Ventolin versus salbutamol Sandoz

04-05-2021 om 13:04 uur

Gebruik al jaren Ventolin, maar recent verstrekte de apotheker mij salbutamol van Sandoz, met vermelding dat de zorgverzekeraar (FBTO) Ventolin niet vergoed! Als ik Salbutamol van Sandoz gebruik moet ik minstens 4 tot 6 maal per dag een puf nemen, dat was met Ventolin max 1 maal per dag. Ik kan het wel krijgen maar dan moet ik het zelf betalen! Huisarts zet MN op het recept voor Ventolin, maar desondanks toch Salbutamol! FBTO om een toelichting gevraagd. Volgens FBTO maakt het niet uit wat de huisarts op het recept schrijft, de apotheker bepaald wat je krijgt! In het verleden hierover een Klacht ingediend tegen de apotheker van Amstenrade. De klachten commissie gaf de apotheker gelijk!
Heeft iemand dezelfde problemen met het gebruik van Salbutamol van Sandoz?

Login of registreer om te reageren
04-05-2021 om 18:25 uur

Ventolin is de merknaam van salbutamol. Salbutamol is de stof aan, en veel fabrikanten bieden dit aan.
Salbutamol Sandoz aerosol is in het verleden vaker negatief in het nieuws geweest. Toch bleek uit onderzoek, voor zover ik weet dat er geen problemen mee waren.

Je kunt je apotheek vragen om salbutamol van een ander merk te vragen. Misschien dat dat beter gaat. Meestal gaat de zorgverzekering (en de apotheek) daarmee wel akkoord.
Niettemin: je moet er veel moeite voor doen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
04-05-2021 om 19:34 uur

@Daantje
Dank voor de aanvulling. Die studie bedoelde ik inderdaad.

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 07:16 uur

Mijn zoontje heeft door die van sandoz een opname van een week gehad in het ziekenhuis. Hij mag die van de kinderlongarts absoluut niet meer hebben. Ik weet niet of daar toentertijd melding van is gemaakt, ik had wel wat anders aan mijn hoofd.
Ik kreeg die ook, het deed voor mij ook minder dan de salbutamol van mylan die ik daarvoor kreeg.
Mijn schoonzus met astma doet het echter prima op die van sandoz.
Bizar om te lezen dat de apotheker zo'n grote rol speelt, hier is mijn zoon door de arts overgezet op de echte ventolin. Hij bleef op den duur andere salbutamolmerken krijgen en raakte zijn astma daardoor ontregeld. Geen gezeur van de apotheek, op het moment dat de medische noodzaak verloopt bellen ze ons tijdig op zodat ik het ziekenhuis kan bellen daarvoor.

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 16:08 uur

Ik heb gelukkig geen probleem meer hiermee, tot Dec 2020 wel, want ik heb bijna 3 jaar zelf ventolin betaald, vervolgens gedeclareerd en in elk geval altijd grotendeels vergoed gekregen. Ik kan niet tegen de puffer van Sandoz, waarschijnlijk reageren mijn longen overgevoelig op 1 van de hulpstoffen. De longarts heeft daarom op het recept gezet ventolin te leveren, of in elk geval geen Sandoz. Miv januari is ventolin bij vgz just preferent geworden, het wordt nu gewoon vergoed. Schiet mij maar lek 🤪

Login of registreer om te reageren
17-06-2023 om 07:49 uur

Ik gebruikte voorheen altijd Ventolin en sinds een half jaar biedt mijn apotheek alleen de puffer van Sandoz die ik aanmerkelijk minder goed vind. Er komt veel minder uit en moet vaker puffen. Ik heb 1 x een astma aanval gehad waarbij ik echt in vreselijke ademnood was en de Sandoz echt niet goed werkte 

Ik had gelukkig nog ergens een ventolin wat een veel betere werking heeft.

Het baart mij wel zorgen zeker in geval van een acute astma aanval. Vind dit product levensbedreigend

Login of registreer om te reageren
17-06-2023 om 08:33 uur

Ik gebruik altijd Ipratropiumbromide van Vicion  en dat gaat altijd goed, een keer de vervanger gehad van Sandoz en mijn longen slaan gelijk dicht wat daar als hulpstoffen wordt gebruikt in de puffers weet ik niet. Ik wil ze niet meer hebben, de apotheker heeft dat ook gelijk veranderd dat ik geen Sandoz meer krijg.

Login of registreer om te reageren