Astma en planten

20-04-2021 om 14:01 uur

Hallo,

Wij gaan over een tijdje beginnen aan het maken van een nieuwe tuin. Onze buren hebben aangegeven graag een hedera als afscheiding tussen de tuinen te willen hebben. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar iemand vertelde me onlangs dat je bij astma juist geen hedera moet plaatsen, omdat dat niet goed is. Net als een beukenhaag.

Zoekend op internet vind ik juist dat je hedera binnen neer moet zetten, omdat het een zuiverende werking zou hebben (kan een reclame praatje zijn hoor, ik weet het niet).

Waar kan ik meer informatie over dit soort planten vinden? Ook voor binnen planten.
Ik kan wel vragen of ik een hedera nu juist moet mijden of niet, dan weet ik nog niet waar ik eventuele informatie over andere planten kan vinden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes,
Tamara.

Login of registreer om te reageren
20-04-2021 om 20:24 uur

Hallo Tamara,

In 2012 schreef de advieslijn het volgende.
Het is heel jammer dat je klachten krijgt van het tuinieren. Je ziet nu wel in dat er een link is naar bepaalde planten die je klachten kunnen veroorzaken en je kunt nu proberen om erachter te komen welke planten dit zijn. In zijn algemeenheid is hier wel informatie over, maar het kan per persoon verschillend zijn waarop je kunt reageren. De eigen ervaring is de beste leermeester.

Ongeschikt in de tuin zijn windbestuivers zoals de berk, eik, vlier, els, liguster, onkruid etc.
Ook Hedera staat bij de bekende allergie verwekkende soorten
Je zou er niet zo gauw aan denken, maar Hedera kan bij sommige mensen klachten geven bij het snoeien en blijkt giftig te zijn (als dieren) dit eten.
Meer info staat in 'Genieten van een allergie-arme tuin" van Lucy Huntington. ISBN 9062558658
(PS. dit boek is niet meer leverbaar; is nog wel via de bibliotheek te verkrijgen!)

Voorzover we weten bestaan er geen vergoedingen voor het bijhouden van een tuin.
We hopen dat je een bevredigende oplossing vindt!

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Ik hoop dat je hier wat meer antwoorden kunt vinden om je tuin mooi en effectief in te richten.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
21-04-2021 om 06:28 uur

Ik reageer erg op lavendel, op de geur van deze mooie plant

ga vanmiddag naar een tuincentrum voor info, leuke planten voor op t balkon waar ook kleine insecten en vinders op af komen. zin in!

Login of registreer om te reageren
21-04-2021 om 07:55 uur

Hallo Tamara,

Lastig de tegenstrijdige informatie. Naast de info die wij destijds hebben gegeven vind je onderstaand de informatie die wij op dit moment hebben over planten en bloemen die wel of niet allergische reacties kunnen geven.

Over Hedera is het volgende bekend: Hedera geeft zuurstof aan de lucht af, heeft inderdaad een luchtzuiverende werking in huis, maar Hedera kan ook bij aanraking klachten geven.
Tijdens het snoeien komt er een poederachtige stof vrij die deze haartjes bevat. Blootstelling aan deze stof kan zorgen voor de allergische reactie. Soms komen ook huidreacties voor, de huid is rood geïrriteerd en kan behoorlijke jeuken. Ook braken en andere klachten komen voor.

Bomen waarvan verwacht kan worden dat ze allergische reacties veroorzaken:
Esdoorn; berken; haagbeuk; rode beuk; es; gouden regen; amberboom; populier; wilg; els; plataan; iep; paardenkastanje; hemelboom; bitternoot; hazelaar; kweepeer; walnoot; moerbeiboom; vleugelnoot; eik,taxus, grove den, tamme Kastanje en atlasceder. etc. Een goede keus in de tuin vormen de insectenbestuivers, bijvoorbeeld rozen, azalea's, bloemen, brem, jasmijn, vele bodembedekkers; houd vooral het gras kort (zodat het niet gaat bloeien).

Mensen die allergisch zijn voor planten en bloemen, kunnen de volgende planten het beste mijden: harige planten, planten met kleine bloemetjes en sterk geurende planten en bloemen (voorbeelden: Kaaps viooltje, primula, narcis, hyacint, geranium, citroengeranium, pantoffelplantje, dieffenbachia, hertshoornvaren, bromelia, kamperfoelie,fresia, lelies, chrysant).
Ambrosia is een niet Nederlandse plant (onkruid) die de laatste jaren steeds meer voorkomt en allergische klachten veroorzaakt.

Hydrocultuur is geen probleem voor mensen met luchtwegproblemen; er zijn niet meer of minder schimmels dan bij andere potgrondcultuur.

Luchtzuiverende planten: Spathiphyllum, Nephrolepis en nieuwkomers Areca en Hedera; deze geven zuurstof aan de lucht af. Hedera is ook 'berucht', bij aanraking kan dit klachten geven.

We hopen dat je n.a.v. al deze informatie je keuze kunt maken voor de juiste planten in je tuin. Succes.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
21-04-2021 om 16:03 uur

Hallo Tamara,

Misschien kun je bij mensen die je kent een poosje in de tuin zitten met planten, die je zelf zou willen aanschaffen. De reacties blijken van persoon tot persoon toch behoorlijk verschillend te kunnen zijn.
Ik kan bijvoorbeeld niet tegen de geur van de brem maar wel tegen de geur van lavendel en
van narcissen en gewone geraniums (buiten) heb ik ook geen last.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 13:26 uur

Dank je wel voor de antwoorden!
Tegenstrijdige informatie is zeker lastig. Van bomen heb ik nooit veel last gehad, tot mijn verhuizing. Sinds ik meer richting het bos woon, heb ik meer hooikoortsklachten (niezen, tranen), dat had ik nooit verwacht. Deze klachten zijn gelukkig nog te overzien.
Mijn schoonzus en mijn zus hebben een tuin vol hedera en ik kan me niet herinneren dat ik na het bezoeken last heb gehad van klachten, dus ik verwacht dan ook dat ik in mijn eigen tuin er ook geen last van zal hebben. Maar wel een goed idee om dit uit te testen!

En wellicht is het zoals de advieslijn schrijft: misschien alleen bij aanraking. Dat zal ik dan een keer moeten testen.

Login of registreer om te reageren
07-06-2021 om 17:58 uur

Pas er maar mee op, anders deed mijn vrouw altijd de tuin en nu ik met COPD en met zuurstof.
Ik had gisteren de rommel gesnoeid en ik wou dat ik het maar niet gedaan had, ik heb een paar uur continu blijven hoesten en niezen, je stikt er bijna ervan.

Login of registreer om te reageren
09-06-2021 om 07:13 uur

Hallo Hwess,

Wat moedig van je om daar aan te beginnen, in je tuin vol herinneringen aan je vrouw.
Hopelijk ben je weer een beetje opgeknapt.
Een tuin bijhouden is veel werk en vergt lichamelijk ook nogal wat van een mens.
Per keer werk ik een half uurtje in de tuin maar dat is niet voldoende om de tuin helemaal op orde te houden. Dus dan maar een beetje wild. Ecologisch kun je het ook noemen. En veel vaste planten.
Mijn man doet de dingen, die meer inspanning vereisen en ik ben erover aan het nadenken hoe ik het ooit in mijn eentje zou moeten bijhouden. Ik vind hulp vragen best moeilijk.
Toch zijn er wel mogelijkheden. Bij ons in de buurt is een tuinteam met vrijwilligers, die je kunt vragen om hulp bij het onderhoud van je tuin. Misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren