September 2021- Werken met een longziekte

01-09-2021 om 07:15 uur

De impact van een longziekte op je werk kan groot zijn. Soms kunnen aanpassingen en voorzieningen helpen om te kunnen blijven werken, zoals flexibele werktijden of thuis werken als het mogelijk is. Je werk kan zelfs de oorzaak zijn van je longziekte (beroepslongziekte).
Wat zijn jullie ervaringen met werken? Ben je wel eens van baan veranderd vanwege je longziekte of ben je minder gaan werken?

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 08:24 uur

Gestopt met werken. De ene exacerbatie volgt op de andere. Daardoor was ik zo vaak en steeds langer uit de roulatie dat werken niet meer lukt. Ook vrijwilligerswerk hield op.
Minder of aangepast werken bleek helaas ook geen duurzame optie. Mijn werk was mijn hobby en andersom, dat was (en soms nog is) heel lastig om te accepteren.
Naarstig gezocht naar iets wat ik nog wel kon/kan, naast revalideren. Dat lukte. En zelfs dat blijkt in de loop van de winter lastig, omdat ik dan steeds slechter ben en dus vaak al blij ben met aankleden en fysio..
Los van dat: ik leerde mezelf intens genieten van de dingen die ik wel doe, zodat ik daar aan kan denken als ik noodzakelijk meer bankhang dan me lief is.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 06:37 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

De impact van een longziekte op je werk kan groot zijn. Soms kunnen aanpassingen en voorzieningen helpen om te kunnen blijven werken, zoals flexibele werktijden of thuis werken als het mogelijk is. Je werk kan zelfs de oorzaak zijn van je longziekte (beroepslongziekte).
Wat zijn jullie ervaringen met werken? Ben je wel eens van baan veranderd vanwege je longziekte of ben je minder gaan werken?

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 06:50 uur

Ben momenteel thuis door een longaanval. Hebben een eigen bedrijf waar ook flinke fysieke arbeid aan te pas komt. Normaal al zwaar maar nu geen doen. Eerste aanval sinds mijn copd diagnose.... Moeilijk om te merken dat je ineens zo terug kan vallen. Hopelijk gaat het binnenkort weer beter en kan ik weer aan de slag. De wetenschap dat ik niet nog jaren hoef te werken geeft ook rust.

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 14:54 uur

Ik heb heel lang doorgewerkt met mijn COPD (3-4). Het laatste jaar werd het voor mij steeds zwaarder, ik had meer tijd nodig om weer op adem te komen. In overleg met de bedrijfsarts ben ik gedeeltelijk ziek gemeld om zo geen avonddiensten meer te doen. Op het laatst werkte ik nog 3 ochtenden en ben volledig uit de running na 3 longaanvallen met opnames. Sinds deze maand 100% afgekeurd. Het gaat niet meer. De energie ik die ik nog heb ga ik gebruiken voor andere dingen, hobby`s, uitstapjes en vakantie.

Login of registreer om te reageren
04-09-2021 om 13:20 uur

Ik ben (veel) minder gaan werken en kan thuis werken en zelf mijn tijd indelen. Dit helpt enorm en hoef mij daarom minder vaak ziek te melden. Al willen mijn longen niet, maar mijn hoofd (soms niet) meestal wel :)

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 05:53 uur

Doordat mijn werk fysiek zwaar is, kan ik niet meer dan 10 uur per week werken, heel af en toe 15 uur, maar dan moet ik echt bijkomen.
Ik hou mijn hart weer vast voor wat de winter gaat brengen met die houtkachels.

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:35 uur

Ook ik ben al eerder minder gaan werken vanwege mijn longziekte. Ik denk er nu over na om helemaal te stoppen. Ben nu alweer bijna 2 maanden ziek thuis met luchtweginfecties ( 2 achter elkaar). Het is moeilijk om ontslag te nemen door een negatieve reden. Het vaak ziek zijn en het opstarten op het werk levert veel stress op.
Ik weet het even niet meer. Wat is wijsheid.

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 08:10 uur

Ik heb geluk met mijn werk. Het is een kantoorbaan die ik ook thuis kan doen, dus als ik op kantoor weer eens een verkoudheid heb opgelopen kan ik thuiswerken en mijn longen rust geven. Het scheelt dat mijn leidinggevende en collega's ook begripvol zijn.

Voor het fietsen in de winter heb ik nog geen echte oplossing gevonden, maar je kunt niet alles hebben.

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 08:21 uur

Ik werk op een ziekenhuis lab wat op zich een hele goede omgeving is, schoon en allergie vriendelijk. We werken nauwelijks met luchtwegprikkelende stoffen en mijn collega's zijn goed geïnstrueerd.

Grootste nadeel voor mij is dat het werk echt ingericht is voor hele dagen en dat dat echt pittig is. Ik heb al veel reïntegratie trajecten achter de rug, allemaal in mijn huidige functie. Ben nu ook alweer bijna een jaar bezig om weer volledig aan de slag te komen. Ik ben al minder uren gaan werken. Een andere baan wil ik niet zolang het nog gaat, het is echt mijn passie. Ik hoop gewoon dat het weer lukt om terug te komen.

Login of registreer om te reageren