juni 2021 - Nederland steeds meer rookvrij

01-06-2021 om 06:35 uur

Op steeds meer plekken in Nederland mag niet meer worden gerookt. Daar zijn we blij mee. Zeker nu er geleidelijk meer versoepelingen komen en we o.a. weer kunnen genieten van een terrasje, pretpark en dierentuin.
Merken jullie al dat Nederland steeds meer rookvrij wordt?
Geeft het je letterlijk meer lucht, bijv. als je gaat reizen of dat terrasje gaat pakken? En wat doe jij als er toch wordt gerookt? Spreek je mensen er op aan of laat je het erbij.
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Login of registreer om te reageren
09-06-2021 om 07:53 uur

Ik merk het zeer zeker, het maakt het bestaan een stuk aangenamer.
Mensen op een terrasje aanspreken ... mwah, een voordeel van de 1½ meter is dat ook rokers afstand moeten houden, dus die last is nu minder dan voorheen. Ik ga het liefst naar terrasjes waar geen asbakken op de tafeltjes staan, want dat verhoogt de drempel voor rokers toch enigszins.

Login of registreer om te reageren
15-06-2021 om 09:14 uur

Fijn dat er minder rookoverlast is, zou graag zien dat jullie nu ook eens meer aandacht geven aan vuurkorven, bbq , open haarden....lijkt wel alsof niemand dit echt aandurft, zwak vind ik! Schijnt erger te zijn dan 1 x naast een roker te zitten, die lucht komt in je huis...
Ik kan weglopen bij een roker maar de lucht van al dat vuur en rook van de rest dringt tot diep in je huis, ramen dicht, niks helpt!
Ik spreek niemand er op aan die rookt op een plek waar het legaal is, de regels voor terassen zouden zo moeten zijn dat er een rokersgedeelte is, en een niet rokers gedeelte, en dan ook graag echt goed geregeld!
Steun de horeca, geef ze dan ook subsidie om dit goed te regelen.

Login of registreer om te reageren
15-06-2021 om 10:20 uur

Merk er helaas weinig van, meerendeel heeft schijt aan een verbod op plaatsen waar dat geldt zoals bijvoorbeeld bij ziekenhuizen. Ze staan gewoon letterlijk naast de bordjes verboden te roken een sigaret te roken.

En wat goudvisje zegt: zou fijn zijn als er op terrassen mogelijkheden komen voor rookvrij en rookgedeelte maar dan zo dat je bij rookvrij er ook geen last van hebt, anders kan ik helaas nog binnen gaan zitten. Helaas loop ik niet zo goed dus even weglopen voor sigaret is zigzaggend de stad door en versleten zijn, dus de stad ga ik al niet meer met plezier naartoe. Lang leve online bestellen.
Ik verlang zelf echt enorm naar een drankje en hapje op een terras, als ik dan eindelijk eens ga dan ga ik op een tijdstip dat scholen nog bezig zijn en mensen werken en het zo rustig mogelijk is. Ik kijk naar de wind hoe die staat en zelfs dan kan ik vaak maar kort genieten vanwege een roker en vlucht ik weer naar binnen. Ontspannen een terrasje pakken is het helaas nooit.

En de barbecues, houtkachels, kampvuren etc het is het hele jaar een strijd met je huis luchten en het komt ook binnen als je denkt alles hermetisch te hebben afgesloten.
Gelukkig zijn er ook elektrische barbecues, maar die grote eieren zijn juist helemaal in de mode.

Leven en laten leven krijgt een heel andere betekenis als je ernstig astma hebt en op deze prikkels enorm heftig reageert. Ik gun iedereen zijn plezier, als je wilt roken of barbeknoeien oid leef je uit, alleen zou ik soms graag een dagje (als dat genoeg zou zijn voor het bewustzijn, mag ook langer hoor) ruilen en kijken hoe leuk men het dan nog vindt. Elektrisch barbecueën is misschien wat minder leuk, maar wel beter ook voor het milieu. Met roken zo staan dat de wind niet de rook in de gezichten van de mensen wordt geblazen maar juist van de mensen af bijvoorbeeld, kleine dingen die het voor beide partijen aangenamer maken.

En het zou fijn zijn als mensen wat liever voor elkaar zijn en je niet meteen de huid vol gescholden wordt, omdat je netjes vraagt of iemand een paar meter verder wil gaan staan met de sigaret, omdat diegene rookt waar het verboden is.

Login of registreer om te reageren
17-06-2021 om 07:01 uur

Goede morgen iedereen,ik doe heel graag een terrasje maar wegens sigarettenrook dikwijls vervelend.Ik kijk voor ik me neerzet of ik pakje sigaretten zie liggen.Vorige week, terrasje gedaan en er was een roker, avonds voelde ik het nog aan mijn longen.Kan het de mensen niet kwalijk nemen , ik heb zelf gerookt en het mensen moeilijk gemaakt zonder dat ik het besefte.Voor vandaag voor iedereen sterkte, zal zeer warm worden, de smog is in Belgie ook zeer slecht vandaag.Ondanks dit ,iedereen ,een fijne dag en veel koelte toegewenst.

Login of registreer om te reageren
17-06-2021 om 11:43 uur

Ik ben het met @goudvisje eens.

Aandacht voor minder roken op terrassen, waar is de hulp een aandacht bij alle overlast die ook ik ondervind in mijn leefomgeving. Iets waar ik niet uit kan ontsnappen.

Houtkachels tot vorige week aan toe, aan alle kanten van mijn huis. Mijn hondje kan niet eens in de tuin, want de schuifpui kan niet open. Wat als mijn kleinzoon weer kan komen, er staat een zandbakje, hoe vaak zou hij erin kunnen.

Vuurkorven, maar ook buiten koken en bakken en bbq-en.
En dan is er ook nog iemand ergens in de buurt die vaak buiten rookt. Onze buurman vorig jaar met lood in mijn schoenen gevraagd of hij zijn zware shag in de voortuin wilde roken. Dat was gelukkig geen probleem. Hij was vier jaar gestopt met roken.

Terrassen daar kom ik al heel lang niet meer. Vaak ( toen het nog kon ) gingen we al binnen zitten daar rookt niemand. De stress van wat er buiten gaat komen en of je er iets mee wil, is erger dan binnen zitten.

Ik pleit ook voor heel veel meer aandacht voor de leefomgeving van de longpatiënten.

Iedereen een rookvrije woonomgeving 🙈
Dan rustigere longen krijgen om er eens op uit te trekken naar iets leuks en veiligs.

Had de vraag van de maand ook niet iets kunnen zijn over hoe zijn jullie de afgelopen tijd doorgekomen en waar hadden wij jullie bij kunnen helpen? Of heb ik dat gemist onder mijn steen😱

Groet jippie

Login of registreer om te reageren
18-06-2021 om 14:11 uur

Helaas beste mensen als je buren heb die alles aan hun laars lappen zoals hier, dan ben je verplicht om alles op tijd dicht te doen anders kan ik wel de hele nacht opzitten elders en slaap niet meer door die luchten. Het duurt zo lang dat die lucht er uit is.

Ik ga vanavond maar eens naar een orgelconcert, het begint eindelijk weer eens wat ik graag doe als we thuis waren, nu maar 1 stoel bespreken. :((
En maandag weer door de mri scan en de week erop naar de longarts voor de uitslag.

Groetjes Henk.

Login of registreer om te reageren
28-06-2021 om 09:20 uur

Ik merk er weinig van, helaas. Ik woon in de buurt van een kinderboerderij, rookvrij uiteraard, maar de beheerder gaat dan aan de andere kant van de straat staan met zijn sigaret.. drie keer raden wie er door die straat moet om de wijk uit te komen...
We hebben in ons dorp een nieuwe eetgelegenheid... met enorme asbakken op tafel...
Toen je nog alleen de supermarkt in mocht, stond menig 'wederhelft' van verveling bij de ingang te roken...
Ik heb twee buren die op hun balkon roken en waarvoor ik minimaal 2 keer in de week ventolin voor moet gebruiken omdat mijn hele appartement vol rook staat. En alleen maar omdat ik altijd net een fractie te laat ben om mijn balkondeur te sluiten. Ik heb namelijk erg graag alles open.

Login of registreer om te reageren
28-06-2021 om 13:13 uur

Mijn buren roken ook op hun balkon en hoe irritant ik het ook vind, het is hun goed recht.

Login of registreer om te reageren
04-07-2021 om 09:53 uur

Het is inderdaad hun goed recht, helaas, net als roken op een terras.. (Ja, sorry, het zit me nogal hoog)

Login of registreer om te reageren
04-07-2021 om 14:35 uur

Ik snap je hoor @Tamsyn het zit mij ook hoog:(

Login of registreer om te reageren