Saturatie dips

04-05-2021 om 05:15 uur

Beste,

Al vanaf jongs af aan heb ik astma en dat is eigenlijk altijd goed onder controle geweest. Wat wel op viel was dat ik fors reageerde bij de provocatie test, bij stap 3 -40%.
Sinds november zit ik in een exacerbatie, hiervoor ben ik in januari opgenomen geweest. Sindsdien vernevel ik combivent 5-6x per dag. Naast spiriva 5ug, symbicort 1400/36 ug en alvesco 640ug per dag.

Verder ben ik topsporter en heb ik met meer geluk, maar vooral doorzettingsvermogen, dan wijsheid begin april zilver gewonnen op het EK. Daarna ben ik weer heel slecht geworden. Ik heb anderhalve week rust gehad en ben weer gaan trainen.

Nu heb ik meerdere saturatie dalingen per dag, aanvankelijk tot halverwege de 80%. Maar de laatste week ga ik ook onder de 80% (laagste wat ik gemeten heb is 63) overdag heb ik gemiddeld 1 dip per uur ze duren 1-2 minuten en de kleintjes kunnen zelf herstellen. Als ik een diepere heb dan heb ik ook veel klachten en vernevel ik vaak, is ook vaak aan het einde van m’n interval. Maar dat is toch heel gek?
De diepe dips zijn er dagelijks op de dagen dat ik train, op rustdagen ga ik niet onder de 90%.
Ik dip ook bij inspanning vaak tot Max 84% alleen in die EK finale tot 78%, die dips duren langer.
‘S Nachts dip ik ook, en ook een enkele keer <80%, maar wel veel minder frequent. Meestal 2-3 dips per nacht, ik ga ook niet dagelijks <90%.

Ik weet niet zeker of dit soort dips bij astma kunnen passen, of dat er iets anders mee kan spelen. Ik ben benieuwd naar uw mening. (Geen koorts, geen COVID gehad meerdere keren getest ook op antistoffen, tevens 1x Pfizer gehad).
Ik heb een meter met een bandje om de vinger en een draadje naar een soort horloge die Max 10u achter elkaar continu kan meten en daarna een mooi grafiekje maakt. Maar lukt me niet om een plaatje hier in te voegen.

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-05-2021 om 09:28 uur

beste Annika
wat goed dat je met astma op het erepodium terecht weet te komen. daarmee bewijs je samen met diverse topatleten en gevierde sporters voor jezelf maar ook voor heel veel mensen met astma wat mogelijkheden zijn.
dergelijke saturatiedips die je beschrijft horen bij astma niet voor te komen. dat zien we eigenlijk alleen bij heel ernstige aanvallen op de eerste hulp. daar kunnen dus 2 dingen spelen: of de metingen kloppen niet of er speelt iets anders. dat metingen niet kunnen kloppen kan samenhangen met het metertje of met je eigen doorbloeding. als je koude ledematen/armen krijgt tijdens sporten zal dat de meting kunnen beinvloeden. of er speelt iets anders waardoor je echte saturatiedips hebt. je zou dan moeten denken aan bijvoorbeeld een longweesfelziekte, longembolieen, een shunt ergens of een slecht hart. gezien het niveau van je fysieke presteren lijkt me dat niet heel aannemelijk maar ook niet uitgesloten. ik neem aan dat je een longarts hebt die je begeleidt. het lijkt me belangrijk dat je verifieert of de metingen correct zijn (bijvoorbeeld door arteriele metingen te doen) en zoja om dan uit te sluiten dat er nog iets anders speelt.

Login of registreer om te reageren
10-05-2021 om 17:50 uur

Beste dr Willems,

Bedankt voor uw reactie.
Ik ben vandaag ook bij de longarts geweest en ik wordt doorgestuurd naar een cardioloog om evt shunten aan te tonen dan wel uit te sluiten, ook omdat ik al bekend ben met een open foramen ovale, echte nooit eerder klachten gehad. Tot deze aanhoudende exacerbatie dus. Verder wordt ik ook heel grauw/bleek bij een dip.
Ik had de dips vast gelegd met 2 meters en ook filmpjes gemaakt van de metingen (die in rust gedaan zijn) waarbij ook m’n hele hand er op stond en deze lijken correct volgens de longarts.
Verder krijg ik nu toch ook onderhoud prednison, alles voor die medaille in Tokyo ;). Astma en topsport kan zeker, ik ben periodes ook gewoon echt heel goed en kan dan ik gewoon goed inspannen. Ik roei dus heel goed voor de longen is het ook weer niet.

Groet Annika

Login of registreer om te reageren