Mei 2021 - Gezondheid

03-05-2021 om 06:47 uur

Hoe kijk je aan tegen gezondheid als je (chronisch) ziek bent?

Ziek zijn kan je verdrietig, angstig of boos maken. En het is goed om deze emoties te doorleven. De een praat erover de ander schrijft ze op. Ieder doet dat op een eigen manier. Echter gezondheid gaat over meer dan ziek zijn, of niet ziek. Gezondheid gaat over het hele leven: goed in je vel zitten, over vrolijk zijn, genieten, contacten met anderen, kunnen werken, dromen hebben, dankbaarheid, voor jezelf zorgen.

Je hebt veerkracht nodig om balans te kunnen handhaven. Balans tussen alles wat met jou en jouw omgeving gebeurt. Wat is voor jou belangrijk? Hoe sta jij in het leven?

Login of registreer om te reageren
03-05-2021 om 09:49 uur

Gezondheid gaat voor mij vooral over de dingen kunnen doen die ik belangrijk vind, zoals zorgen voor mijn gezin, mijn huishouden, genieten van mijn hobby's en mentaal enigszins goed in mijn vel zitten.

Ik hoor van veel mensen dat ik erg positief ingesteld ben. Eerlijk gezegd moet ik ook wel, ik heb een longaandoening, zware rugklachten en autisme. Als ik niet positief ingesteld was, dan was alles zoveel zwaarder, denk ik.

Het allerbelangrijkste voor mij is dat je kan genieten. Genieten van de grote dingen, de vakanties, de uitstapjes, maar vooral ook van de kleine dingen; je kind(eren) happy zien, met een hapje en een drankje op de bank een film kijken, het zonnetje op je gezicht terwijl je buiten bent. Voor mij is 'count your blessings' heel belangrijk, ik kijk liever naar de mooie dingen en de dingen die wel goed gaan dan naar de ellende, de pijn en de narigheid. Natuurlijk komen ook die dingen wel eens naar de voorgrond en daar moet je dan mee zien om te gaan, maar ik probeer juist dan te kijken naar al het goede en mooie in mijn leven.

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 10:21 uur

Ik ben het met Soosh eens dat het je helpt wanneer je positief ingesteld bent.
Toch kan of kunnen er in je leven dingen gebeuren waardoor je het met positief zijn niet redt.
De vraag is wat doe je dan hoe hervind je je evenwicht.
Zelf denk ik dat je verdrietig mag zijn. Het mag uiten bij iemand , dat kan familie of een professional zijn.
Dat betekent niet dat je het daar constant over hebt maar tijd reserveert om er mee om te leren gaan.
Dat kan iedere dag een bepaalde tijd zijn maar ook 1x in de week een langere tijd. Dat moet je zelf bepalen.
Soms zijn er geen oplossingen voor iets en dan zul je je leven om moeten buigen en kom je uit bij de vraag wat vind je belangrijk, wat wil je doen. Wat kun je.
Vooral je eigen manager zijn, hulp vragen wanneer nodig en zoeken naar een voor jou geschikte hulpverlener.

Op dit moment werk ik halve dagen(afgekeurd voor 50%) neem in de middag rust/dutje en ben in de avond weer actiever en besteed ik tijd aan mijn hobby's. Door te weinig energie voelt het alsof ik iedere dag tijd tekort heb. Op momenten dat ik daar veel last van heb maak ik een lijstje met 4 leuke dingen die ik die dag buiten mijn normale bezigheden wil doen. Dat kan variƫren van een kaart naar iemand sturen, iemand bezoeken, in de tuin werken, zwemmen (nu helaas al een poos niet), foto's maken of kijken, lezen of bezig met iets creatiefs. Wanneer het op zo'n dag lukt om er drie te doen ben ik tevreden.

Wat me ook helpt is goed plannen. Dat is nodig om te zorgen voor genoeg rust en toch leuke dingen mee te kunnen maken. En te zorgen voor eten voor mezelf i.v.m. dieet (Intolerant voor bepaalde voeding).

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 13:44 uur

Er moest nog bij: Wanneer ik op bezoek ga.
Thuis merken we er zelf niets meer van zo'n gewoonte is het geworden.

Login of registreer om te reageren
29-01-2022 om 16:49 uur

Hoi Spirit (die naam hoort wel bij je verhaal),
Begrijp ik het goed dat je dan die 4 leuke dingen naast het werken, rusten en hobby doet ? Ik bedoel dat ik me iets kan voorstellen bij een kaartje sturen, maar bij iemand op bezoek gaan kost beduidend meer tijd. Zou voor mij echt niet haalbaar zijn. Als ik op bezoek wil, zal ik een van de normale bezigheden moeten laten vallen. Dus ik ben benieuwd hoe je dat doet ! groetjes, Nanon

Login of registreer om te reageren