Bronchiectasie en onregelmatig werken

17-04-2021 om 14:48 uur

Hoihoi,
Zijn er mensen met bronchiectasie rond de leeftijd 30-40 die onregelmatig werken?

Bij mij is afgelopen jaar bronchiectasie geconstateerd na kort opeenvolgende longontstekingen.
Ik ben mijn lijf afgelopen jaar keihard tegen gekomen, veel moe, tevens een stressvol jaar gehad ivm partner kanker en 3 jonge kinderen.

Ik ben nu erg zoekende naar een balans vinden met mijn bronchiectasie.
Ik werk als verloskundige en sla soms nachten over. Ik denk dat dit zijn weerslag heeft op mijn longen want blijf maar moe. Maar misschien komt dat ook nog wel door het bewogen jaar van afgelopen jaar, waardoor ik niet kom bijgetankt .. Ik weet het niet...
Ik twijfel wat ik moet doen met mijn werk. Als onregelmatig werken mijn longconditie verslechterd kies ik er liever voor iets anders te gaan doen. Werken overdag en niet meer de onregelmatig heid, ookal ligt mijn passie bij de verloskunde.

Bij de artsen krijg ik niet echt een duidelijk antwoord buiten dat onregelmatig werken an sich al slecht is voor je lijf.
Is dit dat voor mij nog een extra belasting of hebben mijn longen daar weinig last van...!?

Wat zijn jullie ervaringen met onregelmatig werken en dan met name ‘s nachts werken?

Mvg

Inge Thielen

Login of registreer om te reageren
17-04-2021 om 16:01 uur

Hallo Inge,

Wat een bewogen jaar hebben jij en je partner gehad.
Het is idd belangrijk om een nieuw evenwicht te zoeken.
Bij bronchieectasieën kan net als bij de meeste longziekten meer moeheid worden ervaren.
Het is belangrijk om in te leren schatten wat je lijf aan kan zodat je op tijd aan de rem kan trekken.
Verder is bewegen/sporten belangrijk om zo je conditie op peil te houden.
Misschien kun je advies vragen bij de longverpleegkundige, ergotherapeut en/of longfysio.
Wanneer het niet goed lukt om je eigen werk te kunnen doen, kun je ook door een arbeidsdeskundige een onderzoek laten doen. Dan krijg je een idee welk ander werk eventueel beter geschikt voor je zou kunnen zijn.

Zelf was ik 60 toen ik naast de astma de diagnose BE kreeg. Uiteindelijk ben ik voor de helft afgekeurd en werk nu halve dagen. Kan 's middags extra rust/dutje inlassen wat er voor gezorgd heeft dat mijn longen veel rustiger zijn.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je tussen de 30 en 40 jaar bent daar nog niet aan moet denken.

Het allerbelangrijkste is dat je uitzoekt wat voor jou het beste is.
Blijf kijken naar mogelijkheden, er is meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt.

Hartelijke groet,

Spirit

Login of registreer om te reageren
20-04-2021 om 19:04 uur

Hoo Spirit!

Dank voor je reactie!
Wat fijn dat je longen nu een stuk rustiger zijn, een goede balans voor je lijf gevonden.

Ik neem je tips mee, dankje!

Mvg
Inge

Login of registreer om te reageren
04-03-2022 om 16:18 uur

Hoi, nog een reactie. Je moet bronchiectasien zien als verwijde longpijpjes, waarin zich bacterien kunnen ophopen. Het belangrijkste is om dat tegen te gaan. Dus je moet BE niet zomaar accepteren: mits goed behandeld kun je er jaren helemaal geen last van hebben. Dus je moet zorgen dat de longarts het goede antibioticum vindt, waardoor een bestaande infectie verdwijnt. Niet elk antibioticum werkt. Herhaalde sputumkweken en misschien immunologisch onderzoek, moeten meer duidelijkheid geven.

Login of registreer om te reageren