moet je van de arts minderen dan zou ik overleggen
Wil je zelf minderen dan zou ik de pufjes er weer bij doen, en over een poosje (maand of zo) weer eens proberen.
waarschijnlijk kost het een paar dagen tot een week voordat het hoestje en benauwdheid weer weg is.

peakflow geeft geen reëel beeld volgens mijn arts, het hoestje en de benauwdheid -dus hoe je je voelt- zegt meer.

Login of registreer om te reageren
15-04-2021 om 17:20 uur
Reactie op emsepems

t kan prima dat het hoestje en de benauwdheid komt van de vermindering van de pufjes.
Moet je van de arts minderen dan zou ik overleggen
Wil je zelf minderen dan zou ik de pufjes er weer bij doen, en over een poosje (maand of zo) weer eens proberen.
waarschijnlijk kost het een paar dagen tot een week voordat het hoestje en benauwdheid weer weg is.

peakflow geeft geen reëel beeld volgens mijn arts, het hoestje en de benauwdheid -dus hoe je je voelt- zegt meer.

Het wordt alleen maar erger. Hooikoorts is nog nooit zo erg geweest. Zere bijholten en hoofdpijn. Benauwd. Hees. Hoesten. Moet helaas terug naar oude dosering met qvar

Login of registreer om te reageren