Verhuizen uit Amsterdam vanwege slechte kwaliteit lucht.?

14-09-2021 om 06:53 uur

Ik ben en vrouw met COPD en Ik woon in Amsterdam,
Volgens metingen is hier o.a de kwaliteit van de lucht die je hier inademt erg slecht.
Ik woon aan een weg waar best veel brommers en auto’s rijden,( geen groot verkeer zoals vrachtwagens of bussen.) Bovendien staat mijn huis ook nog eens. 1 km van een snelweg.

Nu kan ik woningruil doe met iemand uit Marken in een straat waar geen auto’s en brommers mogen rijden,
Bovendien zijn de auto’s die daar rijden is meestal bestemmingsverkeer, dus de weg er naar toe is erg rustig.
Het is een eiland, dus geen industrie of vee.

Nu mijn vraag: heeft het zin voor mij om als een Copd patient woningruil te doen Van Amsterdam naar Marken,

Omdat de metingen van roet, ozon en andere slechte stoffen in HEEL Nederland altijd op ‘matig’ staan, zal de winst dan alleen maar het directe verkeer zijn of is Marken sowieso een schonere plek omdat je daar aan het Markenmeer zit?

Ik heb het er zeker voor over als het nut zou hebben, want het is een leuk huisje en ik zou er zeker wel kunnen wennen en gelukkig kunnen worden, maar het kost erg veel geld om te verhuizen en ik woon nu ook heel fijn en gelukkig, dus normaal gesproken zou ik hier graag willen blijven.
Maar voor mijn longen doe ik alles en als dit een verbetering is, dan zou ik het echt doen.

Met vriendelijke groet, Christel

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 07:49 uur

goedemorgen, 3 belangrijke overwegingen,uw leeftijd en mate van copd en uw werkkring.Geld voor verhuizing moet mijn inziens geen probleem zijn,iemand die in amsterdam wil wonen heeft daar zeker geld voor over en zal bereid moeten zijn om uw kosten van verhuizing te betalen.

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 08:19 uur

Heb je de mogelijkheid om een tijdje te gaan proberen? Belangrijk is ook om te kijken wat de meest voorkomende windrichting is en wat er voor vervuilende dingen vanuit die windrichting jouw kant op waaien, anders zit je alsnog in vieze lucht.

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 13:02 uur

Ik ken mensen voornamelijk met astma die verhuizen naar een omgeving met schonere lucht en er enorme baat bij hebben, bij anderen is het verschil te weinig binnen Nederland.
Je zou naar mijn mening het echt moeten proberen om daar bijvoorbeeld een weekje op vakantie te gaan en te kijken of je dan verschil merkt.

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 07:50 uur
Reactie op exloermond129

goedemorgen, 3 belangrijke overwegingen,uw leeftijd en mate van copd en uw werkkring.Geld voor verhuizing moet mijn inziens geen probleem zijn,iemand die in amsterdam wil wonen heeft daar zeker geld voor over en zal bereid moeten zijn om uw kosten van verhuizing te betalen.

Nee, helaas hebben die mensen het ook niet breed. Ze hebben de woning toen de tijd met beide handen aangenomen omdat ze op straat stonden. Het is een sociale huurwoning.

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 07:52 uur
Reactie op Juno92

Ik ken mensen voornamelijk met astma die verhuizen naar een omgeving met schonere lucht en er enorme baat bij hebben, bij anderen is het verschil te weinig binnen Nederland.
Je zou naar mijn mening het echt moeten proberen om daar bijvoorbeeld een weekje op vakantie te gaan en te kijken of je dan verschil merkt.

Ja, en daar zit dus mijn twijfel. Ik heb geen Asma maar COPD en dat zal niet verbeteren, maar ik wil de verslechtering tegen houden met schonere lucht

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 07:53 uur
Reactie op Juno92

Ik ken mensen voornamelijk met astma die verhuizen naar een omgeving met schonere lucht en er enorme baat bij hebben, bij anderen is het verschil te weinig binnen Nederland.
Je zou naar mijn mening het echt moeten proberen om daar bijvoorbeeld een weekje op vakantie te gaan en te kijken of je dan verschil merkt.

Ja een weekje op vakantie kost bijna net zoveel als de hele verhuizing ha ha. Want morgen is een toeristisch gebied. Maar het gaat me niet om een verbetering want met SEO PD is daar niet zoveel winst mee te maken, maar meer om de verslechtering tegen te houden

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 08:01 uur

Hallo Christel,

Tja, heeft het zin om woningruil te doen. Ik begrijp de overweging, maar het is een lastige vraag. Luchtvervuiling speelt overal, maar op de ene plek wel meer dan op de andere. Het RIVM heeft overzichtskaarten over de luchtkwaliteit in Nederland, www.luchtmeetnet.nl Ook kun je bij de plaatselijke GGD of de Gemeente informatie vragen over de luchtkwaliteit in de woonplaats. Wat ook belangrijk is om op de letten is of er veel open haarden of vuurkorven zijn in de buurt. Het mooiste zou zijn, zoals ook al door anderen wordt geadviseerd, als je het zou kunnen uitproberen. Verhuizen is ook in sociaal opzicht een hele stap dus wel iets om heel goed uit te zoeken. Hopelijk kom je eruit. Sterkte.
Je mag ook altijd even bellen met de Advieslijn als je dat fijn vindt, 0900-2272596.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 11:04 uur

gezonde lucht is belangrijk, bij alle longziekten, dus ook bij copd. Amsterdam staat bekend om een hogere luchtvervuiling. vewrhuizen lijkt dus een goede optie... maar.... dit is veel te kort door de bocht helaas. denk aan de openhaard, de vuurkorven, misschien een allergie voor bossen of grassen de klachten kunnen beinvloeden.
stertke!

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 12:24 uur

Je hebt goede overwegingen om te verhuizen. Maar of een verhuizing je goed doet, is altijd afwachten. En je weet nooit in hoeverre een woonplaats bijdraagt in voorkomen of vertragen van achteruitgang. Je weet immers niet hoe het in de andere woonplaats gegaan zou zijn.

Als het enigszins kan zou ik een aantal dagen op vakantie gaan in de beoogde woonplaats. Maar je schrijft al dat je dat voor Marken te duur is.
Kun je misschien met de mensen die woningruil met je willen doen, een paar dagen ruilen van huis? Als proef zonder ergens aan vast te zitten? Kun je allebei kijken of het iets is. Weet je ook of het huis goed voelt. Een goede beslissing in de huidige overspannen woningmarkt lijkt mij ook belangrijk.

Succes met je keuze!

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 16:26 uur

Een moeilijke keuze!

Wat ik mis is wat zo’n verhuizing uit jouw vertrouwde omgeving Amsterdam zal doen met jouw psyche?

Helemaal opnieuw beginnen in een nieuw dorp, waar je niemand kent. Een sociale huurwoning, is de staat van het huis goed? Geen schimmel, tocht, gerookt in huis, rokende buren, inderdaad houtkachels en vuurkorven. Afstanden tot winkels?

Bekijk alles van alle kanten en hopelijk helpen de tips op het forum. En een week of twee ruilen van woning bij wijze van proef is toch niet kostbaar?

Groet, jippie

Login of registreer om te reageren