Flixotide en gedrag

13-07-2021 om 11:18 uur

Goedemiddag,

Hier een moeder opzoek naar stukje (h)erkenning en ervaring:

Voor een heldere uitleg hieronder even een stukje voor geschiedenis:
Mijn zoontje (6 jaar) heeft al vanaf zijn eerste levensjaar last van, wat wij noemen, "benauwdheidsaanvallen". Met als gevolg vele korte ziekenhuisopnames en maandelijkse huisartsbezoeken. Bij ons was het een grote zoektocht omdat mijn zoontje geen typische astma symptomen heeft. Zijn aanvallen lijken op een combinatie van een afweerstoornis/pseudokroep en astma.
Van ventolin wordt mijn zoontje erg hyper waardoor ik altijd voorzichtig ben met het gebruik hiervan. Maar als hij een aanval heeft, moeten wij het helaas wel en geven in grote getalen (4 puffs om de vier uur en in het ziekenhuis soms wel 6 puffs om drie uur). Mijn zoontje moet daarna altijd van deze enorme dosis bijkomen en in zijn gedrag lastig (lees: heeel erg druk, ongeconcentreerd met een hoge hartslag).
In het verleden hebben we vaak flixotide gebruikt en nooit de link gelegd tussen zijn gedrag en mogelijke bijwerkingen. We dachten dat mijn zoontje lastig was in zijn gedrag vanwege zijn gezondheid en de arts dacht aan een ontwikkelingsvoorsprong. Het afgelopen jaar zijn we een tijd gestopt met de flixotide omdat de artsen niet wisten wat mijn zoontje precies had. Mijn zoontje was daarna geduldig, ontspannen en had een goede concentratie.

Afgelopen woensdag heeft mijn zoontje de diagnose astma gekregen na meerdere longfunctietesten. Zijn longfunctie is slecht en ook verslechterd t.o.v. de longfunctietest in de winter. De arts heeft weer flixotide 2x daags 125 mg voorgeschreven. We zijn hier afgelopen woensdag mee gestart en zowel mijn man als ik zien een enorme gedragsverandering bij onze zoon; ongeconcentreerd, hyper, drammerig. Kortom; hij weet niet zo goed wat hij met zichzelf aan moet. Mijn man en ik zien het oude gedrag weer terugkomen en voor het eerst leggen we de link medicatie flixotide en zijn gedrag.

Ik vind het heel vervelend want ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen twee "kwade"; slechte longfunctie of lastig gedrag. We hebben maandelijks benauwdheidsaanvallen en ik wil hier graag iets aan doen.
Morgen heb ik een belafspraak met de arts maar ik ben vooral benieuwd of meer ouders deze bijwerking bij zijn/haar kind ervaren en of zij nog tips voor mij hebben?

Login of registreer om te reageren
13-07-2021 om 11:26 uur

Er zijn andere medicijnen dan flixotide. Qvar is bijvoorbeeld ook een ontstekingsremmer die bij kinderen gebruikt mag worden. Misschien reageert hij daar beter op. En misschien heeft het ook tijd nodig en gaat het na verloop van tijd beter

Login of registreer om te reageren
13-07-2021 om 11:32 uur

Ik lees hier regelmatig gedragsveranderingen door medicatie, met name bij kindjes
Misschien ander middel? Er is nog veel meer aan medicatie mogelijk gelukkig.
Sterkte, en hopelijk vinden jullie de beste medicatie voor jullie zoon, soms is het echt wel een zoektocht.

Login of registreer om te reageren
30-07-2021 om 22:05 uur

Gedrag verandering kan heeft de arts van umcg verteld. Wij hebben deze gehad .

Login of registreer om te reageren
23-11-2021 om 21:58 uur

Hoi,

Heel herkenbaar! Mijn zoontje van 5 reageerde veel heftiger nadat zijn flixotide verhoogd was. Extreem angstig of zelfs agressief. Nu het weer is gehalveerd zijn de scherpe randjes eraf. Helaas kon het niet anders eerder.

Van veel salbutamol wordt hij ook hyper.

De arts gaf aan dat dit vaker voorkomt. Mij is alleen verteld dat in al die langdurige puffers cortosteroiden zitten, die dat effect kunnen hebben. Er is ook iets in tabletvorm als je kind er echt niet tegen kan, maar dat schijnt minder goed te werken. En vervangt geen salbutamol.

Sterkte!

Groeten Marlene

Login of registreer om te reageren
03-10-2022 om 20:37 uur

Heel herkenbaar.. Mijn kleindochter van 15mnd heeft ook last van de bijwerkingen. Ze veranderde van een rustig meisje naar wanhopig boos en wat agressief meisje.. Gooit met spulletjes die er maar te vinden zijn op dat moment. De puffers zijn nu door de huisarts verlaagd van 125 naar 50. Het is afwachten of het hierdoor verminderd.... Zijn er vandaag mee gestart.

Login of registreer om te reageren