Heb ik echt astma?

21-05-2021 om 18:30 uur

Beste lezers,

Ik ben 34 jaar oud, 156 cm en 50 kg.
Ik heb al langer dan 10 jaar hooikoorts, soms werd het wel heftig. Lopende neus, niezen, pijn op mijn borst , heel soms piepende geleid,4 keelontstekingen per jaar en vaak moe.

De laatste jaar ben ik 8 Keer getest voor Corona omdat ik vaak ziek ben en nergens binnen mocht met mijn klachten.

Mijn huisarts heeft na 10 jaa besloten om een bloedonderzoek te laten doen, daar kwam uit dat ik allergisch ben huisstofmijt, katten ( ik heb 2) en grassen.
Huisstofmijt was wel hoog. Dan heeft ze mij naar de longarts verwezen, zijn uitslag is: steek verdacht voor allergisch astma, early onset, thorax geen bijzonderheden,longfunctie technisch moeizaam, geen obstructies.

Er is geen provocatietest test gedaan omdat ik toen niet zonder de antihooikoorts pillen kon maar sinds ik een pufje ( foster 200) gebruik zijn mijn allergieën veel minder erg. Mijn longarts vindt een provocatietest niet meer nodig.

Mijn vraag is: heb ik echt astma? Zelf zonder een provocatietest?

Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
28-05-2021 om 05:59 uur

Mijn spirometrie was goed maar de longarts wilde mij een 'provocatietest niet aandoen'. Bij mij kwam huisstofmijt er ook uit, hooikoorts gek genoeg niet.

Ik heb ook Foster 200/6 en wel degelijk allergisch astma. Dat kan dus zeker.

Vraag het gewoon eens na als er onzekerheid heerst.

Login of registreer om te reageren
28-05-2021 om 09:01 uur

Je arts zal de diagnose bepalen.
Maar ook als alle longfunctietesten zeer goed zijn kun je (ernstig) astma hebben.

Login of registreer om te reageren
28-05-2021 om 09:56 uur

Provocatietest hoeft niet altijd te worden gedaan. Soms is het overduidelijk als er een groot verschil is (meer dan 10%) in longfunctie zonder en daarna met Ventolin.
Longfunctietesten zijn momentopnamen. Ik moest in december blazen en voelde me dat moment echt niet optimaal. Slijm ophoesten, lichte keelpijn. Ben toch maar gegaan en mijn l.f. was verbeterd t.o.v. de keer ervoor toen ik prima en makkelijk kon blazen. Ik snapte er niks van.

Login of registreer om te reageren
31-05-2021 om 13:55 uur

Ik heb twee keer een longfunctie test gedaan, de eerste keer zou ik een longfunctie hebben van een 80-jarige (ben 40) en de praktijkondersteuner ging hier niet mee "akkoord". Ik maakte een afspraak met de andere praktijkondersteuner en deed een vrij goede test. Na ventolin was er niet bijster veel verschil, maar door mijn klachten met houtrook en sigarettenrook, kreeg ik toch Flixotide en ventolin mee.

Als de longarts je sterk verdenkt van allergische astma, dan kun je er denk ik wel vanuit gaan dat je astma heb.
Ik werd 'gezond verklaart', maar kreeg in de winter tot medio april toch een dubbele dosis flixotide en toen was de diagnose bronchiale hyperreactiviteit.

Login of registreer om te reageren